Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Zaburzenia odżywiania, uwarunkowania, przebieg i leczenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-N-ZODZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WM: Zaburzenia odżywiania, uwarunkowania, przebieg i leczenie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Wykłady monograficzne - Psychologia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_U07

PS_U01

PS_W10

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie tematyką zaburzeń jedzenia

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie podstawowym, najważniejszym informacjom na temat zaburzeń odżywiania.

Pełny opis:

Wykład będzie zawierał informacje na temat kryteriów diagnozowania zaburzeń odżywiania, uwarunkowań tych zaburzeń, ich przebiegu i leczenia. Przede wszystkim zostaną zaprezentowane podstawowe informacje na ten temat, ale także tematy dotyczące mniej znanych zaburzeń odżywiania, świata wewnętrznego chorych, ich tożsamości oraz etycznym aspektom ich leczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Starzomska M., Anoreksja. Trudne pytania, Kraków: Impuls, 2006.

Literatura uzupełniająca

1. Abed R.T., 1998, The Sexual Competition Hypothesis for Eating Disorders, “British Journal of Medical Psychology”, 1998, 71, 525-547

2.Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków: Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1999.

3.Lemma-Wright A.L., Starving to Live. The Paradox of Anorexia Nervosa, London: Central Book Publishing, 1994.

4.Levens M., Eating Disorders and Magical Control of the Body. Treatment Through Art Therapy, London: Routledge, 1995.

5.Shafran R., Robinson P., Thought-Shape Fusion in Eating Disorders, “British Journal of Clinical Psychology”, 2004, 43, 399-408.

6.Starzomska M., Zastosowanie antykodu „anorexia nervosa jako wróg” w terapii STEP, „Psychoterapia”, 2000, 4, 63-66.

7.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (I), „Nowiny Psychologiczne”, 1999, 1, 33-43.

8.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (II), „Nowiny Psychologiczne”, 2000, 3, 71-87.

9.Starzomska M., Z historii psychiatrii: Anorexia nervosa jako optymalne zachowanie w społeczno-kulturowym kontekście?, „Psychiatria Polska”, 2001, 4, 669 - 679.

10.Starzomska M., Zaburzenia jedzenia uwarunkowane psychicznie, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 75-83.

11.Starzomska M., Paradoksalne efekty diet odchudzających - możliwe mechanizmy psychologiczne, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 84-96

12.Starzomska M., Old Age Anorexia Nervosa, „Psychogeriatria Polska”, 2008, 5, 159-164.

13.Starzomska, M., Spektrum postaw wobec śmierci u osób z anoreksją, „Kultura i Społeczeństwo”, 2009, 53, 185-202;

14.Starzomska, M., Ethical Challenges in Forcible Feeding among Patients with Anorexia Nervosa and Prisoners, “Archives of Psychiatry and Psychotherapy”, 2006, 8, 85-96.

15.Starzomska, M., Danse macabre: O socjokulturowej fascynacji anoreksją. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit, 2011, s. 155-170.

16.Żechowski C., Echo i Narcyz – antyczne wyobrażenie anoreksji, „Albo Albo – Inspiracje Jungowskie”, 1998, 3, 38-46.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS_U07 student potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych

PS_U01 student potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich

PS_W10 student zna i rozumie, na czym polega odpowiedzialność psychologa i zasady etyki jego zawodu

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować głównych i atypowych zaburzeń jedzenia oraz chorób, z którymi powinno się różnicować te zaburzenia, nie potrafi opisać historii terminów: "anoreksja" i "bulimia", nie zna uwarunkowań zaburzeń jedzenia w świetle ujęć: biomedycznego, socjokulturowego/ewolucjonistycznego, psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, egzystencjalnego i systemowego oraz nie potrafi scharakteryzować syndromu gotowości anorektycznej; nie potrafi wymienić i scharakteryzować głównych przyczyn „wypadania” pacjentów z zaburzeniami jedzenia z terapii, nie wie, czym jest zjawisko egosyntonii oraz zaprzeczenia chorobie występujące u tych pacjentów; nie potrafi objaśnić etycznych kwestii dotyczących przymusowego leczenia w przypadku zaburzeń jedzenia oraz nie potrafi scharakteryzować metod psychoterapeutycznych stosowanych w przypadku zaburzeń jedzenia (terapia STEP, art terapia, terapia za pomocą poczty elektronicznej, palmtopów i rzeczywistości wirtualnej, terapia rodzinna zaburzeń jedzenia); nie potrafi objaśnić, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne.

