Seminarium z psychologii zdrowia i niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-RZN |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium z psychologii zdrowia i niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03 PS_U08 PS_U09 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: poziom średni Cele przedmiotu: Celem seminarium jest wprowadzanie studentów do samodzielnej pracy badawczej w zakresie psychologii zdrowia i niepełnosprawności Efekt kształcenia: Ukształtowanie rzetelnej postawy w podejściu do badań z zakresu psychologii zdrowia i niepełnosprawności Wymagania wstępne: Zaliczenie zajęć z psychologii zdrowia oraz zaliczenie seminarium |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: zajęcia seminaryjne ukierunkowane są na problemy psychologiczne osobowości związane ze zdrowiem i niepełnosprawnością. Zasadnicza tematyka koncentruje się wokół badań struktury osobowości, jej poszczególnych elementów. Metody oceny: Praca pisemna przedstawiona na seminarium. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Literatura: |
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996. 2. Scheridan CH.L., Radmacher S.A., Psychologia zdrowia, Warszawa 1990. 3. Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006. 4. I.Heszen-Niejodek, Rola Psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych, Warszawa 1990. 5. Kowalik, S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007. 6. Zabłocki J.K., Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa 1998. Uwaga: Dobór literatury szczegółowej w zależności od problematyki pracy magisterskiej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W01 Posiada wiedzę na temat tego, czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się one szczegółowo zajmują W03 Jest w stanie szczegółowo analizować i interpretować różne procesy psychiczne (poznawcze, emocjonalne, i in.) z różnych perspektyw teoretycznych W04 Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju W06 Posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii W08 Wie jak interpretować zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych W09 Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania W13 Wie jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom W14 Wie, jak analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych W15 Zna i rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych, z różnymi dysfunkcjami psychicznymi W16 Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia diagnozy oraz interwencji psychologicznej W18 Zna podstawowe wymiary stosowane do opisu różnic indywidualnych Umiejętności: U01 Umie tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich U03 Potrafi posługiwać się i dobierać różne metody i testy psychologiczne pozwalające na diagnozę zachowań człowieka, różnic indywidualnych i osobowości oraz posiada umiejętność praktycznej analizy pakietu statystycznego SPSS U05 Potrafi posługiwać się różnymi narzędziami diagnostycznymi oceniającymi poziom rozwoju jednostkowego oraz różnice pomiędzy jednostkami, a także narzędziami do badania pełnionych funkcji społecznych, doboru do wykonywanej pracy oraz narzędziami wykorzystywanymi w zarządzaniu zasobami ludzkim U06 Umie zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosowanych technik badawczych U08 Potrafi samodzielnie konstruować i oceniać psychometrycznie psychologiczne narzędzia badawcze U12 Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne Kompetencje: K02 Jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiazywania konkretnych zadań i problemów życiowych K03 Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian K04 Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy psychologiczne oraz analizować zagadnienia zdrowia, patologii, stresu itp. K06 Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej ECTS udział w zajęciach = 30 godz. Przeprowadzenie badań i napisanie raportu = 30 godz. suma godzin = 60 liczba ECTS: 60 / 30 = 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Student potrafi definiować, opisywać, wyjaśniać, ilustrować, prezentować i tłumaczyć zachodzące korelacje i różnice. Student potrafi prawidłowo cytować i stosować odnośniki, dobierać odpowiednie teksty, formułować twierdzenia i hipotezy oraz objaśniać wyniki. Umiejętności: Student w czasie seminarium zdobywa umiejętności analizowania, opracowywania, porządkowania i klasyfikowania oraz wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń. Potrafi dowodzić twierdzenia oraz wyjaśniać i weryfikować hipotezy. Rozpoznaje motywy i przyczyny zachodzących zjawisk. Kompetencje: Powinien umieć dyskutować, pracować i kierować pracą w zespole, powinien być odpowiedzialny oraz wyrażać obiektywne oceny. Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie seminarium. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz jest zdolny do samodzielnej pracy naukowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Bielecki | |
Prowadzący grup: | Jan Bielecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: poziom średni Cele przedmiotu: Celem seminarium jest wprowadzanie studentów do samodzielnej pracy badawczej w zakresie psychologii zdrowia i niepełnosprawności Efekt kształcenia: Ukształtowanie rzetelnej postawy w podejściu do badań z zakresu psychologii zdrowia i niepełnosprawności Wymagania wstępne: Zaliczenie zajęć z psychologii zdrowia oraz zaliczenie seminarium |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: zajęcia seminaryjne ukierunkowane są na problemy psychologiczne osobowości związane ze zdrowiem i niepełnosprawnością. Zasadnicza tematyka koncentruje się wokół badań struktury osobowości, jej poszczególnych elementów. Metody oceny: Praca pisemna przedstawiona na seminarium. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
|
Literatura: |
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996. 2. Scheridan CH.L., Radmacher S.A., Psychologia zdrowia, Warszawa 1990. 3. Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006. 4. I.Heszen-Niejodek, Rola Psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych, Warszawa 1990. 5. Kowalik, S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007. 6. Zabłocki J.K., Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa 1998. Uwaga: Dobór literatury szczegółowej w zależności od problematyki pracy magisterskiej. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Bielecki | |
Prowadzący grup: | Jan Bielecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: poziom średni Cele przedmiotu: Celem seminarium jest wprowadzanie studentów do samodzielnej pracy badawczej w zakresie psychologii zdrowia i niepełnosprawności Efekt kształcenia: Ukształtowanie rzetelnej postawy w podejściu do badań z zakresu psychologii zdrowia i niepełnosprawności Wymagania wstępne: Zaliczenie zajęć z psychologii zdrowia oraz zaliczenie seminarium |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: zajęcia seminaryjne ukierunkowane są na problemy psychologiczne osobowości związane ze zdrowiem i niepełnosprawnością. Zasadnicza tematyka koncentruje się wokół badań struktury osobowości, jej poszczególnych elementów. Metody oceny: Praca pisemna przedstawiona na seminarium. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
|
Literatura: |
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996. 2. Scheridan CH.L., Radmacher S.A., Psychologia zdrowia, Warszawa 1990. 3. Gasiul H., Psychologia osobowości, Warszawa 2006. 4. I.Heszen-Niejodek, Rola Psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych, Warszawa 1990. 5. Kowalik, S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007. 6. Zabłocki J.K., Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa 1998. Uwaga: Dobór literatury szczegółowej w zależności od problematyki pracy magisterskiej. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.