Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-RC1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W04

PS_W09

PS_U05

Skrócony opis:

Wykłady dotyczą materiału z zakresu psychologii rozwoju człowieka w okresie prenatalnym, wczesnego dzieciństwa, średniego dzieciństwa, późnego dzieciństwa oraz w okresie dorastania.

Pierwsze dwa wykłady obejmują podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć. Wykład trzeci i czwarty skupiony jest na metodach badawczych oraz narzędziach diagnozy rozwoju. Na kolejnych wykładach omawiana jest charakterystyka poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci i młodzieży w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka.

2. Podstawowe teorie rozwoju człowieka.

3. Metody badawcze w psychologii rozwoju człowieka.

4. Narzędzia stosowane w badaniach naukowych i diagnozie różnych obszarów rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania.

5. Okres prenatalny: charakterystyka zmian w poszczególnych trymestrach ciąży.

6. Wczesne dzieciństwo - wiek niemowlęcy: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny.

7. Wczesne dzieciństwo - wiek poniemowlęcy: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny.

8. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja, zabawa.

9. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny, rozwój osobowości.

10. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja.

11. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny i osobowości.

12. Adolescencja: rozwój młodzieży a rozwój w biegu życia, społeczno-kulturowe podejście do dorastania.

13. Adolescencja: rozwój poznawczy, moralność, tożsamość, rozwój systemu wartości.

14. Wybrane formy wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.

15. Podsumowanie materiału.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdziały: 1-10, 18).

Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe DIFIN. (rozdziały: 1-13).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- Student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka,

- Student rozróżnia główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia

- Student posiada wiedzę na temat różnych koncepcji i teorii z zakresu psychologii rozwoju człowieka, umie je identyfikować

- Student zna podstawowe metody oceny różnych obszarów rozwoju człowieka, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną

Umiejętności:

- Student klasyfikuje prawidłowości wpisane w harmonijny rozwój człowieka

- Student potrafi posługiwać się technikami pomiaru różnych obszarów z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz interpretować wyniki

- Student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii

Kompetencje

- Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz uwarunkowań społecznych i kulturowych

- Student zdaje sobie sprawę z istoty prowadzenia badań naukowych bądź diagnozy zgodnie z zasadami etyki

Opis ECTS:

udział w wykładzie - 30 godz.

udział w ćwiczeniach - 30 godz.

konsultacje - 5 godz.

przygotowanie do egzaminu - 10 godz.

przygotowanie do pracy zaliczeniowej i kolokwium - 15 godz.

Suma godzin: 90 [90/30=3]

liczba ECTS: 3

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu.

Kryteria oceniania:

na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju; bardzo dobrze orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów funkcjonowania psychologicznego dzieci i młodzieży

na ocenę 4 (db): student dobrze zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju; dobrze orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży

na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu zna i rozumie rolę procesów psychicznych oraz prawa ich rozwoju; w stopniu zadowalającym orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży

na ocenę 2 (ndst.): student nie ma wystarczającej wiedzy na temat roli procesów psychicznych oraz praw ich rozwoju; nie orientuje się w narzędziach diagnostycznych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Skoczeń
Prowadzący grup: Ilona Skoczeń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Skoczeń
Prowadzący grup: Ilona Skoczeń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Skoczeń
Prowadzący grup: Ilona Skoczeń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)