-na ocenę 3 (dst.): Student potrafi z trudem i w sposób mało wyczerpujący wymienić i scharakteryzować główne i atypowe zaburzenia jedzenia oraz choroby, z którymi powinno się różnicować te zaburzenia, pobieżnie opisuje historię terminów: "anoreksja" i "bulimia", zna bardzo ogólnie uwarunkowania zaburzeń jedzenia w świetle ujęć: biomedycznego, socjokulturowego/ewolucjonistycznego, psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, egzystencjalnego i systemowego oraz potrafi pobieżnie scharakteryzować syndrom gotowości anorektycznej; z trudem wymienia i charakteryzuje główne przyczyny „wypadania” pacjentów z zaburzeniami jedzenia z terapii, bardzo ogólnie potrafi wyjaśnić, czym jest zjawisko egosyntonii oraz zaprzeczenia chorobie występujące u tych pacjentów; potrafi ogólnie scharakteryzować etyczne kwestii dotyczące przymusowego leczenia w przypadku zaburzeń jedzenia oraz potrafi z trudem i ogólnie scharakteryzować metody psychoterapeutyczne stosowane w przypadku zaburzeń jedzenia (terapia STEP, art terapia, terapia za pomocą poczty elektronicznej, palmtopów i rzeczywistości wirtualnej, terapia rodzinna zaburzeń jedzenia); potrafi bardzo ogólnie wyjaśnić, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne.

- na ocenę 4 (db.): Student potrafi dość sprawnie wymienić i scharakteryzować główne i atypowe zaburzenia jedzenia oraz choroby, z którymi powinno się różnicować te zaburzenia, potrafi dość dobrze opisać historię terminów: "anoreksja" i "bulimia", zna dość dobrze uwarunkowania zaburzeń jedzenia w świetle ujęć: biomedycznego, socjokulturowego/ewolucjonistycznego, psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, egzystencjalnego i systemowego oraz potrafi dość sprawnie scharakteryzować syndrom gotowości anorektycznej; potrafi dość sprawnie wymienić i scharakteryzować główne przyczyny „wypadania” pacjentów z zaburzeniami jedzenia z terapii, orientuje się, czym jest zjawisko egosyntonii oraz zaprzeczenia chorobie występujące u tych pacjentów; potrafi dość dobrze objaśnić etyczne kwestie dotyczące przymusowego leczenia w przypadku zaburzeń jedzenia oraz dość dobrze charakteryzuje metody psychoterapeutyczne stosowane w przypadku zaburzeń jedzenia (terapia STEP, art terapia, terapia za pomocą poczty elektronicznej, palmtopów i rzeczywistości wirtualnej, terapia rodzinna zaburzeń jedzenia); potrafi dość dobrze wyjaśnić, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne.

- na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi niezwykle sprawnie wymienić i scharakteryzować główne i atypowe zaburzenia jedzenia oraz choroby, z którymi powinno się różnicować te zaburzenia, potrafi bardzo dobrze opisać historię terminów: "anoreksja" i "bulimia", zna bardzo dobrze uwarunkowania zaburzeń jedzenia w świetle ujęć: biomedycznego, socjokulturowego/ewolucjonistycznego, psychodynamicznego, poznawczo-behawioralnego, egzystencjalnego i systemowego oraz potrafi niezwykle sprawnie scharakteryzować syndrom gotowości anorektycznej; potrafi bardzo sprawnie wymienić i scharakteryzować główne przyczyny „wypadania” pacjentów z zaburzeniami jedzenia z terapii, orientuje się doskonale, czym jest zjawisko egosyntonii oraz zaprzeczenia chorobie występujące u tych pacjentów; potrafi bardzo dobrze i sprawnie objaśnić etyczne kwestie dotyczące przymusowego leczenia w przypadku zaburzeń jedzenia oraz bez najmniejszego trudu charakteryzuje metody psychoterapeutyczne stosowane w przypadku zaburzeń jedzenia (terapia STEP, art terapia, terapia za pomocą poczty elektronicznej, palmtopów i rzeczywistości wirtualnej, terapia rodzinna zaburzeń jedzenia); potrafi bardzo dobrze wyjaśnić, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne.

