WM: Syndrom pandemiczny a potrzeba stymulacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-SPPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Syndrom pandemiczny a potrzeba stymulacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W11 PS_K03 UKSW-PO |
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny dotyczy współczesnej wiedzy na temat granic możliwości adaptacyjnych człowieka do ekstremalnych sytuacji izolacji., na przykładzie badań eksperymentalnych prowadzonych w warunkach laboratoryjnych(np. habitaty Marsjańskie) i naturalnych (Antarktyda i Pandemia). |
Pełny opis: |
W wykładzie zreferowano aktualny stan wiedzy zależności między poziomem stymulacji i aktywacji a poziomem funkcjonowania człowieka z perspektywy pandemii COVID-19 i przyszłych lotów międzyplanetarnych na Księżyc i Marsa. Weryfikowana będzie klasyczna hipoteza postawiona przez Donalda Hebba książce pt. „The Organization of Behavior”, w której Autor uwypuklił awersyjność, zarówno nadmiaru, jak i niedoboru, stymulacji i dążenie organizmu do zachowania optymalnego jej poziomu. Zreferowane będą badania eksperymentalne nad tzw. efektami deprywacji sensorycznej, izolacji socjalnej i uwięzienia. Mimo wielu badań naukowych, pojawiło się, obok stwierdzonych empirycznie faktów, wiele mitów i legend pseudonukowych, które ciągle funkcjonują w okresie Pandemii 2020/2022 oraz projektami kosmicznymi kolonizacji Marsa. Studenci zapoznają się w trakcie wykładu monograficznego z funkcjonowaniem człowieka w tzw. sztucznych środowiskach pracy, które charakteryzują się ograniczeniem dopływu stymulacji, jak np. np. operatorzy morskich wiertniczych wież naftowych, załogi okrętów podwodnych, polarnicy antarktyczni, astronauci, itp. ji). Nic więc dziwnego, że efekty deprywacji i izolacji), analizowane z empirycznego i teoretycznego punktu widzenia, stały się przedmiotem badań specjalistów z różnych dyscyplin: psychologów, psychiatrów, socjologów, fizjologów itp. Psychologów w tym przypadku interesuje głównie rola ograniczania sterowania zewnętrznego poprzez informacje płynące ze środowiska, która ma ważne znaczenie w procesie regulacji zachowania, które jest zaliczane do stresu ekstremalnego, którego widomym skutkiem behawioralnym jest znany: "Syndrom Zimowników Antarktycznych" i "Syndrom Pandemiczny". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Rozszerzenie kompetencji i umiejętności poszukiwania tematycznego piśmiennictwa na temat machanizmów adaptacyjnych człowieka do warunków ekstremalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna na zadany temat na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK_MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Terelak | |
Prowadzący grup: | Jan Terelak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.