Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-RC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04 PS_W09 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Wykłady dotyczą materiału z zakresu psychologii rozwoju człowieka w okresie prenatalnym, wczesnego dzieciństwa, średniego dzieciństwa, późnego dzieciństwa oraz w okresie dorastania. Pierwsze dwa wykłady obejmują podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć. Wykład trzeci i czwarty skupiony jest na metodach badawczych oraz narzędziach diagnozy rozwoju. Na kolejnych wykładach omawiana jest charakterystyka poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci i młodzieży w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka. 2. Podstawowe teorie rozwoju człowieka. 3. Metody badawcze w psychologii rozwoju człowieka. 4. Narzędzia stosowane w badaniach naukowych i diagnozie różnych obszarów rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. 5. Okres prenatalny: charakterystyka zmian w poszczególnych trymestrach ciąży. 6. Wczesne dzieciństwo - wiek niemowlęcy: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny. 7. Wczesne dzieciństwo - wiek poniemowlęcy: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny. 8. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja, zabawa. 9. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny, rozwój osobowości. 10. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja. 11. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny i osobowości. 12. Adolescencja: rozwój młodzieży a rozwój w biegu życia, społeczno-kulturowe podejście do dorastania. 13. Adolescencja: rozwój poznawczy, moralność, tożsamość, rozwój systemu wartości. 14. Wybrane formy wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. 15. Podsumowanie materiału. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdziały: 1-10, 18). Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe DIFIN. (rozdziały: 1-13). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka, - Student rozróżnia główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia - Student posiada wiedzę na temat różnych koncepcji i teorii z zakresu psychologii rozwoju człowieka, umie je identyfikować - Student zna podstawowe metody oceny różnych obszarów rozwoju człowieka, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną Umiejętności: - Student klasyfikuje prawidłowości wpisane w harmonijny rozwój człowieka - Student potrafi posługiwać się technikami pomiaru różnych obszarów z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz interpretować wyniki - Student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii Kompetencje - Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz uwarunkowań społecznych i kulturowych - Student zdaje sobie sprawę z istoty prowadzenia badań naukowych bądź diagnozy zgodnie z zasadami etyki Opis ECTS: udział w wykładzie - 30 godz. udział w ćwiczeniach - 30 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie do egzaminu - 10 godz. przygotowanie do pracy zaliczeniowej i kolokwium - 15 godz. Suma godzin: 90 [90/30=3] liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: Egzamin pisemny w formie testu. Kryteria oceniania: na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju; bardzo dobrze orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów funkcjonowania psychologicznego dzieci i młodzieży na ocenę 4 (db): student dobrze zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju; dobrze orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju; w stopniu zadowalającym orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży na ocenę 2 (ndst.): student nie ma wystarczającej wiedzy na temat roli procesów psychicznych oraz praw ich rozwoju; nie orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Ilona Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Ilona Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Ilona Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.