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi porządkować informacji na temat diagnostyki, uwarunkowań i psychoterapii zaburzeń jedzenia, nie rozpoznaje motywów leżących za decyzją podjętą praz pacjenta z zaburzeniem jedzenia o przerwaniu terapii oraz nie potrafi poddać krytycznej ocenie współczesnych trendów, mających na celu uzyskanie bardzo szczupłej sylwetki ciała.

-na ocenę 3 (dst.): Student z widocznym trudem porządkuje informacje na temat diagnostyki, uwarunkowań i psychoterapii zaburzeń jedzenia, potrafi ogólnie rozpoznawać motywy leżące za decyzją podjętą praz pacjenta z zaburzeniem jedzenia o przerwaniu terapii, z trudem poddaje rzeczowej krytyce współczesne trendy mające na celu uzyskanie bardzo szczupłej sylwetki ciała.

- na ocenę 4 (db.): Student dość sprawnie porządkuje informacje na temat diagnostyki, uwarunkowań i psychoterapii zaburzeń jedzenia, dość dobrze rozpoznaje motywy leżące za decyzją podjętą praz pacjenta z zaburzeniem jedzenia o przerwaniu terapii oraz dość rzeczowo poddaje krytyce współczesne trendy mające na celu uzyskanie bardzo szczupłej sylwetki ciała.

- na ocenę 5 (bdb.): Student niezwykle sprawnie porządkuje informacje na temat diagnostyki, uwarunkowań i psychoterapii zaburzeń jedzenia, świetnie rozpoznaje motywy leżące za decyzją podjętą praz pacjenta z zaburzeniem jedzenia o przerwaniu terapii oraz błyskotliwie poddaje krytyce współczesne trendy mające na celu uzyskanie bardzo szczupłej sylwetki ciała.

Kompetencje:

- na ocenę 2 (ndst.): Student nie jest zdolny do syntetycznnej prezentacji stanu psychicznego osoby z zaburzeniem jedzenia oraz nie potrafi dostrzec relacji między metodą leczenia osoby z zaburzeniem jedzenia a poprawą stanu jej zdrowia.

-na ocenę 3 (dst.): Student jest zdolny do precyzyjnej prezentacji stanu psychicznego osoby z zaburzeniem jedzenia, chociaż czyni to z widocznym trudem oraz potrafi, chociaż z trudem, dostrzec relacje między metodą leczenia osoby z zaburzeniem jedzenia a poprawą stanu jej zdrowia.

- na ocenę 4 (db.): Student jest zdolny do dość precyzyjnej prezentacji stanu psychicznego osoby z zaburzeniem jedzenia oraz potrafi dość sprawnie dostrzec relacje między metodą leczenia osoby z zaburzeniem jedzenia a poprawą stanu jej zdrowia.

- na ocenę 5 (bdb.): Student jest zdolny do niezwykle precyzyjnej prezentacji stanu psychicznego osoby z zaburzeniem jedzenia oraz potrafi bardzo sprawnie dostrzec relacje między metodą leczenia osoby z zaburzeniem jedzenia a poprawą stanu jej zdrowia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie podstawowym, najważniejszym informacjom na temat zaburzeń odżywiania.

Pełny opis:

Wykład będzie zawierał informacje na temat kryteriów diagnozowania zaburzeń odżywiania, uwarunkowań tych zaburzeń, ich przebiegu i leczenia. Przede wszystkim zostaną zaprezentowane podstawowe informacje na ten temat, ale także tematy dotyczące mniej znanych zaburzeń odżywiania, świata wewnętrznego chorych, ich tożsamości oraz etycznym aspektom ich leczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Starzomska M., Anoreksja. Trudne pytania, Kraków: Impuls, 2006.

