WM: Psychoterapia systemowa rodzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-NPSR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Psychoterapia systemowa rodzin |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Podczas kursu zostaną omówione podstawy teoretyczne i główne założenia wybranych szkół systemowej terapii rodzin oraz przedstawione podstawowe techniki terapii poszczególnych szkół. Student będzie miał możliwość zdobycia podstawowych umiejętności diagnozowania systemu rodzinnego i planowania procesu terapeutycznego na przykładach klinicznych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane jest 30 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń. Cel wykładu: Omówienie podstaw teoretycznych oraz gł. założeń wiodących szkół w ramach nurtu systemowej terapii rodzin. Zaprezentowanie zostaną najważniejsze pojęcia do diagnozy rodziny z perspektywy systemowej, takie jak: struktura rodziny, komunikacja w rodzinie, strategie, czy mity rodzinne. Zostaną omówione podst. zasady i techniki terapii poszczególnych szkół oraz zasady etyczne obowiązujące terapeutę rodzinnego. Cel ćwiczeń: Ćwiczenia mają na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy, zdobytej przez studenta na wykładzie. Nabycie podstawowych umiejętności diagnozowania systemu rodzinnego. Zapoznanie z wybranymi technikami terapeutycznymi oraz możliwość wykorzystania ich w trakcie omawiania studium przypadku. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. de Barbaro B. (red.). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków 1999: Wydawnictwo UJ. 2. Goldenberg H. i Goldenberg I. Terapia rodzin. Kraków 2006: Wydawnictwo UJ. Literatura uzupełniająca 1. Ludewig K. Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk 1995: GWP. 2. Namysłowska I. Terapia rodzin. Warszawa 2000: Wydawnictwo IPiN. 3. Satir V. Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk 2000: GWP. Wybrane artykuły naukowe. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: Student posiada wiedzę dotyczącą wiodących szkół terapii systemowej rodzin: rozumie podstawowe założenia różnych szkół terapeutycznych. W zakresie umiejętności: Student zdobywa umiejętność analizy i porównania szkół terapeutycznych stosowanych w terapii systemowej rodzin. Student zdobywa podstawową umiejętność systemowej diagnozy rodziny oraz stosowania wybranych technik terapeutycznych. W zakresie kompetencji społecznych: Ukształtowanie u studenta wrażliwości etycznej i postaw prospołecznych w odniesieniu do pomocy psychologicznej rodzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oczekiwania wobec studentów: Obecność na wykładach i ćwiczeniach obowiązkowa. Udział studentów w dyskusji na wykładach oraz prezentacje studentów na ćwiczeniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.