Stres, zdrowie i dobrostan w organizacji - różne perspektywy teoretyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-SZDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Stres, zdrowie i dobrostan w organizacji - różne perspektywy teoretyczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13, PS_W14, PS_W16, PS_U07, PS_K02 |
Wymagania wstępne: | Kurs zakłada zrozumienie przez studentów struktur organizacyjnych, procesów zarządzania oraz funkcjonowania instytucji, aby móc lepiej analizować wpływ stresu i dobrostanu w środowisku pracy. Dodatkowo trzeba wykazywać zainteresowanie tematyką zdrowia psychicznego i dobrostanu . Studenci powinni także być otwarci na zgłębianie problematyki zdrowia psychicznego w miejscu pracy, a także mieć chęć poznania teorii i praktyk zarządzania stresem i dobrostanem. |
Skrócony opis: |
Kurs ten skupia się na omówieniu różnych teorii i podejść związanych ze stresem, zdrowiem i dobrostanem pracowników w organizacjach. Celem kursu jest zapoznanie studentów z przyczynami stresu zawodowego, jego skutkami oraz narzędziami do skutecznego radzenia sobie z nim, zarówno na poziomie jednostki, jak i organizacji. Kurs dostarcza kompleksowej wiedzy na temat wpływu stresu na zdrowie psychiczne i fizyczne, takich jak wypalenie zawodowe, zaburzenia lękowe itp. Ponadto, omawia strategie przeciwdziałania tym negatywnym skutkom, np. poprzez programy wsparcia dla pracowników (Employee Assistance Programs), rozwijanie zdrowych nawyków pracy czy techniki radzenia sobie ze stresem (np. mindfulness). |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do problematyki stresu, zdrowia i dobrostanu w pracy Teorie stresu zawodowego – klasyczne podejścia Teoria Lazarusa i Folkman – stres jako transakcja Teoria Karaska – Model Wymagań-Kontroli Model Wysiłek-Nagroda Siegrista (Effort-Reward Imbalance) Psychologiczne konsekwencje stresu zawodowego (PTSD, wypalenie zawodowe) Stres organizacyjny a kultura organizacyjna Work-life balance – równowaga między pracą a życiem prywatnym Strategie zarządzania stresem na poziomie indywidualnym Strategie organizacyjne przeciwdziałania stresowi Programy wsparcia pracowników (Employee Assistance Programs, EAP): Dobrostan pracownika – podejście pozytywne PERMA (pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, znaczenie, osiągnięcia) według Seligmana Praca zdalna i jej wpływ na stres oraz dobrostan Rola lidera w zarządzaniu stresem i dobrostanem pracowników Podsumowanie i przegląd najlepszych praktyk |
Literatura: |
Cooper, C. L., & Quick, J. C. (2017). The Handbook of Stress and Health. Wiley Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources Model: State of the Art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328. Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of Resources: A New Attempt at Conceptualizing Stress. American Psychologist, 44(3), 513–524. Kahn, R. L., Byosiere, P., & Dunnette, M. D. (1992). Stress in organizations. In L. M. Hough (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology, Vol. 3 (pp. 571-650). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer. Maslach C, Leiter MP. (2016) Understanding the burnout experience: recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry. Jun;15(2):103-11. Quick, J. C., & Tetrick, L. E. (2003). Handbook of Occupational Health Psychology. American Psychological Association Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. Free Press. Siegrist, J. (2002) Effort-reward imbalance at work and health. In: Perrewe, P.L. and Ganster, D.C., Eds., Historical and current perspectives on stress and health, Elsevier, Amsterdam, 261-291. Sonnentag, S., & Frese, M. (2003). Stress in Organizations. In Borman, W. C., Ilgen, D. R., & Klimoski, R. J. (Eds.), Handbook of Psychology: Industrial and Organizational Psychology. Wiley. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anita Gębska-Kuczerowska | |
Prowadzący grup: | Anita Gębska-Kuczerowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.