Literatura uzupełniająca

1. Abed R.T., 1998, The Sexual Competition Hypothesis for Eating Disorders, “British Journal of Medical Psychology”, 1998, 71, 525-547

2.Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków: Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1999.

3.Lemma-Wright A.L., Starving to Live. The Paradox of Anorexia Nervosa, London: Central Book Publishing, 1994.

4.Levens M., Eating Disorders and Magical Control of the Body. Treatment Through Art Therapy, London: Routledge, 1995.

5.Shafran R., Robinson P., Thought-Shape Fusion in Eating Disorders, “British Journal of Clinical Psychology”, 2004, 43, 399-408.

6.Starzomska M., Zastosowanie antykodu „anorexia nervosa jako wróg” w terapii STEP, „Psychoterapia”, 2000, 4, 63-66.

7.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (I), „Nowiny Psychologiczne”, 1999, 1, 33-43.

8.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (II), „Nowiny Psychologiczne”, 2000, 3, 71-87.

9.Starzomska M., Z historii psychiatrii: Anorexia nervosa jako optymalne zachowanie w społeczno-kulturowym kontekście?, „Psychiatria Polska”, 2001, 4, 669 - 679.

10.Starzomska M., Zaburzenia jedzenia uwarunkowane psychicznie, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 75-83.

11.Starzomska M., Paradoksalne efekty diet odchudzających - możliwe mechanizmy psychologiczne, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 84-96

12.Starzomska M., Old Age Anorexia Nervosa, „Psychogeriatria Polska”, 2008, 5, 159-164.

13.Starzomska, M., Spektrum postaw wobec śmierci u osób z anoreksją, „Kultura i Społeczeństwo”, 2009, 53, 185-202;

14.Starzomska, M., Ethical Challenges in Forcible Feeding among Patients with Anorexia Nervosa and Prisoners, “Archives of Psychiatry and Psychotherapy”, 2006, 8, 85-96.

15.Starzomska, M., Danse macabre: O socjokulturowej fascynacji anoreksją. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit, 2011, s. 155-170.

16.Żechowski C., Echo i Narcyz – antyczne wyobrażenie anoreksji, „Albo Albo – Inspiracje Jungowskie”, 1998, 3, 38-46.

Wymagania wstępne:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie podstawowym, najważniejszym informacjom na temat zaburzeń odżywiania.

Pełny opis:

Wykład będzie zawierał informacje na temat kryteriów diagnozowania zaburzeń odżywiania, uwarunkowań tych zaburzeń, ich przebiegu i leczenia. Przede wszystkim zostaną zaprezentowane podstawowe informacje na ten temat, ale także tematy dotyczące mniej znanych zaburzeń odżywiania, świata wewnętrznego chorych, ich tożsamości oraz etycznym aspektom ich leczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Starzomska M., Anoreksja. Trudne pytania, Kraków: Impuls, 2006.

Literatura uzupełniająca

1. Abed R.T., 1998, The Sexual Competition Hypothesis for Eating Disorders, “British Journal of Medical Psychology”, 1998, 71, 525-547

2.Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków: Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1999.

3.Lemma-Wright A.L., Starving to Live. The Paradox of Anorexia Nervosa, London: Central Book Publishing, 1994.

4.Levens M., Eating Disorders and Magical Control of the Body. Treatment Through Art Therapy, London: Routledge, 1995.

5.Shafran R., Robinson P., Thought-Shape Fusion in Eating Disorders, “British Journal of Clinical Psychology”, 2004, 43, 399-408.

6.Starzomska M., Zastosowanie antykodu „anorexia nervosa jako wróg” w terapii STEP, „Psychoterapia”, 2000, 4, 63-66.

7.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (I), „Nowiny Psychologiczne”, 1999, 1, 33-43.

8.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (II), „Nowiny Psychologiczne”, 2000, 3, 71-87.

9.Starzomska M., Z historii psychiatrii: Anorexia nervosa jako optymalne zachowanie w społeczno-kulturowym kontekście?, „Psychiatria Polska”, 2001, 4, 669 - 679.

