Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

WM: W pułapce głodnego mózgu - wyzwania terapeutyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-NWT Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WM: W pułapce głodnego mózgu - wyzwania terapeutyczne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_K03

Skrócony opis:

W pierwszej części wykładu zostanie przedstawiony przegląd literatury badań dotyczący deficytów strukturalnych i funkcjonalnych „głodnego” mózgu. W drugiej części wykładu podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych.

Pełny opis:

W pierwszej części wykładu zostanie przedstawiony przegląd literatury badań dotyczący deficytów strukturalnych i funkcjonalnych „głodnego” mózgu jak i jego konsekwencje w formie pułapek myślowych, poznawczych, zaburzonego obrazu ciała. Poznamy również życie emocjonalne niedożywionego mózgu, a może też zmienionego neurorozwojowo?

W drugiej części wykładu podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmkoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała).

Literatura:

Literatura:

King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration.

Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32

King JA1, Frank GKW2, Thompson PM3, Ehrlich S. Structural Neuroimaging of Anorexia Nervosa: Future Directions in the Quest for Mechanisms Underlying Dynamic Alterations. Neuroimage. 2016 Apr 15;130:214-222.

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,

Fifth Edition (DSM-5), American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013.

Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1) Studenci przyswajają uaktualnioną wiedzę dotyczącą problematyki neuronalnych korelatów „niedożywionego mózgu” oraz złożoności klinicznej deficytów poznawczych, emocjonalnych oraz osiowych objawów zaburzeń odżywiania

2) Studenci zapoznają się z formami specjalistycznej terapii dt. zaburzeń odżywiania

3) Rozwijanie myślenia problemowego z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej i jej praktycznego przełożenia na terapię

Metody i kryteria oceniania:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia -forma testu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kucharska
Prowadzący grup: Katarzyna Kucharska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning z podziałem na grupy

Skrócony opis:

W pierwszej części wykładu zostanie przedstawiony przegląd literatury badań dotyczący deficytów strukturalnych i funkcjonalnych „głodnego” mózgu. W drugiej części wykładu podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych.

Pełny opis:

W pierwszej części wykładu zostanie przedstawiony przegląd literatury badań dotyczący deficytów strukturalnych i funkcjonalnych „głodnego” mózgu jak i jego konsekwencje w formie pułapek myślowych, poznawczych, zaburzonego obrazu ciała. Poznamy również życie emocjonalne niedożywionego mózgu, a może też zmienionego neurorozwojowo?

W drugiej części wykładu podjęta zostanie tematyka kompleksowych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na redukcję objawów oraz poprawę funkcjonowania emocjonalnego i poznawczego (m.in. rehabilitacja żywieniowa, psychoterapia, farmkoterapia, treningi społecznego poznania i neuropoznania oraz program zaburzonego obrazu ciała).

Literatura:

King JA; Geisler D; Ritschel F; Boehm I; Seidel M; Roschinski B; Soltwedel L; Zwipp J; Pfuhl G; Marxen M; Roessner V; Ehrlich S. Global cortical thinning in acute anorexia nervosa normalizes following long-term weight restoration.

Biol Psychiatry. 2015; 77(7):624-32

King JA1, Frank GKW2, Thompson PM3, Ehrlich S. Structural Neuroimaging of Anorexia Nervosa: Future Directions in the Quest for Mechanisms Underlying Dynamic Alterations. Neuroimage. 2016 Apr 15;130:214-222.

The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, WHO, Geneva, 1992. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,

Fifth Edition (DSM-5), American Psychiatric Association, American Psychiatric Publishing, May 2013.

Kucharska K., Wilkos E. Zaburzenia odżywiania. Podręcznik dla studentów medycyny. red. Marek Jarema PZWL 2016, wyd.2.

Wymagania wstępne:

1) Studenci przyswajają uaktualnioną wiedzę dotyczącą problematyki neuronalnych korelatów „niedożywionego mózgu” oraz złożoności klinicznej deficytów poznawczych, emocjonalnych oraz osiowych objawów zaburzeń odżywiania

2) Studenci zapoznają się z formami specjalistycznej terapii dt. zaburzeń odżywiania

3) Rozwijanie myślenia problemowego z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej i jej praktycznego przełożenia na terapię

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.