Zaawansowane metody analizy danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-ZMA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane metody analizy danych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia kliniczna i psychoterapia Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia pracy i organizacji Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia sądowa i penitencjarna Przedmioty obowiązkowe dla IV roku, Specjalność psychologia wspomagania rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W06; PS_U06 |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć ze statystyki na poziomie podstawowym. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zaawansowanymi metodami analizy danych wykorzystywanymi aktualnie w badaniach psychologicznych. Wykłady koncentrują się na przekazaniu ogólnej idei szerokiego zakresu zaawansowanych analiz w celu umożliwienia studentom dokonywania samodzielnej interpretacji wyników analiz prezentowanych w publikacjach naukowych z zakresu psychologii oraz krytycznej oceny sposobu interpretacji zaprezentowanego przez autora publikacji. Ćwiczenia skupiają się na trenowaniu praktycznych umiejętności przeprowadzania wybranych analiz w popularnych programach statystycznych (SPSS i R). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zaawansowanymi metodami analizy danych wykorzystywanymi aktualnie w badaniach psychologicznych. Celem wykładów jest zapoznanie studentów z ogólną ideą wybranych zaawansowanych metod analizy danych, które są wykorzystywane w badaniach psychologicznych. Zajęcia mają przygotować studentów do bardziej świadomego zapoznawania się z publikacjami naukowymi z zakresu psychologii, dzięki rozumieniu prezentowanych w nich wyników zaawansowanych analiz statystycznych. Podczas wykładów analizy zostaną zaprezentowane w sposób przystępny, z pominięciem szczegółów matematycznych. Studenci zapoznają się z przykładowymi opisami wyników analiz w publikacjach naukowych. Zakres tematyczny odpowiada aktualnym trendom analitycznym w psychologicznych publikacjach naukowych. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności przeprowadzania analiz mediacji i moderacji z wykorzystaniem makra PROCESS do SPSS oraz przeprowadzania wybranych analiz statystycznych za pomocą programu RStudio, wykorzystującego język R. Analizy mediacji i moderacji są często wykorzystywane w badaniach psychologicznych, natomiast język R jest coraz częściej stosowany przez badaczy zamiast popularnego SPSS. |
Literatura: |
Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis. A regression-based approach (wyd. 2). Guilford Press. Revelle, W. (2021). An introduction to the psych package: Part I: data entry and data description. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USA. Revelle, W. (2021). An introduction to the psych package: Part II: Scale construction and psychometrics. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USA. Literatura dotycząca szczegółowych zagadnień będzie podawana na bieżąco na poszczególnych zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- student potrafi zinterpretować wyniki analiz statystycznych przedstawione w publikacji naukowej - student potrafi krytycznie ocenić dobór analiz oraz interpretację ich wyników zaprezentowaną w publikacji naukowej - student ma świadomość możliwości i ograniczeń wybranych zaawansowanych analiz statystycznych stosowanych w badaniach psychologicznych - student potrafi przeprowadzić analizy mediacji i moderacji w makro PROCESS do SPSS - student rozumie specyfikę działania programu RStudio i reguły języka R - student potrafi przeprowadzić proste analizy statystyczne w RStudio z wykorzystaniem poleceń w języku R |
Metody i kryteria oceniania: |
Określone szczegółowo w opisie wykładów i ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Skimina | |
Prowadzący grup: | Ewa Skimina | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPs2_U9OWMeL65z9pjNeqOGNlYRUMOyN9qfDWp7UAqQc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6fcdcc8d-c319-4a5e-b371-59949e2dbda9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | - uczestnictwo w wykładach: 30h - uczestnictwo w ćwiczeniach: 30h - przygotowanie do wykładów: 15h - przygotowanie do ćwiczeń: 15h - prace domowe: 25h - przygotowanie do egzaminu: 25h - przygotowanie do kolokwium: 25h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zaawansowanymi metodami analizy danych wykorzystywanymi aktualnie w badaniach psychologicznych. Wykłady koncentrują się na przekazaniu ogólnej idei szerokiego zakresu zaawansowanych analiz w celu umożliwienia studentom dokonywania samodzielnej interpretacji wyników analiz prezentowanych w publikacjach naukowych z zakresu psychologii oraz krytycznej oceny sposobu interpretacji zaprezentowanego przez autora publikacji. Ćwiczenia