Psychologia różnic indywidualnych 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-RI2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia różnic indywidualnych 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | Psychologia różnic indywidualnych 1 WF-PS-N-RI1 |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W18 PS_U03 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci nabywają podstawową wiedzę na temat inteligencji, wzmożonej pobudliwości psychicznej, inteligencji emocjonalnej, kompetencji emocjonalnych, kompetencji społecznych, a także poznają uwarunkowania tych zmiennych. Poznają również kwestionariusze i testy pozwalające na pomiar ww. zmiennych. Uczą się także w jaki sposób wykorzystywać te narzędzia w celach diagnostycznych. |
Pełny opis: |
1. Skala Wechslera (WAIS-R) – prezentacja. 2. Skala Wechslera (WISC-V) – prezentacja. 3. Pomiar inteligencji – DMI. 4. Pomiar inteligencji – Leiter-3. 5. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – SIE-T. 6. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – TRE. 7. Pomiar kompetencji emocjonalnych – PKIE. 8. Pomiar kompetencji społecznych – KKS. 9. Pomiar kompetencji społecznych – PROKOS. 10. Pomiar wzmożonej pobudliwości psychicznej – OEQ-II. 11. Wzmożona pobudliwość psychiczna a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. 12. Inteligencja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. 13. Różnice indywidualne w zakresie preferencji – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. 14. Test sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje. 15. Omówienie wyników testu końcowego i zaliczenia. |
Literatura: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ćwiczenia Wiedza Student bardzo dobrze zna podstawowe modele inteligencji, zna podstawowe modele inteligencji emocjonalnej, kompetencji emocjonalno-społecznych, narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów/kwestionariuszy. Weryfikacja: ocena testu końcowego i zaangażowania na zajęciach. Umiejętności: Student bardzo dobrze interpretuje wyniki testów/kwestionariuszy, potrafi bardzo dobrze integrować je, dokonywać diagnozy oraz przekazywać informacje zwrotne. Weryfikacja: ocena testu końcowego i zaangażowania na zajęciach. Kompetencje: Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna i stosunek do przepisów prawnych związanych z diagnozą. Weryfikacja: ocena pracy semestralnej i zaangażowania na zajęciach. ECTS: 2 punkty (udział w ćwiczeniach: 30; przygotowanie do kolokwium (ćwiczenia): 20; lektury: 10 [60:30=2]). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1) zaliczenie ćwiczeń Psychologia Różnic Indywidualnych I; 2) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech; 3) aktywny udział w zajęciach (nieprzygotowanie do ćwiczeń skutkuje obniżeniem oceny o 0,5); 4) zaliczenie testu. Kryteria ocen: Wiedza: - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze zna koncepcje inteligencji, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych, zna podstawowe narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania narzędzi psychologicznych. - na ocenę 4 (db.): dobrze zna koncepcje inteligencji, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych, zna podstawowe narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania narzędzi psychologicznych. - na ocenę 3 (dst.): słabo zna koncepcje inteligencji, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych, zna podstawowe narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania narzędzi psychologicznych. - na ocenę 2 (ndst.): nie zna typologii, metod pomiaru i nie ma wystarczającej wiedzy o prawno-etycznych aspektach ich stosowania. Umiejętności: - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze interpretuje wyniki, potrafi bardzo dobrze integrować je i dokonywać diagnozy oraz przekazywać informacje zwrotne. - na ocenę 4 (db.): dobrze interpretuje wyniki, potrafi bardzo dobrze integrować je i dokonywać diagnozy oraz przekazywać informacje zwrotne. - na ocenę 3 (dst.): nie potrafi dobrze zintegrować danych i dokonać na ich podstawie diagnozy, słabo radzi sobie z przekazywaniem informacji zwrotnych. - na ocenę 2 (ndst.): robi podstawowe błędy przy interpretacji wyników. Kompetencje: Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna i stosunek do przepisów prawnych związanych z diagnozą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Martowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Martowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci nabywają podstawową wiedzę na temat inteligencji, wzmożonej pobudliwości psychicznej, inteligencji emocjonalnej, kompetencji emocjonalnych, kompetencji społecznych, a także poznają uwarunkowania tych zmiennych. Poznają również kwestionariusze i testy pozwalające na pomiar ww. zmiennych. Uczą się także w jaki sposób wykorzystywać te narzędzia w celach diagnostycznych. |
