Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Seminarium z metapsychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-RMTP Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium z metapsychologii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W03

PS_U08

PS_U09

PS_K03

PS_K07

Skrócony opis:

Przedmiot "Seminarium z metapsychologii" traktuje o transgranicznych problemach psychologii w perspektywie antropologii wiedzy w triadzie historia-teoria-kultura.

- Wprowadza w perspektywę antropologii wiedzy psychologicznej.

- Prezentuje historię myśli psychologicznej w ujęciu metodologicznym tzw. nowej historii psychologii.

- Omawia teoretyczne podstawy psychologii jako nauki oraz jej filozoficzny i historyczno-kulturowy kontekst.

- Przedstawia alternatywne wobec głównego nurtu koncepcje psychologiczne oraz obrazy człowieka w psychologii.

Pełny opis:

1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody.

2. Podstawy filozofii nauki a psychologia.

3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa.

4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia.

5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne.

6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje.

7. Modele i metody badawcze psychologii.

8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna.

9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck).

10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis.

11. Psychologia kulturowa i realna.

Literatura:

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.

Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.

May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.

Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.

Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.

Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.

Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.

Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.

Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.

Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po ukończeniu przedmiotu student:

1. Definiuje pojęcie metapsychologii i określa przedmiot, pytania i perspektywę psychologii jako nauki.

2. Rozpoznaje i różnicuje dwie linie rozwojowe psychologii oraz zna ich proweniencję.

3. Opisuje różne filozofie psychologii i antropologie psychologiczne.

4. Identyfikuje podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne wybranych programów badawczych w psychologii.

5. Trafnie określa status i tożsamość psychologii jako nauki.

6. Prezentuje aktualne źródła krytyki psychologii jako nauki.

7. Potrafi dokonać krytycznej analizy wybranej idei, zjawiska i problemu badawczego.

Metody i kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Prezentacja powerpoint.

Praca pisemna - analiza krytyczna (critical review).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pankalla
Prowadzący grup: Andrzej Pankalla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Przedmiot "Seminarium z metapsychologii" traktuje o transgranicznych problemach psychologii w perspektywie antropologii wiedzy w triadzie historia-teoria-kultura.

- Wprowadza w perspektywę antropologii wiedzy psychologicznej.

- Prezentuje historię myśli psychologicznej w ujęciu metodologicznym tzw. nowej historii psychologii.

- Omawia teoretyczne podstawy psychologii jako nauki oraz jej filozoficzny i historyczno-kulturowy kontekst.

- Przedstawia alternatywne wobec głównego nurtu koncepcje psychologiczne oraz obrazy człowieka w psychologii.

Pełny opis:

1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody.

2. Podstawy filozofii nauki a psychologia.

3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa.

4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia.

5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne.

6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje.

7. Modele i metody badawcze psychologii.

8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna.

9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck).

10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis.

11. Psychologia kulturowa i realna.

Literatura:

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.

Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.

May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.

Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.

Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.

Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.

Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.

Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.

Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.

Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pankalla
Prowadzący grup: Andrzej Pankalla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Przedmiot "Seminarium z metapsychologii" traktuje o transgranicznych problemach psychologii w perspektywie antropologii wiedzy w triadzie historia-teoria-kultura.

- Wprowadza w perspektywę antropologii wiedzy psychologicznej.

- Prezentuje historię myśli psychologicznej w ujęciu metodologicznym tzw. nowej historii psychologii.

- Omawia teoretyczne podstawy psychologii jako nauki oraz jej filozoficzny i historyczno-kulturowy kontekst.

- Przedstawia alternatywne wobec głównego nurtu koncepcje psychologiczne oraz obrazy człowieka w psychologii.

Pełny opis:

1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody.

2. Podstawy filozofii nauki a psychologia.

3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa.

4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia.

5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne.

6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje.

7. Modele i metody badawcze psychologii.

8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna.

