WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-UKSE2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 1 WF-PS-N-UKSE1 |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W08 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat kompetencji społeczno-emocjonalnych, sposobów pomiaru oraz badań nad determinantami. |
Pełny opis: |
1. Motywacyjne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. 2. Rodzinne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. 3. Kompetencje społeczno-emocjonalne a płeć – dane empiryczne. 4. Kompetencje społeczno-emocjonalne a wiek – dane empiryczne. 5. Kompetencje społeczno-emocjonalne a temperament – dane empiryczne. 6. Kompetencje społeczno-emocjonalne a cechy osobowości – dane empiryczne. 7. Kompetencje emocjonalne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne. 8. Kompetencje społeczne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne. 9. Kompetencje społeczne a dobrostan – dane empiryczne. 10. Kompetencje emocjonalne a dobrostan – dane empiryczne. 11. Inteligencja emocjonalna a dobrostan – dane empiryczne. 12. Rola kompetencji społeczno-emocjonalnych. 13. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – I. 14. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – II. 15. Podsumowanie. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. 2. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri. 3. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca 1. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40. 2. Knopp, K. (2007). Inteligencja emocjonalna a temperament studentów oraz postawy rodzicielskie ich matek i ojców. Roczniki Psychologiczne, 10, 113-134. 3. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182. 4. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204. 5. Martowska, K. (2009). Inteligencja emocjonalna licealistów a oddziaływania wychowawcze rodziców. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 55-69. 6. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin. 7. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. 8. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania. 9. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 10. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 11. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 12. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18 13. Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP. 14. Olszyca, K. (1998). Rola osobowościowych mechanizmów w regulacji stymulacji. Studia Psychologiczne, 36, 57-71. 15. Piekarska, J. (2004). Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców sytuacjach problemowych. Psychologia Rozwojowa, 9, 23-33. 16. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business. 17. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza 1) Rozumie znaczenie motywacyjnych wyznaczników rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych. 2) Rozumie znaczenie rodzinnych wyznaczników rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych. 3) Zna badania dotyczące rodzinnych uwarunkowań kompetencji społeczno-emocjonalnych. 4) Zna badania dotyczące osobowościowych uwarunkowań kompetencji społeczno-emocjonalnych. 5) Zna badania dotyczące korelatów kompetencji społeczno-emocjonalnych. 6) Charakteryzuje główne sposoby podejścia do trenowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. Umiejętności 1) Rozpoznaje deficyty w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych. 2) Potrafi zaplanować oddziaływania treningowe ukierunkowane na doskonalenie kompetencji społeczno-emocjonalnych. Kompetencje 1. Wykazuje tendencję do profilowego ujmowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. 2. Ma świadomość możliwości doskonalenia kompetencji społeczno-emocjonalnych. ECTS: 4 punkty (udział w wykładzie 30 godzin, czytanie lektur 60 godzin, przygotowanie do egzaminu: 30 godzin; łącznie 120 godzin; 120:30=4) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria ocen Wiedza Na ocenę 5 (bdb): w wysokim stopniu opanował wiedzą zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i bardzo dobrze ją rozumie. Na ocenę 4 (db): dobrze opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia w punktach i dobrze ją rozumie. Na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 60%) opanował wiedzę zdefiniowaną przy opisie efektów kształcenia i rozumie ją fragmentarycznie. Na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy zdefiniowanej przy opisie efektów kształcenia. Umiejętności Na ocenę 5 (bdb): potrafi formułować trafne hipotezy wyjaśniające przyczyny deficytów w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych, przy planowaniu oddziaływań treningowych potrafi zaplanować ogólne kierunki oddziaływania i obmyślić szczegóły realizacyjne. Na ocenę 4 (db): potrafi sformułować hipotezę wyjaśniającą przyczynę deficytów w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych; przy planowaniu oddziaływań treningowych ogranicza się do szczegółów realizacyjnych, ale ma trafne pomysły. Na ocenę 3 (dst): powierzchownie wyjaśnia przyczyny deficytów w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych; przy planowaniu oddziaływań treningowych powiela znane pomysły. Na ocenę 2 (ndst): nie potrafi operować posiadaną wiedzą. Kompetencje (postawy): Oceniana jest dojrzałość refleksji nad warunkami rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych i komplementarnością różnych podejść stosowanych przy ich opisywaniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Martowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Martowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat kompetencji społeczno-emocjonalnych, sposobów pomiaru oraz badań nad determinantami. |
|
Pełny opis: |
