Psychologia zdrowia i psychoprofilaktyka 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-PZP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia i psychoprofilaktyka 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia zdrowia i psychoprofilaktyka 1 WF-PS-N-PZP1 |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W07 PS_W13 PS_U12 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia a dotyczących profilaktyki pierwotnej i wtórnej ( rehabilitacji) chorób cywilizacyjnych, a także szeroko rozumianych zagadnień promocji zdrowia psychicznego i somatycznego. Podstawowym jest założenie dotyczące indywidualnych właściwości stylu życia osoby i związku stylu życia ze zdrowiem i chorobą, a także ukazanie sposobów modyfikowania zachowań szkodliwych dla zdrowia. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Zdrowie psychiczne młodych dorosłych z uwzględnieniem zasobów (potencjałów zdrowotnych)- przykładowy program PsychoŻak 2. Profilaktyka pierwotna i wtórna- przykładowe programy dla grup wysokiego ryzyka. Problem wypalenia zawodowego. 3. Profilaktyka wtórna- różne formy pomocy psychologicznej pacjentom somatycznym (wsparcie społeczne, treningi relaksacyjne) 4. Modele zmian zachowań zdrowotnych 5. Zmiana zachowań zdrowotnych- dlaczego dobre chęci nie wystarczają? 6. Narzędzia wykorzystywane w badaniach z obszaru psychologii zdrowia 7. Psychologia zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny (profilaktyka udarów w Polsce, profilaktyka choroby niedokrwiennej) zajęć W zależności od cyklu część zajęć jest poświęcona na pracę metodą projektową. W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji |
Literatura: |
1."Promocja zdrowia". Red. J.B. Karski, Z. Słońska, B.W. Wasilewski, Wydawnictwo Igniś, Warszawa 1992. 2."Promocja zdrowia w teorii i praktyce". Red. H. Wrona-Polańska, J. Mastalski, Wydawnictwo U.J. Kraków 2009. 3."Wybrane zagadnienia psychoprofilaktyki W: "Społeczna Psychologia Kliniczna". Red. H. Sęk, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1998, s. 472-503. 4."Zdrowie - Stres - Zasoby". Red. H. Sęk,T. Pasikowski, Wydawnictwo Fundacji Humianiora, Poznań 2001. 5."Zachowania zdrowotne". Red. A. Gniazdowski, Wydawnictwo Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1990. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK1 – student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia EK2 – student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych koncepcji/teorii promocji i profilaktyki zdrowia Umiejętności: EK3 – student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia EK4 – student potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia i krytycznie odnieść się do innych koncepcji. EK5 – student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać Kompetencje: EK6 – student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia EK7 – student potrafi wskazać i zastosować właściwe psychologiczne środki naukowe dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia. EK8- student wyraża zainteresowanie problemami poruszanymi w obszarze promocji i profilaktyki EK9- student jest otwarty i chętny do podejmowania prac grupowych Punkty ECTS udział w wykładach- 30 h przygotowywanie do egzaminu/przygotowanie pracy pisemnej- 60h 90h [ 90/30=3] Liczba ECTS= 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny- test wielokrotnego wyboru i/lub praca zespołowa. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach Efekty kształcenia Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wymienić podstawowych pojęć psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz nie potrafi scharakteryzować wybranych koncepcji/teorii z tego zakresu na ocenę 3 (dst.): Student potrafi wymienić niektóre podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki oraz potrafi scharakteryzować niektóre koncepcje/teorii z tego zakresu. na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki. Student dość sprawnie potrafi scharakteryzować wybrane koncepcje/teorie z zakresu promocji i profilaktyki. na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki. Student bardzo sprawnie potrafi scharakteryzować wybrane koncepcje/teorie z zakresu promocji i profilaktyki. Umiejętności na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz nie potrafi trafnie dobrać bazy teoretycznej dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia. Student nie potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać na ocenę 3 (dst.): Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz potrafi dobrać bazę teoretycznej dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia- nie jest jednak w stanie zrobić tego w pełni samodzielnie. