Konwersatorium: Zabójstwa i zabójcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-N-ZZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium: Zabójstwa i zabójcy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Konwersatoria nadobowiązkowe - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02; PS_W03; PS_W08; PS_U13; PS_K03; PS_K07 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Wielopłaszczyznowa analiza sytuacji zabójstwa. Uzyskanie wiedzy na temat praktycznych aspektów pracy biegłego sądowego z zakresu psychiatrii i psychologii w sprawach dotyczących zabójstw. Przedstawianie problemów, z którymi można spotkać się w czasie pracy w placówkach medycznych i penitencjarnych, w których przebywają sprawcy zabójstw. Omówienie podstawowych zasad etycznych w pracy biegłego. |
Pełny opis: |
1. Zabójstwa w kontekście historycznym. 2. Sławni zabójcy i zbrodniarze. 3. Zabójstwo a morderstwo (unormowania prawne / częstość). 4. Zabójstwo z perspektywy kryminalistycznej. 5. Seryjne zabójstwa i ich sprawcy. 6. Zabójstwo dokonane na tle seksualnym. 7. Zabójstwo jako wyraz przemocy domowej. 8. Motywowani patologiczne sprawcy zabójstw. 9. Zabójstwo a psychopatia i uzależnienia. 10. Nieletni jako sprawca zabójstwa. 11. Zabójstwa dokonywane przez kobiety. 12. Dzieciobójstwo. 13. Zabójstwa w afekcie. 14. Rola psychologa w ocenie tła motywacyjnego zabójstwa. 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Budyn-Kulik M. Zabóstwo tyrana domowego. Studium prawnokarne i wiktymologiczne. Wydawnictwo Verba, Lublin 2005. Gierowski J. K., Paprzycki L. K.: Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające. Zagadnienia prawno-materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2013. Lewandowski B. (red.): Pozycja i rola biegłego w polskim systemie prawnym. Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris, Warszawa 2016. Majchrzyk Z.: Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw. IPiN, Warszawa, 2001. Majchrzyk Z.: Zabójczynie i zabójcy. Wydawnictwo UKSW, Warszawa, 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student posiada wiadomości na temat różnego rodzaju zabójstw, ich obrazu i uwarunkowań. Dysponuje wiedzą na temat zabójstw w ujęciu historycznym, kryminalistycznym, psychopatologicznym, orzeczniczym. Opisuje trudności jakie pomogą pojawić się w trakcie opiniowania sądowo-psychiatrycznego i psychologicznego w sprawach karnych, dotyczących zabójstw. Prezentuje metodologię pracy biegłego i zna zasady etyczne w pracy eksperta sądowego. Identyfikuje stany kliniczne, które budzą kontrowersję w opiniowaniu i w pracy terapeutycznej ze sprawcami zabójstw. Ilustruje je przykładami. Umiejętności: Student potrafi analizować sytuację zabójstwa w oparciu o materiał sądowy, medyczny oraz wyniki własnych badań sprawców. Dostrzega sprzeczności w konkretnym materiale badawczym i podejmuje próby ich wyjaśnienia. Umie kompleksowo ocenić tło motywacyjne i zaproponować adekwatne metody oddziaływań terapeutycznych wobec sprawcy. Proponuje rozwiązania trudnych sytuacji, do których dochodzi na oddziałach psychiatrii sądowej oraz w jednostkach penitencjarnych. Potrafi wykorzystać w opiniowaniu metodologię psychiatrii i psychologii sądowej, proponuje metody minimalizujące ryzyko popełnienia błędu diagnostycznego i orzeczniczego. Sugeruje rozwiązania problemów etycznych w pracy biegłego. Kompetencje: Student zachowuje ostrożność i odpowiedzialność w formułowaniu swoich ocen. Dostrzega znaczenie specjalistycznej opinii w rozstrzygnięciach sądowych w sprawach o zabójstwo. Uczestniczy w konstruktywnej dyskusji na temat diagnozy, ocen sądowych, oddziaływań terapeutycznych. Chętnie wyraża opinię na temat zasad metodologicznych i etycznych obowiązujących w psychiatrii i psychologii sądowej. ECTS : Udział w wykładzie – 30 godz. Przygotowanie do wykładu – 10 godz. Konsultacje – 5 godz. Przygotowanie do egzaminu – 15 godz. Suma godzin – 60 [60 : 30 (25) = 2] Liczba ECTS – 2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: (2): Student nie ma wiedzy na temat różnych rodzajów zabójstw, ich obrazu i tła motywacyjnego. Nie dysponuje ogólną wiedzą na temat historycznych, kryminalistycznych i psychopatologicznych aspektów zabójstw. Nie zna skomplikowanych sytuacji w psychiatrii i psychologii sądowej w sprawach dotyczących zabójstw. Nie ma wiedzy na temat zasad sporządzania ekspertyz ani zasad etycznych pracy biegłego. (3): Student posiada ogólną wiedzę na temat różnych rodzajów zabójstw, ich uwarunkowań i tła motywacyjnego. Dysponuje ogólną wiedzą na temat historycznych, kryminalistycznych i psychopatologicznych aspektów zabójstw. Pobieżnie zna zasady metodologii opiniowania w sprawach dotyczących zabójstw. Orientuje się z podstawowych zasadach etycznych biegłego. (4): Student ma poprawną wiedzę na temat różnych rodzajów zabójstw, ich uwarunkowań i tła motywacyjnego. Dysponuje przeciętną