WM: Wychowanie dziecka niepełnosprawnego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-NWDN1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Wychowanie dziecka niepełnosprawnego 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_W08 PS_K03 PS_K07 |
Skrócony opis: |
Głównym zagadnieniem prowadzonych zajęć jest analiza funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego z uwzględnieniem sfery osobowej, środowiskowej i społecznej. Sytuacja dziecka niepełnosprawnego jest trudna nie tylko dla niego ale także dla rodziców. Celem wykładów jest ukazanie w jaki sposób rodzice powinni wychowywać niepełnosprawne dziecko. |
Pełny opis: |
Celem wykładów jest ukazanie i uzmysłowienie studentom różnorodność problemów i trudności: wychowawczych dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności z którymi spotykają się rodzice i wychowawcy dzieci niepełnosprawnych. Wykłady nie pretendują do wyczerpującego omówienia problemów wychowawczych różnych rodzajów niepełnosprawności. W wykładach przedstawimy w rodzaje niepełnosprawności i wynikające z tego problemu trudności wychowawcze. Kolejnym celem wykładu jest przekazanie słuchaczom rad, wskazówek, zaleceń oraz wiedzę praktyczną z omawianej problematyki wychowania dziecka niepełnosprawnego. Jeszcze innym zamierzeniem jest zachęcenie studentów do zainteresowania się problematyką dzieci niepełnosprawnych. Program i treść wykładów: 1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych w rodzinie Istota i właściwości wychowania. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego. Samodzielność Odporność emocjonalna Optymizm Samoakceptacja 2. Umiejętność funkcjonowania społecznego 3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych 4. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych Podstawowe założenia Stadia doznawania niepełnosprawności Stadium uświadomienia sobie ograniczeń Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością Stadium przystosowania do niepełnosprawności 5. Wychowanie dzieci autystycznych Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem. Przyczyny autyzmu Diagnozowanie zaburzeń i terapia 6. Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka Rozwój mowy dziecka późniony rozwój mowy Zaburzenia mowy i artykulacji u dzieci Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka rodzinna 7. Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych Wychowanie dzieci niewidome i niedowidzące Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku. Uczenie się czynności życia codziennego 8. Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wada słuchu. Rodzaje i przyczyny wady słuchu Początki nauczania dziecka z wadą słuchu 9. Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo, Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo Kształtowanie psychicznej odporności Forma zaliczenia: * warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie jednej lektury w każdym semestrze, aktywność na wykładach, egzamin na zakończenie I i II semestru |
Literatura: |
1. Arusztowicz B., Bąkowski H., Dziecko kalekie jakiego nie znamy, Warszawa,1989. 2. Dziak A., (red.) Aby dziecko było sprawne, Warszawa PZWL, 1993. 3. Dykcik W. (red.) Autyzm. Kontrowersje i wyzwania. Poznań 1999. 4. Gałkowski T., Stawowy-Wojnarowska, Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym, Warszawa WSiP, 1983. 5. Gałkowski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, Warszawa, WSiP, 1995. 6. Goralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu,Warszawa, PZWL,1984. 7. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk, Gdańskie Wyd. Ped., 1993. 8. Korzon A., Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu, Katowice, Infograf, 1993 9. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa WSiP, 1987. 10. Tyczek I., Logopedia, Warszawa PWN, 1981. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W01, W07, W08, W10, W12, W13, W14. Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym się szczegółowo zajmują. Posiada wiedzę na temat znaczenia procesów i mechanizmów uczenia się oraz wychowania. Wie na czym polega odpowiedzialność psychologa i zna zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z rożnymi dysfunkcjami psychicznymi. Umiejętności: U04,U07,U10,U12. Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie do danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielać odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne. Kompetencje społeczne: K01, K05, K06. Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb zmian. Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. udział w wykładzie: 30 godz. przegotowanie referatu: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 45 godz. suma godzin: 90 : 30 = 3 liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Umiejętności Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów. Kompetencje Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu. Egzamin ze względu na pandemię będzie mieć formę pisemnego opracowania jednego z kilku zagadnień podanych wcześniej studentom! Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest czynne uczestnictwo w wykładach i zaliczenie jednej literatury z tego zakresu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Bielecki | |
Prowadzący grup: | Jan Bielecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym zagadnieniem prowadzonych zajęć jest analiza funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego z uwzględnieniem sfery osobowej, środowiskowej i społecznej. Sytuacja dziecka niepełnosprawnego jest trudna nie tylko dla niego ale także dla rodziców. Celem wykładów jest ukazanie w jaki sposób rodzice powinni wychowywać niepełnosprawne dziecko. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładów jest ukazanie i uzmysłowienie studentom różnorodność problemów i trudności: wychowawczych dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności z którymi spotykają się rodzice i wychowawcy dzieci niepełnosprawnych. Wykłady nie pretendują do wyczerpującego omówienia problemów wychowawczych różnych rodzajów niepełnosprawności. W wykładach przedstawimy w rodzaje niepełnosprawności i wynikające z tego problemu trudności wychowawcze. Kolejnym celem wykładu jest przekazanie słuchaczom rad, wskazówek, zaleceń oraz wiedzę praktyczną z omawianej problematyki wychowania dziecka niepełnosprawnego. Jeszcze innym zamierzeniem jest zachęcenie studentów do zainteresowania się problematyką dzieci niepełnosprawnych. Program i treść wykładów: 1. Problemy wychowania dzieci niepełnosprawnych w rodzinie Istota i właściwości wychowania. Cele wychowania dziecka niepełnosprawnego. Samodzielność Odporność emocjonalna Optymizm Samoakceptacja 2. Umiejętność funkcjonowania społecznego 3. Środowiskowe uwarunkowania oddziaływań wychowawczych 4. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych Podstawowe założenia Stadia doznawania niepełnosprawności Stadium uświadomienia sobie ograniczeń Stadium prób funkcjonowania z niepełnosprawnością Stadium przystosowania do niepełnosprawności 5. Wychowanie dzieci autystycznych Charakterystyka zaburzeń dzieci autystycznych Dynamika rozwoju dzieci z autyzmem. Przyczyny autyzmu Diagnozowanie zaburzeń i terapia 6. Wychowanie dzieci z zaburzeniami mowy Trudności w mówieniu jako specyficzny typ niesprawności dziecka Rozwój mowy dziecka późniony rozwój mowy Zaburzenia mowy i artykulacji u dzieci Rola rodziny w kształtowaniu prawidłowej mowy dziecka - profilaktyka rodzinna 7. Wychowanie dzieci niedowidzących i niewidomych Wychowanie dzieci niewidome i niedowidzące Psychospołeczne następstwa braku lub uszkodzeń analizatora wzroku. Uczenie się czynności życia codziennego 8. Kształtowanie postawy samoakceptacji dzieci z wada słuchu. Rodzaje i przyczyny wady słuchu Początki nauczania dziecka z wadą słuchu 9. Specyfika rozwoju dziecka niesprawnego ruchowo Sytuacje trudne w życiu dziecka niesprawnego ruchowo, Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo Specyfika rozwoju dziecka niepełnosprawnego ruchowo Kształtowanie psychicznej odporności Forma zaliczenia: * warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie jednej lektury w każdym semestrze, aktywność na wykładach, egzamin na zakończenie I i II semestru |
|
Literatura: |
1. Arusztowicz B., Bąkowski H., Dziecko kalekie jakiego nie znamy, Warszawa,1989. 2. Dziak A., (red.) Aby dziecko było sprawne, Warszawa PZWL, 1993. 3. Dykcik W. (red.) Autyzm. Kontrowersje i wyzwania. Poznań 1999. 4. Gałkowski T., Stawowy-Wojnarowska, Wychowanie dzieci głuchych w wieku przedszkolnym, Warszawa WSiP, 1983. 5. Gałkowski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, Warszawa, WSiP, 1995. 6. Goralówna M., Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu,Warszawa, PZWL,1984. 7. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie. Gdańsk, Gdańskie Wyd. Ped., 1993. 8. Korzon A., Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu, Katowice, Infograf, 1993 9. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa WSiP, 1987. 10. Tyczek I., Logopedia, Warszawa PWN, 1981. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.