Zaburzenia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-ZOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08 PS_W17 PS_U04 |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów obejmuje podstawową wiedzę dotyczącą objawów, etiologii, rozpowszchenienia, diagnozy i terapii zaburzeń osobowości ze szczególnym uwzględnieniem terapii opartej na mentalizacji Petera Fonagy, J. Allena o A. Bathemana. Celem kursu jest zapoznanie studenta z nowoczesną wiedzą dotyczącą zaburzeń osobowości oraz przygotowanie do diagnozy i rozumienia metod psychoterapii. |
Pełny opis: |
1. Wprowdzenie do problematyki zaburzeń osobowości - klasyfikacje i defnicje. 2. Diagnoza zaburzeń osobowości na podstawie filmu dokumentalnego "Konsul" reż. K. Gradowski. 3. Diagnoza zaburzeń osobowości na podstawie filmu dokumentalnego "Adrenalina" reż. K. Lang. 4. Diagnoza zaburzeń osobowości na podstawie filmu dokumentalnego "Jackson Pollock" reż. K. Evans. 5. Osobowość borderline. 6. Osobowość paranoidalna. 7. Osobowość dyssocjalna. 8. Osobowość histrioniczna. 9. Osobowość anankastyczna. 10.Osobowość schizoidalna. 11. Osobowość lękliwa (unikająca). 12.Osobowość zależna. 13. Inne zaburzenia osobowości. 14. Psychoterapia zaburzeń osobowości. |
Literatura: |
L. Cierpiałkowska i Emilia Soroko - Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014. J.F. Clarkin, P. Fonagy, G. O. Gabbard - Psychoterapia psychodynamiczna zaburzeń osobowości. Podręcznik kliniczny, WUJ, Kraków 2013 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Student potrafi wymienić i opisać główne zaburzenia osobowości. 2. Student potrafi zdefiniować i wymieć objawy występujące w głównych zaburzeniach osobowości. 3. Student potrafi posługiwać się klasyfikacjami zaburzeń psychicznych osobowości ICD-10 i DSM-V. 4. Student potrafi wymienić przyczyny powstawania zaburzeń osobowości, opisuje interakcje czynników ryzyka, definiuje pojęcia wieloczynnikowej etiologii i patogenezy. 5. Student potrafi opisać rozpowszechnienie, przebieg i rokowanie w głównych zaburzeniach osobowości. 6. Student potrafi wymienić podstawowe formy oddziaływań psychologicznych skutecznych w leczeniu zaburzeń osobowości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej poświęcony wybranemu zaburzeniu osobowości na zakończenie cyklu wykładów. Ocena opiera się o kryteria: 1. student właściwe używa głównych pojęć opisujących zaburzenia osobowości, 2. student rozumie specyfikę poszczególnych zaburzeń osobowości - ich objawy, występowanie typowych zachowań, trudności w funkcjonowaniu społecznym oraz mechanizmy obronne, 3. student potrafi dokonać wstępnej oceny zaburzeń osobowości na podstawie opisu przypadku lub interakcji w wybranych dziełach literackich lub filmowych, Za całą pracę można uzyskać od 0 do 6 punktów. Oceny: 5 (bardzo dobry) - 6-5 pkt., 4 (dobry) - 4-3 punkty, 3 (dostateczny) - 2 punkty, 0 (niedostateczny) - 1-0 punkt, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.