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, ale nie umie poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać na ocenę 4 (db.): Student potrafi sprawnie posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki oraz potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać - choć czasem potrzebuj wsparcia. na ocenę 5 (bdb.):Student potrafi świetnie posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji i profilaktyki zdrowia psychologicznych i medycznych z obszaru promocji i profilaktyki, a także w sposób godny podziwu potrafi trafnie dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji i profilaktyki zdrowia. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać student. Kompetencje na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i realizować pracy własnej, ani nie partycypuje w pracach zespołu. Student nie jest zainteresowany pracą w grupie. Student nie potrafi wskazać i zastosować właściwych psychologicznych metod /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia. na ocenę 3 (dst): student potrafi częściowo zaplanować i realizować pracę własną, partycypuje choć z trudem w pracach zespołu. Student jest zainteresowany pracą w grupie, choć nie zawsze nadąża za przebiegiem prac w grupie . Student potrafi wskazać, ale nie zastosować właściwych psychologicznych metod /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia. na ocenę 4 (db): student potrafi zaplanować i realizować pracę własną, partycypuje w pracach zespołu. Student jest zainteresowany pracą w grupie . Student potrafi wskazać i zastosować właściwe psychologiczne metody /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia. na ocenę 5 (bdb): student potrafi świetnie zaplanować i realizować pracę własną, partycypuje aktywnie w pracach zespołu- a często pełni rolę lidera w grupie. Student jest bardzo zainteresowany pracą w grupie. Student potrafi wskazać i zastosować właściwe psychologiczne metody /narzędzi dla rozwiązania problemu naukowego z dziedziny promocji i profilaktyki zdrowia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest uszczegółowienie zagadnień będących przedmiotem psychologii zdrowia a dotyczących profilaktyki pierwotnej i wtórnej ( rehabilitacji). Poruszana problematyka będzie dotyczyła promocji zdrowia psychicznego i somatycznego. Podstawowym jest założenie dotyczące indywidualnych właściwości stylu życia osoby i związku stylu życia ze zdrowiem i chorobą, a także ukazanie sposobów modyfikowania zachowań szkodliwych dla zdrowia. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 0. organizacja zajęć- zapoznanie z metodą projektową 1. Zdrowie psychiczne młodych dorosłych z uwzględnieniem zasobów (potencjałów zdrowotnych)- przykładowy program PsychoŻak 2. Profilaktyka pierwotna i wtórna- przykładowe programy dla grup wysokiego ryzyka. Problem wypalenia zawodowego. 3. Profilaktyka wtórna- różne formy pomocy psychologicznej pacjentom somatycznym (wsparcie społeczne, treningi relaksacyjne) 4. Modele zmian zachowań zdrowotnych 5. Zmiana zachowań zdrowotnych- dlaczego dobre chęci nie wystarczają? 6. Narzędzia wykorzystywane w badaniach z obszaru psychologii zdrowia 7. Psychologia zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny (profilaktyka udarów w Polsce, profilaktyka choroby niedokrwiennej) zajęć W zależności od cyklu część zajęć jest poświęcona na pracę metodą projektową. W zależności od potrzeb i poziomu wiedzy słuchaczy treści mogą ulec modyfikacji |
|
Literatura: |
Bulska, J. (2008). Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit Dolińska-Zygmunt, G. (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jakubowska- Winecka, A., Włodarczyk, D. (2016). Psychologa w praktyce medycznej. Warszawa: PZWL Łuszczyńska A. (2004).Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? Gdańsk: Wydawnictwo GWP Makara- Studzińska, M. (2012). Komunikacja z pacjentem. Lublin: Wydawnictwo CZELEJ Marcinkowski, J. T.(2003) (red.). Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Warszawa: PZWL Ogińska-Bulik, N. (2010)(red.). Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia. Łódź:Wydawnictwo Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej Sapolsky, R, M. (2010).Why Zebras Don't Get Ulcers: The Acclaimed Guide To Stress, Stress-Related Diseases, and Coping. Warszawa: Wydawnictwo PWN Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa, Difin. Sheridan Ch. L. Radmacher S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia P.T.P, Sęk, H. (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sęk H., Pasikowski T. (2001). Zdrowie-Stres-Zasoby. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora Życińska, J. (2017). Motywacja do zmiany zachowań ryzykownych w chorobie. Warszawa: PWN |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość podstaw psychologii zdrowia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.