wiedzą na temat historycznych, kryminalistycznych i psychopatologicznych aspektów zabójstw. Opisuje zasady metodologii opiniowania w sprawach dotyczących zabójstw. Identyfikuje niektóre trudności w pracy eksperta sądowego. Wyjaśnia na czym polegają kontrowersje w psychiatrii i psychologii sądowej. Zna zasady etyczne pracy biegłego. (5): Student doskonale opanował wiedzę na temat różnych rodzajów zabójstw, ich uwarunkowań i tła motywacyjnego. Dysponuje szczegółowymi informacjami na temat historycznych, kryminalistycznych i psychopatologicznych aspektów zabójstw. Opisuje specyficzne dla spraw o zabójstwo metody opiniowania. Ma szeroką wiedzę na temat trudności w pracy eksperta sądowego i zna sposoby ich rozwiązania. Ilustruje je przykładami. Wyjaśnia zasady etyczne, dotyczące biegłego. Umiejętności: (2): Student nie potrafi przeanalizować sytuacji zabójstwa, ocenić tła motywacyjnego, którym kierował się sprawca. Nie przewiduje trudności w pracy biegłego. W analizie materiału nie posługuje się metodologią psychiatrii i psychologii sądowej. Nie jest w stanie odnieść się do zasad etycznych biegłego. (3): Student wybiórczo analizuje sytuację zabójstwa w oparciu o materiał badawczy. Potrafi ogólnie ocenić tło motywacyjne, którym kierował się sprawca. Nie zawsze przewiduje trudności w pracy biegłego. Zna specyficzne uwarunkowania zabójstw, ale nie potrafi ich odnieść do konkretnej sprawy. Posługuje się metodologią pracy w psychiatrii i psychologii sądowej. Nie zawsze dostrzega potrzeby stosowania zasad etyki zawodowej. (4): Student poprawnie analizuje sytuację zabójstwa w oparciu o cały materiał badawczy. Potrafi ocenić poszczególne elementy tła motywacyjnego, którym kierował się sprawca. Wskazuje na możliwe do zastosowania metody terapeutyczne. Przewiduje zagrożenia mogące wystąpić w trakcie detencji lub pobytu w jednostce penitencjarnej. Trafnie typuje sytuacje trudne orzeczniczo i stara się unikać niejasności w swoich ocenach. Stara się rozwiązywać problemy etyczne w pracy biegłego. (5): Student szczegółowo analizuje sytuację zabójstwa w oparciu o cały materiał badawczy. Potrafi ocenić nie tylko poszczególne elementy tła motywacyjnego, którym kierował się sprawca, ale także wskazać na ich znaczenie. Proponuje adekwatne i konkretne metody terapeutyczne. Krytycznie ocenia zagrożenia ze strony sprawcy, równocześnie respektując jego prawa. Zwraca uwagę na niejasności w materiale badawczym i potrafi je wyjaśnić. W pracy kieruje się metodologią psychiatrii sądowej oraz zasadami etycznymi. Proponuje sposoby uniknięcia błędów w opiniowaniu. Kompetencje: (2): Student nie ma świadomości ciążących na biegłych obowiązkach i nie zdaje sobie sprawy ze znaczenia opinii w rozstrzygnięciach sądowych. Nie docenia konieczności stosowania metodologii w pracy biegłego ani respektowania zasad etycznych. (3): Student widzi ograniczenia w pracy biegłego. Częściowo zdaje sobie sprawę ze znaczenia opinii w rozstrzygnięciach sądowych. Formułuje wnioski, ale ich nie uzasadnia. Nie zawsze jest gotowy do pracy w zespole. Niechętnie podejmuje dyskusje nad problemami. (4): Student wskazuje na sytuacje kontrowersyjne i trudne w pracy biegłego w sprawach o zabójstwo, stara się je rozwiązywać. Ma świadomość znaczenia opinii w rozstrzygnięciach sądowych. Zdaje sobie sprawę z ograniczeń w pracy terapeutycznej ze sprawcami zabójstw. Stara się zachować obiektywizm i docenia metodologię pracy biegłego. Dąży do zachowania zasad etycznych. (5): Student podchodzi do materiału badawczego z należytą ostrożnością i odpowiedzialnością. Ma pełną świadomość znaczenia opinii w rozstrzygnięciach sądowych. Stara się przewidywać trudności terapeutyczne. Chętnie podejmuje się pracy nad trudnymi i kontrowersyjnymi sytuacjami klinicznymi i orzeczniczymi, wykorzystuje metodologię pracy biegłego. Dąży do zachowania obiektywizmu w swoich ocenach. Jest otwarty na pracę w zespole i rzeczową polemikę z innymi biegłymi. Stosuje zasady etyki zawodowej. Efekt wiedzy: Metoda dydaktyczna – wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja. Weryfikacja – egzamin pisemny. Efekt umiejętności: Metoda dydaktyczna – krótkie prezentacje przygotowane przez studentów, studium przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja okrągłego stołu, giełda pomysłów. Weryfikacja – dyskusja, egzamin pisemny. Efekt kompetencji: Metoda dydaktyczna – studium przypadku, metoda sytuacyjna, dyskusja okrągłego stołu, giełda pomysłów, metoda symulacyjna. Weryfikacja – dyskusja, konsultacje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Cynkier | |
Prowadzący grup: | Przemysław Cynkier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Ogólna wiedza z zakresu biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań zachowań człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu psychiatrii i psychologii sądowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.