9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck).

10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis.

11. Psychologia kulturowa i realna.

Literatura:

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.

Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.

May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.

Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.

Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.

Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.

Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.

Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.

Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.

Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pankalla
Prowadzący grup: Andrzej Pankalla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot "Seminarium z metapsychologii" traktuje o transgranicznych problemach psychologii w perspektywie antropologii wiedzy w triadzie historia-teoria-kultura.

- Wprowadza w perspektywę antropologii wiedzy psychologicznej.

- Prezentuje historię myśli psychologicznej w ujęciu metodologicznym tzw. nowej historii psychologii.

- Omawia teoretyczne podstawy psychologii jako nauki oraz jej filozoficzny i historyczno-kulturowy kontekst.

- Przedstawia alternatywne wobec głównego nurtu koncepcje psychologiczne oraz obrazy człowieka w psychologii.

Pełny opis:

1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody.

2. Podstawy filozofii nauki a psychologia.

3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa.

4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia.

5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne.

6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje.

7. Modele i metody badawcze psychologii.

8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna.

9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck).

10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis.

11. Psychologia kulturowa i realna.

Literatura:

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.

Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.

May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.

Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.

Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.

Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.

Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.

Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.

Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.

Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pankalla
Prowadzący grup: Andrzej Pankalla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot "Seminarium z metapsychologii" traktuje o transgranicznych problemach psychologii w perspektywie antropologii wiedzy w triadzie historia-teoria-kultura.

- Wprowadza w perspektywę antropologii wiedzy psychologicznej.

- Prezentuje historię myśli psychologicznej w ujęciu metodologicznym tzw. nowej historii psychologii.

- Omawia teoretyczne podstawy psychologii jako nauki oraz jej filozoficzny i historyczno-kulturowy kontekst.

- Przedstawia alternatywne wobec głównego nurtu koncepcje psychologiczne oraz obrazy człowieka w psychologii.

Pełny opis:

1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody.

2. Podstawy filozofii nauki a psychologia.

3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa.

4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia.

5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne.

6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje.

7. Modele i metody badawcze psychologii.

8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna.

9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck).

10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis.

11. Psychologia kulturowa i realna.

Literatura:

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.

Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.

May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.

Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.

Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.

Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.

Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.

Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.

Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.

Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pankalla
Prowadzący grup: Andrzej Pankalla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot "Seminarium z metapsychologii" traktuje o transgranicznych problemach psychologii w perspektywie antropologii wiedzy w triadzie historia-teoria-kultura.

- Wprowadza w perspektywę antropologii wiedzy psychologicznej.

- Prezentuje historię myśli psychologicznej w ujęciu metodologicznym tzw. nowej historii psychologii.

- Omawia teoretyczne podstawy psychologii jako nauki oraz jej filozoficzny i historyczno-kulturowy kontekst.

- Przedstawia alternatywne wobec głównego nurtu koncepcje psychologiczne oraz obrazy człowieka w psychologii.

Pełny opis:

1. Metapsychologia: etymologia, źródła, cechy, definicja, pytania, perspektywa, założenia, metody.

2. Podstawy filozofii nauki a psychologia.

3. Psychologia: przedmiot, pytania, perspektywa.

4. Historiozofia psychologii: dwie linie rozwojowe psychologii a tzw. druga psychologia.

5. Filozofie psychologii i antropologie psychologiczne: podstawy ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne.

6. Status i tożsamość psychologii jako nauki – kontrowersje.

7. Modele i metody badawcze psychologii.

8. Źródła krytyki psychologii: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna.

9. Antropologia wiedzy a psychologia (L. Fleck).

10. Psychologia krytyczna i critical review/analysis.

11. Psychologia kulturowa i realna.

Literatura:

Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.

Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.

Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.

May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.

Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.

Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.

Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.

Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.

Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.

Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.

Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.

Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Pankalla
Prowadzący grup: Andrzej Pankalla
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.