1. Motywacyjne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. 2. Rodzinne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. 3. Kompetencje społeczno-emocjonalne a płeć – dane empiryczne. 4. Kompetencje społeczno-emocjonalne a wiek – dane empiryczne. 5. Kompetencje społeczno-emocjonalne a temperament – dane empiryczne. 6. Kompetencje społeczno-emocjonalne a cechy osobowości – dane empiryczne. 7. Kompetencje emocjonalne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne. 8. Kompetencje społeczne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne. 9. Kompetencje społeczne a dobrostan – dane empiryczne. 10. Kompetencje emocjonalne a dobrostan – dane empiryczne. 11. Inteligencja emocjonalna a dobrostan – dane empiryczne. 12. Rola kompetencji społeczno-emocjonalnych. 13. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – I. 14. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – II. 15. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. 2. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri. 3. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca 1. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40. 2. Knopp, K. (2007). Inteligencja emocjonalna a temperament studentów oraz postawy rodzicielskie ich matek i ojców. Roczniki Psychologiczne, 10, 113-134. 3. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182. 4. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204. 5. Martowska, K. (2009). Inteligencja emocjonalna licealistów a oddziaływania wychowawcze rodziców. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 55-69. 6. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin. 7. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. 8. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania. 9. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 10. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 11. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 12. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18 13. Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP. 14. Olszyca, K. (1998). Rola osobowościowych mechanizmów w regulacji stymulacji. Studia Psychologiczne, 36, 57-71. 15. Piekarska, J. (2004). Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców sytuacjach problemowych. Psychologia Rozwojowa, 9, 23-33. 16. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business. 17. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 2 stanowi kontynuację WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Martowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Martowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach studenci zdobywają wiedzę na temat kompetencji społeczno-emocjonalnych, sposobów pomiaru oraz badań nad determinantami. |
|
Pełny opis: |
1. Motywacyjne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. 2. Rodzinne uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych. 3. Kompetencje społeczno-emocjonalne a płeć – dane empiryczne. 4. Kompetencje społeczno-emocjonalne a wiek – dane empiryczne. 5. Kompetencje społeczno-emocjonalne a temperament – dane empiryczne. 6. Kompetencje społeczno-emocjonalne a cechy osobowości – dane empiryczne. 7. Kompetencje emocjonalne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne. 8. Kompetencje społeczne a oddziaływania wychowawcze rodziców – dane empiryczne. 9. Kompetencje społeczne a dobrostan – dane empiryczne. 10. Kompetencje emocjonalne a dobrostan – dane empiryczne. 11. Inteligencja emocjonalna a dobrostan – dane empiryczne. 12. Rola kompetencji społeczno-emocjonalnych. 13. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – I. 14. Treningi kompetencji społeczno-emocjonalnych – II. 15. Podsumowanie. |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri. 2. Matczak, A., Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Liberi Libri. 3. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008) (red.). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca 1. Jakubowska, U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 39, 29-40. 2. Knopp, K. (2007). Inteligencja emocjonalna a temperament studentów oraz postawy rodzicielskie ich matek i ojców. Roczniki Psychologiczne, 10, 113-134. 3. Leopold, M. A. (2001). Rozumienie pojęcia kompetencja emocjonalna. Forum Psychologiczne, 1, 155-182. 4. Leopold, M. A. (2006). Elementy składowe kompetencji emocjonalnej. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-204. 5. Martowska, K. (2009). Inteligencja emocjonalna licealistów a oddziaływania wychowawcze rodziców. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 55-69. 6. Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej. W: H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin. 7. Matczak, A. (2001). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. 8. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania. 9. Matczak, A. (2004). Temperament a inteligencja emocjonalna. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 10. Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia – etologia – genetyka, 10, 59-82. 11. Matczak, A. (2009) (red.). Determinants of social and emotional competencies. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 12. Matczak, A., Martowska, K. (2011). Z badań nad uwarunkowaniami kompetencji emocjonalnych. Studia Psychologica, 1, 5-18 13. Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: GWP. 14. Olszyca, K. (1998). Rola osobowościowych mechanizmów w regulacji stymulacji. Studia Psychologiczne, 36, 57-71. 15. Piekarska, J. (2004). Inteligencja emocjonalna młodzieży a sposoby reagowania rodziców sytuacjach problemowych. Psychologia Rozwojowa, 9, 23-33. 16. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business. 17. Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne – uwarunkowania i metody pomiaru. W: W. Ciarkowska, W. Oniszczenko (red.), Szkice z psychologii różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczenie II roku studiów. WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 2 stanowi kontynuację WM: Uwarunkowania kompetencji społeczno-emocjonalnych 1. Obowiązuje pierwszeństwo zapisu dla osób które uczestniczyły w pierwszej części zajęć (semestr zimowy). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.