Wspomaganie rozwoju osób w późnej dorosłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-WRO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie rozwoju osób w późnej dorosłości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08; PS_W13; PS_W17 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie psychologicznym funkcjonowaniem osób w wieku starszym |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W |
Pełny opis: |
Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W szczególności studenci zostaną zapoznani z najnowszymi trendami we współczesnej psychologii w tym obszarze, które radykalnie zmieniają klasyczne ujęcia wieku starszego, akcentując możliwość intensywnego rozwoju psycho-emocjonalnego w tym okresie życia. |
Literatura: |
1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569. 2. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości ujęcie geragogiczne. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. 4. Kilian, M. (2019). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin. 5. Starzomska, M. (2006). Mądrość osób starszych w świetle współczesnej psychologii rozwojowej. Psychogeriatria Polska, 3(3), 167-173. 6. Starzomska, M. (2011). Spełnienie czy rozpacz? Rozwiązanie kryzysu starości. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? (s. 45-60). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit. 7. Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN. 8. Zasępa, E., Misiec M. (2022). Doświadczając starości. Warszawa: Difin. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS_W08 - zna i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych PS_W13 - zna i rozumie, jakie jest znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom PS_W17 - zna i rozumie typologię i zachowania osób będących w izolacji społecznej oraz procedury związane z psychologicznym orzecznictwem sądowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza -na ocenę 5: Student będzie posiadał bogatą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość bogatą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, aczkolwiek wystarczającą wiedzę na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej wiedzy na temat psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu i wspomaganiu rozwoju w tym okresie życia. Umiejętności -na ocenę 5: Student będzie posiadał bardzo dużą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość dużą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób. -na ocenę 3: Student będzie posiadał niewielką, chociaż wystarczającą umiejętność rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wystarczającej umiejętności rozpoznawania psychologicznych potrzeb osób starszych oraz zaplanowania i wdrożenia metod wspomagania rozwoju wśród tych osób. Kompetencje -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo umiejętnie rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość umiejętnie rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój. -na ocenę 3: Student będzie potrafił w niewielkim, chociaż wystarczającym stopniu rozmawiać z osobami starszymi, wspierając ich dobrostan psychiczny i rozwój. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami starszymi, tym samym nie wspomagając ich dobrostanu psychicznego i rozwoju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. |
|
Pełny opis: |
Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W szczególności studenci zostaną zapoznani z najnowszymi trendami we współczesnej psychologii w tym obszarze, które radykalnie zmieniają klasyczne ujęcia wieku starszego, akcentując możliwość intensywnego rozwoju psycho-emocjonalnego w tym okresie życia. |
|
Literatura: |
1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569. 2. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości ujęcie geragogiczne. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. 4. Kilian, M. (2019). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin. 5. Starzomska, M. (2006). Mądrość osób starszych w świetle współczesnej psychologii rozwojowej. Psychogeriatria Polska, 3(3), 167-173. 6. Starzomska, M. (2011). Spełnienie czy rozpacz? Rozwiązanie kryzysu starości. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? (s. 45-60). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit. 7. Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN. 8. Zasępa, E., Misiec M. (2022). Doświadczając starości. Warszawa: Difin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. |
|
Pełny opis: |
Celem warsztatów będzie zapoznanie studentów z informacjami dotyczącymi psychologicznych aspektów starzenia się i roli psychologa we wsparciu w tym pełnym wyzwań okresie życia. W szczególności studenci zostaną zapoznani z najnowszymi trendami we współczesnej psychologii w tym obszarze, które radykalnie zmieniają klasyczne ujęcia wieku starszego, akcentując możliwość intensywnego rozwoju psycho-emocjonalnego w tym okresie życia. |
|
Literatura: |
1. Chojnacka, M. (2009). Przegląd badań efektywności terapii poznawczo-behawioralnej w zaburzeniach lękowych uogólnionych u osób w podeszłym wieku. Psychiatria Polska, 43(5), 557–569. 2. Davenhill R. (2021). Zmierzch życia. Depresja i demencja wieku podeszłego w ujęciu psychoanalitycznym, Warszawa: Oficyna INGENIUM. 3. Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości ujęcie geragogiczne. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. 4. Kilian, M. (2019). Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Warszawa: Difin. 5. Starzomska, M. (2006). Mądrość osób starszych w świetle współczesnej psychologii rozwojowej. Psychogeriatria Polska, 3(3), 167-173. 6. Starzomska, M. (2011). Spełnienie czy rozpacz? Rozwiązanie kryzysu starości. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? (s. 45-60). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit. 7. Steuden, S. (2016). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN. 8. Zasępa, E., Misiec M. (2022). Doświadczając starości. Warszawa: Difin. oraz materiały dostarczone przez prowadzącego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.