Promocja zdrowia i psychoprofilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PZP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Promocja zdrowia i psychoprofilaktyka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08; PS_W13; PS_K02 PS_W13; PS_U05; PS_K01; PS_KO2 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z psychologii zdrowia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21). Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań. Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia). |
Literatura: |
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo PWN Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Wydawnictwo SCHOLAR Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Wydawnictwo Uczelni Łazarskiego, H. Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3.Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych.Wydawnictwo Difin Stawiarska, P. (2019). Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencj zaburzeń. Wydawnictwo Difin Wilczek-Rużyczka, E., Kwak, M. (2022). Zdrowie psychiczne. Wybrane zagadnienia i możliwości wzmacniania. Wydawnictwo PZWL Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Difin Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne. Bogucki Wydawnictwo Naukowe Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Wydawnictwo PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień promocji zdrowia i psychoprofilaktyki Umiejętności EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia-choroby/promocji/profilakyyki EK4 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać Kompetencje EK5 - student jest gotów do zaplanowania i zrealizowania pracy własnej/grupowej z obszaru promocji zdrowia i psychoprofilaktyki EK6 - student jest gotów do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami EK 7- student wykazuje zainteresowanie promowaniem zachowań prozdrowotnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność, projekty grupowe EK1- EK 3 egzamin pisemny EK 4-EK 7 ocenianie ciągłe (obserwacja poziomu zaangażowania) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS Udział w wykładzie 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie do egzaminu 120 h Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, konsutacje z wykładowcą 60 h [240/60=4] Liczba ECTS=4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21). Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań. Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia). |
|
Literatura: |
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego, H. (2000). Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS Udział w wykładzie 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie do egzaminu 90 h Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, raporty konsutacje z wykładowcą 90 h [240/60=4] Liczba ECTS=4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz ćwiczeń będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21). Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań. Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia). |
|
Literatura: |
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Uczelnia Łazarskiego, H. (2000).Sęk, H (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. WWydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Difin Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Wydawnictwo PWN |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS Udział w wykładzie 30 h Udział w ćwiczeniach 30 h Przygotowanie do egzaminu 90 h Przygotowanie do zajęć, prace w grupach, prace zaliczeniowe, raporty konsutacje z wykładowcą 90 h [240/60=4] Liczba ECTS=4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia (min problematyka zasobów zdrowotnych, zachowań związanych ze zdrowiem). Treści wykładów oraz ćwiczeń będą odnosić się do promocji zdrowia (np. profilaktyka wczesna) oraz do profilaktyki wtórnej (w sytuacji choroby, niepełnosprawności) ze szczególnym naciskiem na psychoprofilaktykę- promocję zdrowia psychicznego w różnych grupach wiekowych. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu będzie zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz zagadnieniami dotyczącymi promocji zdrowia i psychoprofilaktyki (np. czym jest karta ottawska lub czego dotyczy dokument zdrowie 21). Podczas zajęć student będzie rozwijał umiejętności takie jak: właściwe posługiwanie się terminami z zakresu promocji zdrowia (np. rozróżnienie profilaktyki wczesnej i wtórnej), docieranie do badań dotyczących uwarunkowań zdrowia i choroby (np. poszukiwanie zależności pomiędzy strukturą osobowościa a zachowaniami zdrowotnymi) i próba oceny wniosków płynących z badań. Po zajęciach z promocji zdrowia student będzie gotów do zaplanowania pracy z obszaru edukacji zdrowotnej/psychoprofilaktyki oraz będzie wykazywał wyższy poziom zainteresowania własnymi zachowaniami związanymi ze zdrowiem (np. próba analizy zachowań ryzykownych dla zdrowia). |
|
Literatura: |
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia wyd. 2. Wydawnictwo: Szkolne PWN, Wydawnictwo Naukowe Owczarek K. (red)(2021). Psychologia. Medycyna. Zdrowie. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Marcinkowski, J. T., Konopielko, Z. (red.) (2021). Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Uczelnia Łazarskiego Różycka, J. (2020). Wybrane zagadnienia psychodietetyki. Wydawnictwo: Difin Sokołowska E., Zabłocka-Żytka L., Kluczyńska S., Wojda- Kornacka J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Stawiarska, P. (2019). Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. Wydawnictwo: Difin Wilczek-Rużyczka, W., Kwak, M. (2022). Zdrowie psychiczne. Współczesne zgrożenia i możliwości wzmacniania. Wydawnictwo: PZWL Wrona- Polańska H., Bargiel- Matusiewicz K., Pisula E. (red.)(2016). Zdrowie i choroba. Funkcjonowanie psychospołeczne i zawodowe. WWydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Zabłocka-Żytka L., Sokołowska E. (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Difin Ziarko M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych- uwarunkowania psychologiczne Życińska J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Wydawnictwo PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.