skupiają się na trenowaniu praktycznych umiejętności przeprowadzania wybranych analiz w popularnych programach statystycznych (SPSS i R). |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zaawansowanymi metodami analizy danych wykorzystywanymi aktualnie w badaniach psychologicznych. Celem wykładów jest zapoznanie studentów z ogólną ideą wybranych zaawansowanych metod analizy danych, które są wykorzystywane w badaniach psychologicznych. Zajęcia mają przygotować studentów do bardziej świadomego zapoznawania się z publikacjami naukowymi z zakresu psychologii, dzięki rozumieniu prezentowanych w nich wyników zaawansowanych analiz statystycznych. Podczas wykładów analizy zostaną zaprezentowane w sposób przystępny, z pominięciem szczegółów matematycznych. Studenci zapoznają się z przykładowymi opisami wyników analiz w publikacjach naukowych. Zakres tematyczny odpowiada aktualnym trendom analitycznym w psychologicznych publikacjach naukowych. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności przeprowadzania analiz mediacji i moderacji z wykorzystaniem makra PROCESS do SPSS oraz przeprowadzania wybranych analiz statystycznych za pomocą programu RStudio, wykorzystującego język R. Analizy mediacji i moderacji są często wykorzystywane w badaniach psychologicznych, natomiast język R jest coraz częściej stosowany przez badaczy zamiast popularnego SPSS. |
|
Literatura: |
Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis. A regression-based approach (wyd. 2). Guilford Press. Revelle, W. (2021). An introduction to the psych package: Part I: data entry and data description. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USA. Revelle, W. (2021). An introduction to the psych package: Part II: Scale construction and psychometrics. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USA. Literatura dotycząca szczegółowych zagadnień będzie podawana na bieżąco na poszczególnych zajęciach. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymaganiem wstępnym uczestnictwa w zajęciach jest zaliczenie zajęć ze statystyki na poziomie podstawowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Gorgol-Waleriańczyk, Piotr Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Gorgol-Waleriańczyk, Piotr Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów będzie zapoznanie z najważniejszymi i najczęściej stosowanymi w badaniach psychologicznych metodami analiz wielozmiennowych. Poszczególne metody omawiane będą pod kątem podstawowych kryteriów ich wyboru, z uwzględnieniem podziału na badania eksperymentalne i korelacyjne, eksploracyjną vs konfirmacyjną strategię analizy danych, typ pomiaru zmiennych itd. Generalnie, poszczególne wykłady będą się składały z wprowadzenia obejmującego przybliżenie zasad budowy określonego modelu statystycznego i z jego praktycznej demonstracji. |
|
Pełny opis: |
TEMATY KOLEJNYCH WYKŁADÓW 1. Wprowadzenie. Metoda analityczna jako odzwierciedlenie problemu badawczego • różne typy problemów badawczych • klasyfikacja technik analiz wielozmiennowych • moc testu a wybór metody analizy danych Tacq, J. (1997). Multivariate analysis techniques in social science research: From problem to analysis (s. 31-83). London: Sage 2. Zaawansowane modele analizy wariancji • analiza wariancji z powtarzanymi pomiarami i w schematach mieszanych (Mixed Design) • wielowymiarowa analiza wariancji (MANOVA) • analiza kowariancji (ANCOVA) Aranowska, E., Rytel, J. (2010). Wielozmiennowa analiza wariancji - MANOVA. Psychologia Społeczna, 5, 2-3 (14), 117-141 Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji (s. 99-112, 135-219). Warszawa: Wydawnictwo Sedno 3. Analiza regresji wielokrotnej I • model korelacyjny: typy współczynników korelacji • regresja liniowa prosta i wielokrotna • weryfikacja założeń modelu regresyjnego i ocena wpływu przypadków skrajnych Bedyńska, S., Książek, M. (red.) (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresyjnych oraz równań strukturalnych (s. 15-87). Warszawa: Wydawnictwo Sedno 4. Analiza regresji wielokrotnej II • zmienne jakościowe jako predyktory • efekty interakcyjne w modelu regresyjnym • liniowa i nieliniowa analiza regresji Bedyńska, S., Książek, M. (red.) (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresyjnych oraz równań strukturalnych (s. 15-87). Warszawa: Wydawnictwo Sedno 5. Analiza moderacji i mediacji • konfundery, moderatory, mediatory i supresory • typy moderacji i mediacji • logika testowania moderacji i mediacji • testowanie efektów moderacyjnych i mediacyjnych zestawem makr PROCESS Bedyńska, S., Książek, M. (red.) (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresyjnych oraz równań strukturalnych (s. 109-157). Warszawa: Wydawnictwo Sedno Cichocka, A., Bilewicz, M. (2010). Co się kryje w nieistotnych efektach statystycznych? Możliwość zastosowania