Sytuacje ekstremalne i stres w różnych zawodach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-SES |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Sytuacje ekstremalne i stres w różnych zawodach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13; PS_W14; PS_U04; |
Skrócony opis: |
Zajęcia maja zapoznać studentów z różnymi sytuacjami ekstremalnymi, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji pracy. Pokazane będą także różnice indywidualne w mechanizmach radzenia sobie człowieka w takich sytuacjach .Zostana także przedstawione koncepcje kryzysu i stresu potraumatycznego oraz.koncepcje kontuzji moralnych w obliczu zachowań odbiegających od normy moralnej . Omówione także zostaną związki pomiędzy stresem a działaniem oraz możliwe zaburzenia (w tym o charakterze chorobowym) powodowanymi przez stres i metodami wsparcia psychologicznego w sytuacjach kryzysowych. |
Pełny opis: |
Sytuacje ekstremalne-klasyfikacja Zawody w których występuje stres ekstremalny Jak przeżyć w sytuacji ekstremalnej? Stres ekstremalny a poziom wykonania zadania na przykładzie żolnierzy Ekstremalne środowisko-izolacja antarktyczna polarników Rola percepcji i podejmowanie decyzji w sytuacji ekstremalnej Sporty ekstremalne Kryzys i jego konsekwencje dla ratownika medycznego Kontuzje moralne Stres potraumatyczny-PTSD w wojsku Odporność psychiczna i wzrost potraumatyczny w służbach mundurowych Udział w wypadkach i katastrofach Titanic jako jednostkowy przykład katastrofy morskiej i zachowań ekstremalnych Czas w sytuacji ekstremalnej Eksperymenty w psychologii o ekstremalnym charakterze Terroryzm |
Literatura: |
Bloom, M., Halsema, J. (1983) Survival in extreme conditions PMID: 6673201 DOI: 10.1111/j.1943-278x.1983.tb00017.x Bourke, J. (1999) An Intimate Gascoigne, C., Buchanan, D. and Parry, E. (2015) ‘Extreme Work, Gendered Work? How Extreme Jobs and the Discourse of ‘Personal Choice’ Perpetuate Gender Inequality’, Organization 22(4): 457–75. Karthick, S., Kermanshachi, S., Rouhanizadeh, B. and Namian, M. (2021). “Short-and Long-Term Health Challenges of Transportation Workforce due to Extreme Weather Conditions.” In Tran-SET 2021 (pp. 39-51). Reston, VA: American Society of Civil Engineers. Karthick, S., Kermanshachi, S. and Ramaji, I. (2022). “Health and Safety of Construction Field Workforce Active in Extreme Weather Conditions.” Proceedings of ASCE Construction Research Congress (CRC) (pp. 9-12). Krawczyk, P., Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO. Psychiatria Polska, 54(1), 7-20. https://doi.org/10.12740/PP/103876 Narayan, A. 2022. "The impact of extreme heat on workplace harassment and discrimination," Proceedings of the National Academy of Sciences, Proceedings of the National Academy of Sciences, vol. 119(39), pages 2204076119-, September. Roth A, Meigen C, Hiemisch A, Kiess W, Poulain T.(2023). Associations between Stressful Life Events and Increased Physical and Psychological Health Risks in Adolescents: A Longitudinal Study. Int J Environ Res Public Health. 6;20(2):1050. doi: 10.3390/ijerph20021050. Tangherlini, T. (2000) ‘Heroes and Lies: Storytelling among Paramedics’, Folklore 111: 43–66. Wallace, A (1956) -Human behavior in extreme situations; a study of the literature and suggestions for further research Weick, K. E. (1993) ‘The Collapse of Sensemaking in Organizations: The Mann Gulch Disaster’, Administrative Science Quarterly 38(4): 628–53. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.