10.Starzomska M., Zaburzenia jedzenia uwarunkowane psychicznie, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 75-83.

11.Starzomska M., Paradoksalne efekty diet odchudzających - możliwe mechanizmy psychologiczne, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 84-96

12.Starzomska M., Old Age Anorexia Nervosa, „Psychogeriatria Polska”, 2008, 5, 159-164.

13.Starzomska, M., Spektrum postaw wobec śmierci u osób z anoreksją, „Kultura i Społeczeństwo”, 2009, 53, 185-202;

14.Starzomska, M., Ethical Challenges in Forcible Feeding among Patients with Anorexia Nervosa and Prisoners, “Archives of Psychiatry and Psychotherapy”, 2006, 8, 85-96.

15.Starzomska, M., Danse macabre: O socjokulturowej fascynacji anoreksją. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit, 2011, s. 155-170.

16.Żechowski C., Echo i Narcyz – antyczne wyobrażenie anoreksji, „Albo Albo – Inspiracje Jungowskie”, 1998, 3, 38-46.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie podstawowym, najważniejszym informacjom na temat zaburzeń odżywiania.

Pełny opis:

Wykład będzie zawierał informacje na temat kryteriów diagnozowania zaburzeń odżywiania, uwarunkowań tych zaburzeń, ich przebiegu i leczenia. Przede wszystkim zostaną zaprezentowane podstawowe informacje na ten temat, ale także tematy dotyczące mniej znanych zaburzeń odżywiania, świata wewnętrznego chorych, ich tożsamości oraz etycznym aspektom ich leczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Starzomska M., Anoreksja. Trudne pytania, Kraków: Impuls, 2006.

Literatura uzupełniająca

1. Abed R.T., 1998, The Sexual Competition Hypothesis for Eating Disorders, “British Journal of Medical Psychology”, 1998, 71, 525-547

2.Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków: Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1999.

3.Lemma-Wright A.L., Starving to Live. The Paradox of Anorexia Nervosa, London: Central Book Publishing, 1994.

4.Levens M., Eating Disorders and Magical Control of the Body. Treatment Through Art Therapy, London: Routledge, 1995.

5.Shafran R., Robinson P., Thought-Shape Fusion in Eating Disorders, “British Journal of Clinical Psychology”, 2004, 43, 399-408.

6.Starzomska M., Zastosowanie antykodu „anorexia nervosa jako wróg” w terapii STEP, „Psychoterapia”, 2000, 4, 63-66.

7.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (I), „Nowiny Psychologiczne”, 1999, 1, 33-43.

8.Starzomska M., Inaczej o anoreksji (II), „Nowiny Psychologiczne”, 2000, 3, 71-87.

9.Starzomska M., Z historii psychiatrii: Anorexia nervosa jako optymalne zachowanie w społeczno-kulturowym kontekście?, „Psychiatria Polska”, 2001, 4, 669 - 679.

10.Starzomska M., Zaburzenia jedzenia uwarunkowane psychicznie, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 75-83.

11.Starzomska M., Paradoksalne efekty diet odchudzających - możliwe mechanizmy psychologiczne, „Żywienie Człowieka i Metabolizm”, 2008, 1, 84-96

12.Starzomska M., Old Age Anorexia Nervosa, „Psychogeriatria Polska”, 2008, 5, 159-164.

13.Starzomska, M., Spektrum postaw wobec śmierci u osób z anoreksją, „Kultura i Społeczeństwo”, 2009, 53, 185-202;

14.Starzomska, M., Ethical Challenges in Forcible Feeding among Patients with Anorexia Nervosa and Prisoners, “Archives of Psychiatry and Psychotherapy”, 2006, 8, 85-96.

15.Starzomska, M., Danse macabre: O socjokulturowej fascynacji anoreksją. W: M. Jankowska, M. Starzomska (red.), Kryzys: Pułapka czy szansa? Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit, 2011, s. 155-170.

16.Żechowski C., Echo i Narcyz – antyczne wyobrażenie anoreksji, „Albo Albo – Inspiracje Jungowskie”, 1998, 3, 38-46.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)