analizy supresji w psychologii społecznej. Psychologia Społeczna, 5, 2-3 (14), 191-198 6. Procesualny model efektów zależnych (Conditional Process Analysis) • warunkowe efekty bezpośrednie (Direct) i pośrednie (Indirect) • moderacja efektów mediacyjnych w procesualnym modelu efektów zależnych • mediowana moderacja Hayes, A., Rockwood, N. (2020). Conditional process analysis: Concepts, computation, and advances in modeling of the contingencies of mechanisms. American Behavioral Scientist, 64, 19-54 7. Analiza regresji oparta na modelu LOGIT • Uogólniony Model Liniowy (Generalized Linear Model) • dwuwartościowa (Binomial) analiza regresji logistycznej • wielowartościowa (Multinomial) regresja logistyczna i regresja porządkowa (Ordinal) Danieluk, B. (2010). Zastosowanie regresji logistycznej w badaniach eksperymentalnych, Psychologia Społeczna, 5, 2-3 (14), 199-215 8. Wybrane metody eksploracyjnych analiz wielozmiennowych I • eksploracyjna analiza czynnikowa • skalowanie wielowymiarowe Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego (s. 245-283). Warszawa: Wydawnictwo Sedno Król, G., Wieczorkowska, G. (2006). Odtwarzanie mapy poznawczej za pomocą skalowania wielowymiarowego. W: J. Brzeziński (red.). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 417-441). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 9. Wybrane metody eksploracyjnych analiz wielozmiennowych II • analiza skupień • analiza korespondencji Analiza skupień i analiza korespondencji. StatSoft Electronic Statistics Textbook. http://www.statsoft.pl/textbook/stathome.html 10. Modelowanie równań strukturalnych I: Modele strukturalne zmiennych obserwowalnych • idea dekompozycji współczynnika korelacji • analiza ścieżkowa • testowanie modelu strukturalnego, empiryczna i zreprodukowana macierz korelacji Bedyńska, S., Książek, M. (red.) (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresyjnych oraz równań strukturalnych (s. 161-199). Warszawa: Wydawnictwo Sedno 11. Modelowanie równań strukturalnych II: Modele strukturalne ze zmiennymi ukrytymi • testowanie modelu strukturalnego w podgrupach i porównywanie modeli alternatywnych • konfirmacyjna analiza czynnikowa • pełny model równań strukturalnych Bedyńska, S., Książek, M. (red.) (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresyjnych oraz równań strukturalnych (s. 202-215; 218-232). Warszawa: Wydawnictwo Sedno. 12. Hierarchiczna (wielopoziomowa) analiza danych • niezależność obserwacji a zjawisko klasteringu • modele efektów stałych i losowych • trzy poziomy analizy w modelach hierarchicznych Radkiewicz, P., Zieliński, M. (2010). Hierarchiczne modele liniowe. Co nam dają i kiedy warto je stosować? Psychologia Społeczna, 5, 2-3 (14), 217-233 13. Analizy longitudinalne • analizy trendów w analizie wariancji (ANOVA) • analizy podłużne z wykorzystaniem modeli hierarchicznych • analizy podłużne z wykorzystaniem modelowania równań strukturalnych Cohen, J., Cohen, P., West, S., Aiken, L. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (s. 568-607). New Jersey: Lawrence Erlbaum 14. Modele log-liniowe • dwudzielcze i wielodzielcze tabele liczebności • model log-liniowy i jego dopasowanie • modele nasycone i nienasycone Półtorak, M. (2007). Modele log-liniowe i ich zastosowania w psychologii. Przegląd Psychologiczny, 50 (1), 25-44 15. Wnioskowanie bayesowskie • rodzaje prawdopodobieństwa wg twierdzenia Bayesa • statystyka bayesowska vs. statystyka „klasyczna” • czynnik Bayesa jako metoda weryfikowania hipotez statystycznych Dienes, Z. (2011). Bayesian Versus Orthodox Statistics: Which Side Are You On?, Perspectives on Psychological Science, 6 (3), 274-290 |
|
Wymagania wstępne: |
Efekty edukacyjne • student nabywa wiedzę na temat wielozmiennowych analiz danych stosowanych w badaniach psychologicznych • student ma świadomość możliwości i ograniczeń wybranych zaawansowanych analiz statystycznych stosowanych w badaniach psychologicznych • student potrafi porównać wielozmiennowe analizy danych • student potrafi wybrać metodę analityczną adekwatną do problemu badawczego • student potrafi zinterpretować wyniki analiz statystycznych przedstawione w publikacji naukowej • student potrafi krytycznie ocenić dobór analiz oraz interpretację ich wyników zaprezentowaną w publikacji naukowej Kurs jest powiązany z innymi zajęciami statystyka, metodologia badan psychologicznych, psychometria, praca empiryczna Zaliczenie Zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia będzie sprawdzian testowy składający się z 40 pytań (32 pytania testowe jednokrotnego wyboru + 8 pytań otwartych). Ocenę dostateczną zapewnia uzyskanie minimum 24 punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Radkiewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Radkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.