Wczesne wspomaganie rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-WWR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08; PS_U05; PS_K01 |
Wymagania wstępne: | Psychologia rozwoju człowieka |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami i metodami wielospecjalistycznego wspomagania rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością lub zagrożonego niepełnosprawnością i jego rodziny o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, rehabilitacyjnym i terapeutycznym. |
Pełny opis: |
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – główne założenia i problemy 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – ocena, diagnoza i planowanie 3. Rozwój psychomotoryczny małego dziecka. Podstawowe problemy rozwojowe tego okresu. 4. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do ok. 7 roku życia w następujących obszarach: sprawność motoryczna i manualna, spostrzeganie wzrokowe, percepcja słuchowa, mowa i komunikacja, zachowania społeczne i rozwój emocjonalny, kształtowanie się dominacji stronnej Metody i techniki pracy wykorzystywane w ramach WWR 5. Stymulacja sensoryczna, terapia integracji sensorycznej 6. Terapia ręki i arteterapia 7. Bajkoterapia 8. Terapia logopedyczna 9. AAC 10. Zabawa 11. TUS 12. TEACCH 13. Wspomaganie rozwoju w zależności od zdiagnozowanych trudności (autyzm, Zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce) 14. Współpraca z rodzicami 15. Konstruowanie programów wspierania rozwoju dziecka |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Cytowska, B. Winczura, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014. J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2007 Literatura uzupełniająca: H.R. Schafer, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 E. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010 A.J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Harmonia, 2015 T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Na ocenę składa się: - aktywność studenta na zajęciach, - ćwiczenia indywidualne/grupowe, - prawidłowo skonstruowany program wspierania rozwoju dziecka |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Lipska | |
Prowadzący grup: | Anna Lipska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.