WM: W pułapce głodnego mózgu - wyzwania terapeutyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-NWT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: W pułapce głodnego mózgu - wyzwania terapeutyczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
W pierwszej części wykładu zostanie przedstawiony przegląd literatury badań dotyczący deficytów strukturalnych i funkcjonalnych „głodnego” mózgu. W drugiej części wykładu podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych. |
Pełny opis: |
W pierwszej części wykładu zostanie przedstawiony przegląd literatury badań dotyczący deficytów strukturalnych i funkcjonalnych „głodnego” mózgu jak i jego konsekwencje w formie pułapek myślowych, poznawczych, zaburzonego obrazu ciała. Poznamy również życie emocjonalne niedożywionego mózgu, a może też zmienionego neurorozwojowo? W drugiej części wykładu podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmkoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała). |
Literatura: |
Literatura: King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration. Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32 King JA1, Frank GKW2, Thompson PM3, Ehrlich S. Structural Neuroimaging of Anorexia Nervosa: Future Directions in the Quest for Mechanisms Underlying Dynamic Alterations. Neuroimage. 2016 Apr 15;130:214-222. The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5), American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013. Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1) Studenci przyswajają uaktualnioną wiedzę dotyczącą problematyki neuronalnych korelatów „niedożywionego mózgu” oraz złożoności klinicznej deficytów poznawczych, emocjonalnych oraz osiowych objawów zaburzeń odżywiania 2) Studenci zapoznają się z formami specjalistycznej terapii dt. zaburzeń odżywiania 3) Rozwijanie myślenia problemowego z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej i jej praktycznego przełożenia na terapię |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia -forma testu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.