Wprowadzenie do metody biofeedback
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-WMB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do metody biofeedback |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Konwersatoria nadobowiązkowe - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01 PS_W02 PS_U01 PS_K01 PS_K07 |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień z zakresu biologicznych podstaw zachowania człowieka. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodą biofeedback, w tym neurofeedback. Podczas warsztatów studenci nauczą się obsługi aparatury do biofeedback w podstawowym zakresie |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodą biofeedback, w tym neurofeedback. Podczas warsztatów studenci nauczą się obsługi aparatury do biofeedback w podstawowym zakresie. Poruszane zagadnienia: - geneza biofeedback i podstawowe obszary zastosowania psychofizjologii stosowanej - podstawowe mechanizmy działania (warunkowanie instrumentalne) - charakterystyka sygnału EEG - podstawowe pojęcia - biofeedback oraz neurofeedback - budowa aparatury, prawidłowe postępowanie z urządzeniem i elektrodami - obsługa urządzenia od strony aparatury i oprogramowania - prowadzenie sesji treningowych - sesje otwarte i skrypty |
Literatura: |
Thompson M., Thompson L., (2013). Neurofeedback Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wrocław: Biomed. Matysiak, J. (2000). Psychologia fizjologiczna. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T.1, (s. 95-129). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sosnowski, T. (2000). Psychofizjologia. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, s. 131-178;). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sosnowski, T., Jaśkowski, P. (2008). Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 2, s. 643-679). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: Wiedza: podstawowa wiedza z zakresu metody biofeedback i neurofeedback, podstaw naukowych oraz skuteczności metody w różnych kontekstach, Umiejętności: umiejętności obsługi aparatury treningowej zarówno sprzęt jak i oprogramowanie; Kompetencje: kompetencje w zakresie przygotowania i prowadzenia prostych sesji treningowych oraz planowanie badań z wykorzystaniem metody bfb. Opis ECTS (2 pkt = 50 h) - Warsztaty - 30 h - Laboratorium - 2 h - Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 h - Przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z podawanymi podczas zajęć publikacjami) - 8 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: - pisemna praca zaliczeniowa - praca studenta podczas zajęć Kryteria oceny: Ocena bdb - student potrafi w sposób jasny i precyzyjny podać podstawowe obszary zastosowania metody bfb; wskazać podstawy naukowe i mechanizmy działania; wskazać ograniczenia metody; zna budowę i funkcje aparatury, poszczególnych jej elementów; potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić prostą sesję treningową otwartą i skryptową; potrafi zaplanować wykorzystanie aparatury w badaniach naukowych Ocena ndst - student nie potrafi podać obszarów zastosowania metody bfb; nie zna podstaw naukowych i mechanizmów działania metody; nie zna ograniczeń stosowania metody; nie rozpoznaje i nie potrafi korzystać z elementów aparatury; nie potrafi samodzielnie przygotować lub przeprowadzić prostej sesji treningowej; nie potrafi zaplanować wykorzystania metody bfb w badaniach naukowych |
Praktyki zawodowe: |
N/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 2 godzin, 16 miejsc
Warsztaty, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodą biofeedback, w tym neurofeedback. Podczas warsztatów studenci nauczą się obsługi aparatury do biofeedback w podstawowym zakresie |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodą biofeedback, w tym neurofeedback. Podczas warsztatów studenci nauczą się obsługi aparatury do biofeedback w podstawowym zakresie. Poruszane zagadnienia: - geneza biofeedback i podstawowe obszary zastosowania psychofizjologii stosowanej - podstawowe mechanizmy działania (warunkowanie instrumentalne) - charakterystyka sygnału EEG - podstawowe pojęcia - biofeedback oraz neurofeedback - budowa aparatury, prawidłowe postępowanie z urządzeniem i elektrodami - obsługa urządzenia od strony aparatury i oprogramowania - prowadzenie sesji treningowych - sesje otwarte i skrypty |
|
Literatura: |
Thompson M., Thompson L., (2013). Neurofeedback Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wrocław: Biomed. Matysiak, J. (2000). Psychologia fizjologiczna. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T.1, (s. 95-129). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sosnowski, T. (2000). Psychofizjologia. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 1, s. 131-178;). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sosnowski, T., Jaśkowski, P. (2008). Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 2, s. 643-679). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.