Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-WWR
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W08; PS_U05; PS_K01

Wymagania wstępne:

Psychologia rozwoju człowieka

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami i metodami wielospecjalistycznego wspomagania rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością lub zagrożonego niepełnosprawnością i jego rodziny o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, rehabilitacyjnym i terapeutycznym.

Pełny opis:

1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – główne założenia i problemy

2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – ocena, diagnoza i planowanie

3. Rozwój psychomotoryczny małego dziecka. Podstawowe problemy rozwojowe tego okresu.

4. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do ok. 7 roku życia w następujących obszarach: sprawność motoryczna i manualna, spostrzeganie wzrokowe, percepcja słuchowa, mowa i komunikacja, zachowania społeczne i rozwój emocjonalny, kształtowanie się dominacji stronnej

Metody i techniki pracy wykorzystywane w ramach WWR

5. Stymulacja sensoryczna, terapia integracji sensorycznej

6. Terapia ręki i arteterapia

7. Bajkoterapia

8. Terapia logopedyczna

9. AAC

10. Zabawa

11. TUS

12. TEACCH

13. Wspomaganie rozwoju w zależności od zdiagnozowanych trudności (autyzm, Zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce)

14. Współpraca z rodzicami

15. Konstruowanie programów wspierania rozwoju dziecka

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Cytowska, B. Winczura, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014.

J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne, 2007

Literatura uzupełniająca:

H.R. Schafer, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

E. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010

A.J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk: Harmonia, 2015

T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia.

Na ocenę składa się:

- aktywność studenta na zajęciach,

- ćwiczenia indywidualne/grupowe,

- prawidłowo skonstruowany program wspierania rozwoju dziecka

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Lipska
Prowadzący grup: Anna Lipska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Lipska
Prowadzący grup: Anna Lipska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Lipska
Prowadzący grup: Anna Lipska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)