Seminarium z psychologii sądowej i penitencjarnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-RSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium z psychologii sądowej i penitencjarnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_U08 PS_U09 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
W ostatnich latach wzrasta brutalna agresja w rodzinie. . Zróżnicowanie w motywacji jest znaczące, pojawiają się także brutalne, skrajne akty agresji (bywa nim zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem) bez „zrozumiałych” motywów. Zachowania te przestają być domeną środowisk z marginesu społecznego, coraz częściej obserwuje się je wśród rodzin z tzw. dobrych domów. Zjawiskiem nowym jest także nasilenie agresji wobec osób znaych: w szkole, w tym także wobec nauczycieli. Istotne są pytania: motywy agresji i jej uwarunkowania podmiotowe,środowiskowe, społeczne. Czy spektakle emitujące przemoc, ”bycie świadkiem przemocy i agresji”- potęguje agresję i dlaczego?. |
Pełny opis: |
Semestr I- wybór tematu pracy, sporządzenie wstępnej bibliografii prac dotyczących wybranego problemu, przygotowanie konspektu pracy, akceptacja programu badań. Obecność na seminarium, można opuścić 4 h w semestrze. Konieczny jest aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, z wykazaniem znajomości zadanej i samodzielnie poszerzonej literatury przedmiotu. Wskazana znajomość podstawowych procedur statystycznych. |
Literatura: |
1.Frączek A, Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji interpersonalnej. Ossolineum, Wrocław 1986. 2.Fraczek A.Zumkley H (red.) Socjalizacja a agresja. IPPAN, WSPS, Warszawa 1993. 3.Majchrzyk Z.Motywacje zabójczyń. Alkohol i przemoc w rodzinie. PARPA 1995 4.Majchrzyk Z. Nieletni, mlodociani i dorośli sprawcy zabójstw. IPiN Warszawa 2001. 5.Urban B.(red.) Problemy wspołczesn ej patologii społecznej Wyd UJ. Krakow 1998 6.Krahe B. Agresja Gdańskie Wyd. Nauk, Gdańsk 2005 7.Kubacka -Jasiecka D.Agresja i autodestrukcja z perspektywy obronno-adaptacyjnych dażeń Ja. Wyd. UJ. Krakow 2006 8.Majchrzyk Z. Zabójczynie i zabójcy. UKSW Warszawa 2008 9.Majchrzyk Z.Kiedy Kobieta zabija UKSW Warszawa 2009 10.Majchrzyk Z. Homicide in the family. Personality and motivation. Wyd. UKSW Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zaliczone przedmioty z psychologii klinicznej (1), społecznej (2) i osobowości (3). Student zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pozwalające na przeprowadzenie badań empirycznych z psychologii osobowości (4), agresji (5), emocji i motywacji (6). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowywanie pracy dyplomowej. Ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
seminarium poświęcone jest problematyce percepcji Ja w relacjach interpersonalnych oraz autoprezentacji- kształtowania pożądanego wizerunku w oczach otoczenia. |
|
Pełny opis: |
Prezentacja metodologii badań na podstawie przykładowych prac magisterskich Społeczne źródła samowiedzy Zniekształcenia samowiedzy – podstawowe motywy Percepcja społeczna Ja- rola cech wspólnotowych i sprawczych Tożsamościowe funkcje autoprezentacji Efektywność autoprezentacji – przegląd badań Zjawisko metapercepcji – przegląd badań Różnice indywidualne w zakresie metapercepcji – rola samooceny Różnice indywidualne w zakresie metapercepcji – rola orientacji społecznych Ja Czego jeszcze nie wiemy – co warto badać w odniesieniu do metapercepcji Zjawisko transparentności – przegląd badań Zjawisko transparentności – omawianie wybranych badań Różnice indywidualne w zakresie transparentności Co warto badać w zakresie transparentności |
|
Literatura: |
Boyes A.D., Fletcher G.J. (2007). Metaperception of biases in intimate relationships; Journal of Personality and Social Psychology, vol. 92, 286-306. Cameron, J.J., Holmes, J.G., Vorauer, J.D.(2011). Cascading metaperceptions: signal amplification bias as a consequence of reflected self-esteem. Self and Identity, 10, 1-17. Cameron, J.J., Holmes, J.G., Vorauer, J.D. (2009). When self-disclosure goes awry: Negative consequences of revealing personal failures for lower self-esteem individuals. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 217-222. Gilovich T., Savitsky k., Medvec V.H. (1998). The illusion of transparency: biased assesments of others’ ability to read one’s emotional states. Journal of Personality and Social Psychology, 75,332 – 346. Holder M.D.,Hawkins Ch.(2007). The illusion of transaprency: assessment of sex differences in showing and hiding disgust. Basic and Applied Social Psychology, 29, 235-243 Kenny, D.A., Acitelli, L.K. (2001). Accuracy and bias in the perception of the partner in a close relationship. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 439-448. Murray, S.L., Holmes, J.G., Griffin, D.W. (2000). Self-esteem and the quest for felt security: how perceived regard regulates attachment processes. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 478-498. Stojanowska, E. (2013). Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Rola samowiedzy i metapercepcji w wybranych rolach społecznych.Czasopismo Psychologiczne, 19, 115-125. Stojanowska, e. (2010). Autoprezentacja dzieci i dorosłych. Wydawnictwo UKSW. Vorauer,J.D.,Ross,M.(1999). Self-awareness and feeling transparent: failing to suppress one’s self. Journal od Experimental Social Psychology, 35, 415-440 Vorauer J.D., Cameron J.J.(2002). So close, and yet so far: does collectivism foster transparency overestimation? Journal of Personality and Social Psychology, 83,1344-1352. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość metodologii i statystyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
seminarium poświęcone jest problematyce percepcji Ja w relacjach interpersonalnych oraz autoprezentacji- kształtowania pożądanego wizerunku w oczach otoczenia. |
|
Pełny opis: |
Prezentacja metodologii badań na podstawie przykładowych prac magisterskich Społeczne źródła samowiedzy Zniekształcenia samowiedzy – podstawowe motywy Percepcja społeczna Ja- rola cech wspólnotowych i sprawczych Tożsamościowe funkcje autoprezentacji Efektywność autoprezentacji – przegląd badań Zjawisko metapercepcji – przegląd badań Różnice indywidualne w zakresie metapercepcji – rola samooceny Różnice indywidualne w zakresie metapercepcji – rola orientacji społecznych Ja Czego jeszcze nie wiemy – co warto badać w odniesieniu do metapercepcji Zjawisko transparentności – przegląd badań Zjawisko transparentności – omawianie wybranych badań Różnice indywidualne w zakresie transparentności Co warto badać w zakresie transparentności |
|
Literatura: |
Boyes A.D., Fletcher G.J. (2007). Metaperception of biases in intimate relationships; Journal of Personality and Social Psychology, vol. 92, 286-306. Cameron, J.J., Holmes, J.G., Vorauer, J.D.(2011). Cascading metaperceptions: signal amplification bias as a consequence of reflected self-esteem. Self and Identity, 10, 1-17. Cameron, J.J., Holmes, J.G., Vorauer, J.D. (2009). When self-disclosure goes awry: Negative consequences of revealing personal failures for lower self-esteem individuals. Journal of Experimental Social Psychology, 45, 217-222. Gilovich T., Savitsky k., Medvec V.H. (1998). The illusion of transparency: biased assesments of others’ ability to read one’s emotional states. Journal of Personality and Social Psychology, 75,332 – 346. Holder M.D.,Hawkins Ch.(2007). The illusion of transaprency: assessment of sex differences in showing and hiding disgust. Basic and Applied Social Psychology, 29, 235-243 Kenny, D.A., Acitelli, L.K. (2001). Accuracy and bias in the perception of the partner in a close relationship. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 439-448. Murray, S.L., Holmes, J.G., Griffin, D.W. (2000). Self-esteem and the quest for felt security: how perceived regard regulates attachment processes. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 478-498. Stojanowska, E. (2013). Kiedy chcemy być idealizowani w bliskich związkach interpersonalnych? Rola samowiedzy i metapercepcji w wybranych rolach społecznych.Czasopismo Psychologiczne, 19, 115-125. Stojanowska, e. (2010). Autoprezentacja dzieci i dorosłych. Wydawnictwo UKSW. Vorauer,J.D.,Ross,M.(1999). Self-awareness and feeling transparent: failing to suppress one’s self. Journal od Experimental Social Psychology, 35, 415-440 Vorauer J.D., Cameron J.J.(2002). So close, and yet so far: does collectivism foster transparency overestimation? Journal of Personality and Social Psychology, 83,1344-1352. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość metodologii i statystyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
seminarium poświęcone jest problematyce psychologii klinicznej |
|
Pełny opis: |
dotyczy funkcjowania różnych grup klinicznych, szczególnie osób uzależnionych |
|
Literatura: |
S. Brown (1990). Leczenie alkoholików. PZWL, Warszawa. B. Lelonek-Kuleta (2012). Psychospołeczne korelaty uzależnienia od gier hazardowych. Lublin: TN KUL J. Mellibruda, Z. Sobolewska-Mellibruda. (2006). Integracyjna psychoterapia uzależnień. IPZ. Warszawa. S. Ślaski (2001). Psychoterapia uzależnień. SWPW, Płock. J. Kozielecki (2001). Psychotransgresjonizm. Żak, Warszawa. S. Retowski (2011). Bezrobocie i odpowiedzialność. Scholar, Warszawa. |
|
Wymagania wstępne: |
znajomość metodologii i statystyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR SEM
CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stojanowska-Borowiec, Sławomir Ślaski, Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.