WM: Zaburzenia mowy: diagnoza, terapia 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-PS-ZMDT2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Zaburzenia mowy: diagnoza, terapia 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Obowiązkowy poprzednik: | WM: Zaburzenia mowy: diagnoza, terapia1 WF-PS-ZMDT1 |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W03 PS_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Wykład z zaburzeń, diagnozy i terapii przeznaczony jest dla studentów 4 i 5 roku Instytutu Psychologii UKSW. Cele przedmiotu: Jest uświadomienie i ukazanie studentom najczęściej występujących zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży. Omówione zostaną najczęściej występujące zaburzenia mowy takie jak: seplenienie, reranie, mogilalie i inne. Szerzej zostaną omówione zaburzenia określane jako jąkanie, które najczęściej występuje u dzieci ale zdarza się także u dorosłych. Przedstawione zostaną różne rodzaje jąkania, przyczyny jąkania oraz objawy. Omówione zostaną różne rodzaje terapii logopedycznej osób jąkających się. Wymagania wstępne: Rejestracja i zaliczone poprzednio semestr nauki. |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu: Człowiek jako istota społeczna porozumiewa się z innymi ludźmi za pomocą języka - mowy. Poprzez mowę wyraża swoje myśli, uczucia i potrzeby. Kiedy ten proces porozumiewania się jest zaburzony, dziecko nie może się porozumieć nawet z najbliższym otoczeniem. Taki stan wpływa na jego rozwój i na jego osobowość. Celem wykładów jest pokazanie i uświadomienie różnych zaburzeń mowy, ich przyczyny, następstwa oraz konsekwencje tak osobowościowe jak i szkolne - wyniki w nauce. Wykłady pozwolą zapoznać się studentom z metodami terapii tych zaburzeń oraz z profilaktyką w zakresie podejmowanej problematyki. Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności różnicowania i nazywania poszczególnych rodzajów zaburzeń mowy oraz udzielanie pierwszej pomocy tak dzieciom jak i ich rodzicom. Wymagania wstępne: Wiedza zakresu podstaw logopedycznych. Pełny opis przedmiotu Treści wykładów: 1. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń mowy 2. Budowa aparatu mowy 3. Mowa i jej składniki 4. Przebieg prawidłowego rozwoju mowy 5. Rola rodziców w kształtowaniu prawidłowej mowy 6. Jak postępować, aby rozwój mowy przebiegał prawidłowo 7. Charakterystyka różnych zaburzeń mowy 8.Rozwojowa niepłynność mowy 9.Wpływ zaburzeń mowy na osobowość dziecka i na trudności w nauce szkolnej 10. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne 11. Błędy rodziców wobec dziecka 12. Dyslalia 13. Jąkanie, jego rodzaje i przyczyny 14. Czynniki warunkujące jąkanie 15. Warunki efektywnej terapii 16. Metody terapii jąkania Metody oceny: Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał z wykładów oraz z podanej lektury. |
Literatura: |
Literatura: 1. Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Poznań 2001 2. Balejko A.(red.) Diagnoza i terapia osób z afazją, Białystok 1998 3. Balejko A., Jak pokonać trudności w, mówieniu czytaniu i pisaniu, Białystok 4. Bochniarz A., Różne oblicz a jąkania, 1999 5. Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 6. Grabias S., Zaburzenia mowy, Lubin 2000 7. Gałkowski T., Jarzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole 1999 8. Kania S., Szkice logopedyczne, Lublin 2001 9. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998 10. Minczakiewicz E., Logopedia ,Kraków2000 11. Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 12. Skorek E.M. Z logopedia na ty, Kraków 2000 13. Tarkowski Z., Jąkanie, Warszawa 2002 14. Tarkowski Z., Jąkanie zagadnienia etiologii, diagnozy terapii i prognozy, Warszawa 1987 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Posiada wiedzę na temat tego czym zajmuje się psychologia, w czym różni się od innych nauk, jakie są jej dyscypliny, czym zajmuje się szczegółowo. Rozumie i potrafi interpretować zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych.Wie na czym polega odpowiedzialność psychologia i zasady etyki. Rozumie znaczenie stresu, kryzysów, konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę na temat zapobiegania tym zjawiskom. Jest w stanie analizować i interpretować role czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju psychicznego u osób niepełnosprawnych z różnymi dysfunkcjami psychicznymi. Umiejętności: Jest w stanie dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych, zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych.Umie dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych. Potrafi rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej. Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne. Kompetencje społeczne; Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami. Jest w stanie organizować i planować własne badania zmierzające do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu psychologa.Posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Student po wysłuchaniu wykładów powinien umieć w sposób jasny i klarowny definiować, wyjaśniać, rozróżniać, prezentować, formułować problemy związane z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Umiejętności Student uczestniczący w wykładach powinien nabyć umiejętności w zakresie analizy problemów związanych z wychowaniem dziecka niepełnosprawnego. Powinien nabyć umiejętność opracowywania, porządkowania, klasyfikowania i porównywania. Powinien również nabyć umiejętności wyprowadzania wniosków na podstawie twierdzeń, weryfikowania i przewidywania oraz ustalać kryteria dotyczące rozpoznawania motywów i przyczyn. Powinien również nabyć umiejętności prowadzenia i wdrażania nowych projektów. Kompetencje Student po wysłuchaniu wykładów powinien nabyć następujące kompetencje: ostrożność i krytycyzm w wyrażaniu opinii, nabyć umiejętności pracy w zespole oraz nim kierowania, być otwartym na nowe problemy, wykazywać odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Powinien być otwarty i kreatywny, wrażliwy na problemy drugiego człowieka oraz zdolny dyskusji i kompromisu. Na ocenę ndst. (2) nie umie wykorzystać w teorii i praktyce przekazanej wiedzy. Na ocenę dst. (3) częściowo wykorzystuje zdobytą wiedzę Na ocenę db (4) poprawnie wykorzystuje i potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i umie dyskutować Na ocenę bdb (5) student poprawnie wykorzystuje wiedzę zdobytą w trakcie wykładów. Potrafi ją zastosować w praktyce i w teorii oraz samodzielnie jest zdolny do rozwiązywania codziennych problemów dziecka niepełnosprawnego. The condition of passing the course is active participation in lectures and passing one selected reading in each semester. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Bielecki | |
Prowadzący grup: | Jan Bielecki | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aad583f7c01ae490fa8d32578a68a766c%40thread.tacv2/conversations?groupId=57b0c8c5-98b8-4e34-9365-eff3a8fa2a17&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Wykład z zaburzeń, diagnozy i terapii przeznaczony jest dla studentów 4 i 5 roku Instytutu Psychologii UKSW. Cele przedmiotu: Jest uświadomienie i ukazanie studentom najczęściej występujących zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży. Omówione zostaną najczęściej występujące zaburzenia mowy takie jak: seplenienie, reranie, mogilalie i inne. Szerzej zostaną omówione zaburzenia określane jako jąkanie, które najczęściej występuje u dzieci ale zdarza się także u dorosłych. Przedstawione zostaną różne rodzaje jąkania, przyczyny jąkania oraz objawy. Omówione zostaną różne rodzaje terapii logopedycznej osób jąkających się. Wymagania wstępne: Rejestracja i zaliczone poprzednio semestr nauki. |
|
Pełny opis: |
Cel przedmiotu: Człowiek jako istota społeczna porozumiewa się z innymi ludźmi za pomocą języka - mowy. Poprzez mowę wyraża swoje myśli, uczucia i potrzeby. Kiedy ten proces porozumiewania się jest zaburzony, dziecko nie może się porozumieć nawet z najbliższym otoczeniem. Taki stan wpływa na jego rozwój i na jego osobowość. Celem wykładów jest pokazanie i uświadomienie różnych zaburzeń mowy, ich przyczyny, następstwa oraz konsekwencje tak osobowościowe jak i szkolne - wyniki w nauce. Wykłady pozwolą zapoznać się studentom z metodami terapii tych zaburzeń oraz z profilaktyką w zakresie podejmowanej problematyki. Efekt kształcenia: Nabycie umiejętności różnicowania i nazywania poszczególnych rodzajów zaburzeń mowy oraz udzielanie pierwszej pomocy tak dzieciom jak i ich rodzicom. Wymagania wstępne: Wiedza zakresu podstaw logopedycznych. Pełny opis przedmiotu Treści wykładów: 1. Wprowadzenie do problematyki zaburzeń mowy 2. Budowa aparatu mowy 3. Mowa i jej składniki 4. Przebieg prawidłowego rozwoju mowy 5. Rola rodziców w kształtowaniu prawidłowej mowy 6. Jak postępować, aby rozwój mowy przebiegał prawidłowo 7. Charakterystyka różnych zaburzeń mowy 8.Rozwojowa niepłynność mowy 9.Wpływ zaburzeń mowy na osobowość dziecka i na trudności w nauce szkolnej 10. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne 11. Błędy rodziców wobec dziecka 12. Dyslalia 13. Jąkanie, jego rodzaje i przyczyny 14. Czynniki warunkujące jąkanie 15. Warunki efektywnej terapii 16. Metody terapii jąkania Metody oceny: Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał z wykładów oraz z podanej lektury. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Błachnio K., Vademecum logopedyczne, Poznań 2001 2. Balejko A.(red.) Diagnoza i terapia osób z afazją, Białystok 1998 3. Balejko A., Jak pokonać trudności w, mówieniu czytaniu i pisaniu, Białystok 4. Bochniarz A., Różne oblicz a jąkania, 1999 5. Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 6. Grabias S., Zaburzenia mowy, Lubin 2000 7. Gałkowski T., Jarzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole 1999 8. Kania S., Szkice logopedyczne, Lublin 2001 9. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998 10. Minczakiewicz E., Logopedia ,Kraków2000 11. Sawa B., Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 12. Skorek E.M. Z logopedia na ty, Kraków 2000 13. Tarkowski Z., Jąkanie, Warszawa 2002 14. Tarkowski Z., Jąkanie zagadnienia etiologii, diagnozy terapii i prognozy, Warszawa 1987 |
|
Wymagania wstępne: |
Rejestracja przez USOS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.