Zasady szkolenia podyplomowego z psychologii klinicznej w kontekście diagnozy i pracy klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-ZSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady szkolenia podyplomowego z psychologii klinicznej w kontekście diagnozy i pracy klinicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W11 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z wybranymi aspektami Ustawy o zawodzie psychologa, z możliwościami dalszego kształcenia podyplomowego Zapoznanie słuchaczy z historia odbywania szkoleń specjalizacyjnych a współczesnymi zasadami realizacji szkolenia specjalizacyjnego w psychologii klinicznej . Zapoznanie słuchaczy z zasadami tajemnicy zawodowej psychologa i zasadami jej uchylania, zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego i jej konsekwencjami dla praktyki psychologa klinicznego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne 1. Wybrane regulacje prawne dotyczące Ustawy o ochronnie zdrowia psychicznego 2. Wybrane aspekty ustawy o zawodzie psychologa – problemy z jej stosowaniem 3. Zakres odpowiedzialności prawnej za działania wykonywane przez psychologa klinicznego 4. Tajemnica zawodowa psychologa i warunki jej uchylania 5.Wybrane aspekty ustawy o zawodzie psychologa – problemy z jej stosowaniem kto jest psychologiem? - zakres czynności będących w kompetencji psychologa - podstawowe zasady wykonywania zawodu psychologa - obszary dodatkowych kompetencji - a czym polega zawód psychologa wedle ustawy? - prawo wykonywania zawodu psychologa Cel diagnozy klinicznej i zasady jej przeprowadzania. 2. Etiologia zaburzeń psychicznych 3. Formułowanie hipotez diagnostycznych, prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych 4. Metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej 5. Diagnoza kliniczna - komunikacja z pacjentem, najczęstsze trudności i sposoby ich rozwiązywania. 6.kliniczna wartość wyników i wnioskowania 7. przekazywanie wyników diagnozy różnym odbiorcom 8. Diagnoza psychologiczna w praktyce 9. Narzędzia diagnostyczne przez pryzmat standardów profesjonalnej diagnozy 10.Rola badania neuropsychologicznego 11.Etyka zawodowa psychologa klinicznego |
Literatura: |
Filipczak. M., Paliuchowski W., zalewski B., Tarnowska M. ( 2015) Diagnoza psychologiczna kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa H Sęk ( 2016) Psychologia kliniczna t.1-2, PWN, Warszawa Sawicka M., Kuhn-Dymecka A. (2012) Psychologia kliniczna podręcznik praktyczny dla specjalistów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student wie jakie są możliwości dalszego kształcenia podyplomowego dla psychologów. Wady i zalety Student zna podstawowe zasady wykonywania zawodu psychologa Poznanie możliwości kształcenia podyplomowego powoli studentowi na świadomy wybór dalszej drogi kształcenia zarówno w zawodzie psychologa klinicznego jak i psychoterapeuty.1. Student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych 2. Student potrafi wymienić i opisać metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej. 3. Student potrafi wymieć trudności w komunikacji z z pacjentem i sposoby ich rozwiązywania. 4. Student opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom 5. Student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. 6.Student potrafi przedstawić zagadnienia wynikające z etyki zawodowej psychologa klinicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu - ocena 2( ndst) - student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 51% poprawnych odpowiedzi ocena 3 ( dst) 51% poprawnych odpowiedzi ocena 4( db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę. 70% poprawnych odpowiedzi ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu psychoterapiii. 90% poprawnych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z wybranymi aspektami Ustawy o zawodzie psychologa, z możliwościami dalszego kształcenia podyplomowego Zapoznanie słuchaczy z historia odbywania szkoleń specjalizacyjnych a współczesnymi zasadami realizacji szkolenia specjalizacyjnego w psychologii klinicznej . Zapoznanie słuchaczy z zasadami tajemnicy zawodowej psychologa i zasadami jej uchylania, zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego i jej konsekwencjami dla praktyki psychologa klinicznego. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne 1. Wybrane regulacje prawne dotyczące Ustawy o ochronnie zdrowia psychicznego 2. Wybrane aspekty ustawy o zawodzie psychologa – problemy z jej stosowaniem 3. Zakres odpowiedzialności prawnej za działania wykonywane przez psychologa klinicznego 4. Tajemnica zawodowa psychologa i warunki jej uchylania 5.Wybrane aspekty ustawy o zawodzie psychologa – problemy z jej stosowaniem kto jest psychologiem? - zakres czynności będących w kompetencji psychologa - podstawowe zasady wykonywania zawodu psychologa - obszary dodatkowych kompetencji - a czym polega zawód psychologa wedle ustawy? - prawo wykonywania zawodu psychologa Cel diagnozy klinicznej i zasady jej przeprowadzania. 2. Etiologia zaburzeń psychicznych 3. Formułowanie hipotez diagnostycznych, prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych 4. Metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej 5. Diagnoza kliniczna - komunikacja z pacjentem, najczęstsze trudności i sposoby ich rozwiązywania. 6.kliniczna wartość wyników i wnioskowania 7. przekazywanie wyników diagnozy różnym odbiorcom 8. Diagnoza psychologiczna w praktyce 9. Narzędzia diagnostyczne przez pryzmat standardów profesjonalnej diagnozy 10.Rola badania neuropsychologicznego 11.Etyka zawodowa psychologa klinicznego |
|
Literatura: |
Filipczak. M., Paliuchowski W., zalewski B., Tarnowska M. ( 2015) Diagnoza psychologiczna kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa H Sęk ( 2016) Psychologia kliniczna t.1-2, PWN, Warszawa Sawicka M., Kuhn-Dymecka A. (2012) Psychologia kliniczna podręcznik praktyczny dla specjalistów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aqOw_pSlQyL0hhPZTtb54x7-NCA2-dSteqgTh93c8FaE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=541b8052-628a-4d06-bf4e-836e71f832fe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.