WM: Wpływ społeczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-WSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Wpływ społeczny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae80b01c8db644f25a348962b25d26a3b%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a436966-28ea-4f46-904c-e819c3f85870&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest szeroko rozumianej problematyce wpływu społecznego. Przedstawia kulturowe uwarunkowania pojmowania wpływu społecznego (jego charakteru i zakresu), indywidualne różnice w zakresie potrzeby wpływu społecznego oraz jego konsekwencje dla dobrostanu psychicznego jednostki. Omawiane są podstawowe techniki wpływu społecznego, ich mechanizm działania oraz skuteczność. |
Pełny opis: |
1.Ogólna charakterystyka wpływu społecznego. Cechy i poziomy wpływu społecznego 2. Intencjonalność, przewidywalność skutków i odpowiedzialność za wpływ społeczny 3. Orientacje społeczne Ja w kontekście akceptacji zakresu wpływu społecznego 4. Rola kultury i ról płciowych w pojmowaniu wpływu społecznego 5. Wpływ społeczny a dobrostan psychiczny. Defensywna i ofensywna orientacja w świecie –różnice indywidualne. 6. Wpływ społeczny a manipulacja społeczna. Problemy etyczne 7. Reguły życia społecznego wykorzystywane w technikach wpływu społecznego 8. Techniki sekwencyjne – stopa w drzwiach, drzwi zatrzaśnięte przed nosem 9. Techniki odwołujące się do motywacji egotystycznej. Motywy autoprezentacyjne 10. Nastrój i pobudzenie emocjonalne. Huśtawka emocji 11. Techniki wpływu wykorzystujące komunikację słowną 12. Reklamy-dlaczego są skuteczne? 13. Manipulacje w sektach. 14. Kłamstwo 15. Powtórka materiału |
Literatura: |
Doliński, D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Wydawnictwo Naukowe Scholar.Warszawa. Doliński, D (2000). Psychologia wpływu społecznego,Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum, Wrocław Doliński, D. (1993). Orientacja defensywna. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa. Ekman, P. (2003). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, PWN, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Opisuje podstawowe techniki wpływu społecznego; Wyjaśnia mechanizmy wpływu społecznego; zna podstawowe badania; rozumie metodologię badań i ich ograniczenia; rozróżnia manipulacyjne i niemanipulacyjne oddziaływania społeczne Umiejętności: analizuje sytuacje społeczne w kontekście wpływu społecznego identyfikuje techniki wpływu społecznego w zachowaniach innych osób Przewiduje konsekwencje wpływu społecznego w różnych sytuacjach społecznych planuje proste badania dotyczące wpływu społecznego; Kompetencje: Prezentuje swoje poglądy w komunikatywny i logiczny sposób Potrafi asertywnie dyskutować na ten manipulacji społecznej Akceptuje odmienne poglądy od swoich Liczy się z emocjami innych osób w grupie ECTS udział w wykładzie - 30 h przygotowanie do zajęć - 15 h przygotowanie do egzaminu 30 h konsultacje: 5 h Razem: 80 h Punkty ECTS:5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie testu na platformie Moodle (sprawdzającego wiedzę). < 51% poprawnych odpowiedzi: ndst 51%- 74% poprawnych odpowiedzi: dst 75% -94% poprawnych odpowiedzi: db 90% poprawnych odpowiedzi – bdb Osoby otrzymujące pozytywne oceny z testu (min.3) mogą mieć podwyższoną ocenę za aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.