Praca z grupą – część praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PZGCP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praca z grupą – część praktyczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08 PS_U12 PS_K01 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć warsztatowych z grupą. Studenci zapoznają się z różnymi formami pracy z grupą oraz zadaniami, jakie stoją przed trenerem prowadzącym zajęcia. Ponadto studenci dowiedzą się, jak konstruować scenariusze zajęć warsztatowych oraz otrzymają wiedzę z zakresu poszczególnych technik i metod pracy z grupą. Zadaniem studentów będzie opracowanie scenariusza warsztatów psychoedukacyjnych dla uczniów (w wymiarze 5 godz. lekcyjnych) oraz przeprowadzenie go w wybranej placówce. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: 1. Przedstawienie podstawy teorii szkoleń. - charakterystyka różnych form pracy z grupą (warsztat, szkolenie, trening); - proces grupowy a proces edukacyjny ; - zadania trenera na poszczególnych etapach procesu edukacyjnego; - cykl Kolba (etapy uczenia się przez doświadczenie). 2. Zapoznanie studentów z zasadami i technikami pracy warsztatowej z małą grupą. - zasady i formy wprowadzania kontraktu; - ćwiczenia budujące dobry klimat w grupie; - techniki aktywizacji grupy; - czynniki, którymi należy kierować się przy wyborze metod; - specyfika pracy w różnych grupach docelowych (dzieci, młodzież, dorośli, wybrane grupy zawodowe). 3. Przekazanie wiedzy nt. projektowania scenariuszy zajęć. - zasady konstruowania scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych; - zaprojektowanie własnego scenariusza. 4. Rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć metodami aktywnymi. - prowadzenia wybranych fragmentów scenariuszy opracowanych scenariuszy zajęć . 5. Nabywanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia warsztatów. - zaprezentowanie technik i sposobów reagowania w trudnych sytuacjach w pracy z grupą. - możliwość przećwiczenia wybranych sytuacji. 6. Zdobycie doświadczeń w roli trenera - przeprowadzenie zajęć warsztatowych dla dzieci i/lub młodzieży. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Jak je prowadzić, by.... Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Łaguna, M., Fortuna, P. (2009). Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator. 2. Clark, R.C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Wydawnictwo Bez Maski. 3. Niemczyk, A. (2012). Trener skuteczny. Procedury dla prowadzących szkolenia. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 4. Woźniak, J. (2013). Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura dodatkowa: 1. Bramley, P. (2001). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 2. Kirkpartic, D. (2001). Ocena efektywności szkoleń. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka. 3. Bee, F., Bee, R., (2004)]. Narzędzia do oceny efektywności szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 4. Rae, L. (2004). Ocena pracy szkoleniowca, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 5. Rae, L. (2004). Planowanie i projektowanie szkoleń. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 6. Silberman, M. (2004). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 7. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 8. Boydell, T., Leary, M., (2001). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. 9. Buldioski, G., Grimaldi, C., Mitter, S., Titley, G., Wagner, G. (2002). Zasadnicze elementy szkolenia. Pakiet szkoleniowy. Seria T-kit, Strasbourg: Publikacje Rady Europy. 10. Szymczak, W. F., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, czyli jak planować i osiągać długotrwałe rezultaty. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W obszarze wiedzy: student potrafi wymienić i scharakteryzować różne formy pracy z grupą; student wie czym jest proces grupowy i proces edukacyjny; student zna etapy uczenia się przed doświadczenie; student zna zasady projektowania warsztatu i jego struktury; student zna techniki i metody reagowania w sytuacjach trudnych w pracy z grupą; student ma świadomość własnych mocnych stron i trudności w pracy trenerskiej. W obszarze umiejętności: student potrafi konstruować programy warsztatów; student potrafi przeprowadzić 5-godzinny warsztat dla wybranej grupy docelowej; student potrafi adekwatnie reagować w trudnych sytuacjach w pracy z grupą. W obszarze kompetencji: student ma świadomość, na czym polega rola trenera warsztatów psychoedukacyjnych; student jest otwarty na samodzielnie zaprojektowanie programów warsztatów; student chętnie podejmie się samodzielnego prowadzenia warsztatów psychoedujacyjnych dla wybranych grup. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Opracowanie scenariusza warsztatów psychoedukacyjnych dla uczniów (5 godz. lekcyjnych) wg. schematu zaproponowanego przez prowadzącego. 2. Przeprowadzenie warsztatów w wybranej szkole (w trakcie semestru). 3. Sprawozdanie - raport z realizacji zajęć wg. podanego wzoru. 4. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.