Memory in Cognitive Psychology and Neuroscience
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-NIEZNMemo-ER |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Memory in Cognitive Psychology and Neuroscience |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów na temat kluczowych pojęć stosowanych w psychologicznych i neurokognitywnych badaniach pamięci. Oczekuje się, iż studenci wzbogacą swoje rozumienie natury badań eksperymentalnych, zasad ich prowadzenia i interpretacji. Dodatkowym celem zajęć jest wzbogacenie słownictwa studentów o angielską terminologię dotyczącą pamięci. |
Pełny opis: |
W czasie wykładów opisane zostaną główne pojęcia stosowane w badaniach nad pamięcią człowieka. Porówane zostanie klasyczne podejście psychologii poznawczej i współczesne ujęcie neurokognitywne. Zagadnienia teoretyczne uzupełnione zostaną prezentacją kluczowych procedur eksperymentalnych używanych we współczesnych badaniach pamięci. Tematy: 1. Wprowadzenie 2. Przegląd najważniejszych pojęć. Czym jest pamięć - rozróżnienia i dylematy definicyjne. 3. Uczenie się -wielość mechanizmów. 4. Kodowanie i reprezentacje. Plastyczność. Kontekst. 5. Pamięć robocza. 6. Konsolidacja. Trwałość. 7. Wydobywanie i przypominanie. 8. Transfer. Hamowanie. Zapominanie. 9. Systemy pamięci. 10. Pamięć ikoniczna. 11. Pamięć utajona. 12. Pamięć epizodyczna i semantyczna. 13. Monitorowanie źródła informacji. 14. Fałszywa pamięć. Teoria rozmytego śladu. 15. Podsumowanie. Kierunki przyszłych dociekań. |
Literatura: |
Roediger, H. L., Dudai, Y., Fitzpatrick, S. M. (eds.) (2007). Science of memory: Concepts. Oxford: OUP. Schacter, D. L. (2001). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. New York, Houghton Mifflin (Polish edition: “Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy” translation E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW, 2003). Tulving, E. & Craik F. I. M. (eds.), (2000). The Oxford Handbook of Memory. Oxford: OUP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna i rozumie na czym polega odmienność interpretacji procesów pamięciowych z perspektywy neuronauk i psychologii poznawczej. Student zna główne pojęcia i zasady prowadzenia badań w psychologii pamięci. Umiejętności: Rozumie jakie jest znaczenie eksperymentu i precyzyjnego definiowania pojęć w badaniach naukowych w psychologii pamięci. Kompetencje i postawy: Student jest gotowy do samodzielnego uzupełniania wiedzy, w związku z ciągle pojawiającymi się nowymi odkryciami w dziedzinie badań neuronalnych korelatów procesów pamięciowych. ECTS: 8 pkt 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p) 25 godzin - przygotowanie się do zajęć (1p) 75 godzin - lektury (2,5p) 75 godzin - przygotowanie do egzaminu (2,5 p) 25 godzin - opanowanie słownictwa potrzebnego na zajęciach (1p) |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową. Kryteria oceniania: Ocena końcowa będzie zależała od: - uczestnictwa w wykładach, - wyniku testu końcowego Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.