WM: Psychologia osób z niepełnosprawnością sensoryczną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-NPONS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Psychologia osób z niepełnosprawnością sensoryczną |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne - Psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z sytuacją osób niepełnosprawnych sensorycznie. Zostaną omówione przyczyny utraty wzroku oraz metody rewalidacji i funkcjonowania społecznego. |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest ukazanie funkcjonowania dzieci z zaburzeniami wzroku. Dzieci z uszkodzonym narządem wzroku nie stanowią jednolitej grupy. Decydują o tym przyczyny utraty wzroku oraz czas uszkodzenia wzroku. Ważnym czynnkiem jest również głębokość i zakres uszkodzenia. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki wyróżnia się kilka grup dzieci z uszkodzonym narządem wzroku. W literaturze przedmiotu wymienia się nastepujące rodzaje: 1. osoby niewidome 2. osoby ociemniałe (utrata wzroku po piątym roku życia) 3. osoby szczątkowo widzące 4. osoby niedowidzące 5. osoby słabowidzące Podstawa orzekania o stopniu utraty wzroku są badania okulistyczne polegające na mierzeniu ostrości wzroku oraz badania pola widzenia wyrażanego w stopniach kontowych. Do osób niewidomy zaliczamy takie u których stwierdza się: całkowity bra wzroku oraz ostrość wzroku po zastosowaniu szkieł korekcyjnych nie przekraczająca pola widzenia z odległości 2,5 m. Wykłady mają przybliżyć studentom różne problemy w funkcjonowaniu rodzinnym i społecznym osób z zaburzeniami wzroku. |
Literatura: |
1. Czerwińska K., (2007), Potrzeby i możliwości osób słabowidzących, Warszawa. 2. Czerwińska K., Kucharczyk L., (2019), Tyflopsychologia, Warszawa. 3. Łobacz E., (2006), Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo, "Szkoła Specjalna" nr 5, s. 362-372. 4. Kramrz J., (2009), Być niewidomym. Niepełnosprawność i rehabilitacja, Warszawa. 5. Olszak A. (2017), Praca z dzieckiem niewidomym, Lublin. 6. Paplińska M. (2010), Konsekwencje wynikające z braku wzroku, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W01, W07, W08, W10, W12, W13, W14. Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują. Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi. Umiejętności: U04,U07,U10,U12. Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne. Kompetencje społeczne: K01, K05, K06. Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian. Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. udział w wykładzie: 30 godz. przegotowanie referatu: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 45 godz. suma godzin: 90 : 30 = 3 liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Umiejętności Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów. Kompetencje Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu. Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Bielecki | |
Prowadzący grup: | Jan Bielecki | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3auRSuDQ4-_lIfo4tj0hI6llWQ0cddcjrTSN9pYlLliV41%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd14f575-d279-45aa-9a6a-584f130a927c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z sytuacją osób niepełnosprawnych sensorycznie. Zostaną omówione przyczyny utraty wzroku oraz metody rewalidacji i funkcjonowania społecznego. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów jest ukazanie funkcjonowania dzieci z zaburzeniami wzroku. Dzieci z uszkodzonym narządem wzroku nie stanowią jednolitej grupy. Decydują o tym przyczyny utraty wzroku oraz czas uszkodzenia wzroku. Ważnym czynnkiem jest również głębokość i zakres uszkodzenia. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki wyróżnia się kilka grup dzieci z uszkodzonym narządem wzroku. W literaturze przedmiotu wymienia się nastepujące rodzaje: 1. osoby niewidome 2. osoby ociemniałe (utrata wzroku po piątym roku życia) 3. osoby szczątkowo widzące 4. osoby niedowidzące 5. osoby słabowidzące Podstawa orzekania o stopniu utraty wzroku są badania okulistyczne polegające na mierzeniu ostrości wzroku oraz badania pola widzenia wyrażanego w stopniach kontowych. Do osób niewidomy zaliczamy takie u których stwierdza się: całkowity bra wzroku oraz ostrość wzroku po zastosowaniu szkieł korekcyjnych nie przekraczająca pola widzenia z odległości 2,5 m. Wykłady mają przybliżyć studentom różne problemy w funkcjonowaniu rodzinnym i społecznym osób z zaburzeniami wzroku. |
|
Literatura: |
1. Czerwińska K., (2007), Potrzeby i możliwości osób słabowidzących, Warszawa. 2. Czerwińska K., Kucharczyk L., (2019), Tyflopsychologia, Warszawa. 3. Łobacz E., (2006), Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo, "Szkoła Specjalna" nr 5, s. 362-372. 4. Kramrz J., (2009), Być niewidomym. Niepełnosprawność i rehabilitacja, Warszawa. 5. Olszak A. (2017), Praca z dzieckiem niewidomym, Lublin. 6. Paplińska M. (2010), Konsekwencje wynikające z braku wzroku, Warszawa. |
|
Wymagania wstępne: |
Rejestracja przez USOS uczelni. Kod MS Teams (2021/22): 8kc2tz4 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.