|
Pełny opis: |
1. Skala Wechslera (WAIS-R) – prezentacja. 2. Skala Wechslera (WISC-V) – prezentacja. 3. Pomiar inteligencji – DMI. 4. Pomiar inteligencji – Leiter-3. 5. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – SIE-T. 6. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – TRE. 7. Pomiar kompetencji emocjonalnych – PKIE. 8. Pomiar kompetencji społecznych – KKS. 9. Pomiar kompetencji społecznych – PROKOS. 10. Pomiar wzmożonej pobudliwości psychicznej – OEQ-II. 11. Wzmożona pobudliwość psychiczna a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. 12. Inteligencja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. 13. Różnice indywidualne w zakresie preferencji – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. 14. Test sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje. 15. Omówienie wyników testu końcowego i zaliczenia. |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczenie ćwiczeń Psychologia Różnic Indywidualnych I |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Martowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Martowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci nabywają podstawową wiedzę na temat inteligencji, wzmożonej pobudliwości psychicznej, inteligencji emocjonalnej, kompetencji emocjonalnych, kompetencji społecznych, a także poznają uwarunkowania tych zmiennych. Poznają również kwestionariusze i testy pozwalające na pomiar ww. zmiennych. Uczą się także w jaki sposób wykorzystywać te narzędzia w celach diagnostycznych. |
|
Pełny opis: |
1. Skala Wechslera (WAIS-R) – prezentacja. 2. Skala Wechslera (WISC-V) – prezentacja. 3. Pomiar inteligencji – DMI. 4. Pomiar inteligencji – Leiter-3. 5. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – SIE-T. 6. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – TRE. 7. Pomiar kompetencji emocjonalnych – PKIE. 8. Pomiar kompetencji społecznych – KKS. 9. Pomiar kompetencji społecznych – PROKOS. 10. Pomiar wzmożonej pobudliwości psychicznej – OEQ-II. 11. Wzmożona pobudliwość psychiczna a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. 12. Inteligencja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. 13. Różnice indywidualne w zakresie preferencji – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. 14. Test sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje. 15. Omówienie wyników testu końcowego i zaliczenia. |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
|
Wymagania wstępne: |
Warunkiem udziału w ćwiczeniach jest zaliczenie ćwiczeń Psychologia Różnic Indywidualnych I |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Martowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Martowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń studenci nabywają podstawową wiedzę na temat inteligencji, wzmożonej pobudliwości psychicznej, inteligencji emocjonalnej, kompetencji emocjonalnych, kompetencji społecznych, a także poznają uwarunkowania tych zmiennych. Poznają również kwestionariusze i testy pozwalające na pomiar ww. zmiennych. Uczą się także w jaki sposób wykorzystywać te narzędzia w celach diagnostycznych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć, informacje o warunkach zaliczenia, sprawy organizacyjne. 2. Skala Wechslera (WAIS-R) – prezentacja. 3. Skala Wechslera (WISC-V) – prezentacja. 4. Pomiar inteligencji – DMI. 5. Pomiar inteligencji – Leiter-3. 6. Pomiar inteligencji emocjonalnej - wprowadzenie. 7. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – SIE-T. 8. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – TRE. 9. Pomiar kompetencji emocjonalnych - wprowadzenie. 10. Pomiar kompetencji emocjonalnych – PKIE. 11. Pomiar kompetencji społecznych - wprowadzenie. 12. Pomiar kompetencji społecznych – KKS, PROKOS, 13. Pomiar wzmożonej pobudliwości psychicznej – OEQ-II. 14. Różnice indywidualne w zakresie preferencji – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. 15. Inteligencja, wzmożona pobudliwość psychiczna a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne. |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Jaworowska, A., Matczak, A., Niedziela, J. (2023). Leiter-3. Międzynarodowa Skala Leitera – Wydanie trzecie. Normalizacja dla dorosłych. Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2023). WISC-V w diagnozie psychologicznej. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. |
|
Wymagania wstępne: |
Warunkiem udziału w ćwiczeniach jest zaliczenie ćwiczeń Psychologia Różnic Indywidualnych I. E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Korzeń | |
Prowadzący grup: | Renata Korzeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.