Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ku dojrzałości i wyższym stadiom rozwojowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-PS-ZR-KDIWSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ku dojrzałości i wyższym stadiom rozwojowym
Jednostka: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

psychologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W03

PS_K03

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie możliwościami rozwojowymi człowieka, osobowością, zdrowiem psychicznym i dobrą jakością życia w dorosłości.

Skrócony opis:

Wykład ma na celu przybliżenie problematyki osiągania dojrzałości osobowej i wyższych stadiów rozwojowych w dorosłości. Rozważane są zagadnienia takie, jak rozwój osobowości, dojrzałość vs niedojrzałość osobowa, rozwój ku wartościom, rozwój moralny i duchowy, zintegrowanie osobowe jako warunek zdrowia psychicznego i dobrej jakości życia. Uwzględniane są elementy teorii Le Senne'a, Eriksona, Costy i McCrae, Kohlberga i Dąbrowskiego oraz wątki z obszaru antropologii filozoficznej.

Pełny opis:

1. Podstawy temperamentalne rozwoju osobowości (typologia Le Senne'a). Emocjonalność, aktywność, oddźwięk psychiczny oraz ich wzajemne powiązania. Typy charakterologiczne.

2. Rozwój osobowości psychospołecznej wg Eriksona. Rozwiązywanie ośmiu kryzysów normatywnych w biegu życia. Dojrzałość vs niedojrzałość osobowa.

3. Niedojrzałość osobowa i jej przyczyny. Zespół niezaspokojenia emocjonalnego (Terreuwe i Baars)

4. Stadia wyższe rozwoju moralnego w ujęciu Kohlberga. Rozwój moralny a rozwój duchowy.

5. Rozwój poprzez dezintegrację pozytywną (Dąbrowski).

Literatura:

Chlewiński, Z. (1991). Dojrzałość. Osobowość, sumienie, religijność. Poznań: „W drodze”.

Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wydawnictwo Czarna Owca.

Koczanowicz-Dehnel, I. (2017). Pojęcie osoby w psychologii. W: B. Bartosz, E. Dryll, J. Klebaniuk (red.), Jakość życia w refleksji psychologicznej (s. 37-47). Warszawa: ENETEIA.

Straś-Romanowska, M. (2016). Podmiot osobowy w świecie współczesnym. Psychologia Rozwojowa, 21(2), 15-25.

Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Student zna podstawy temperamentalne rozwoju osobowości w ujęciu Rene Le Senne'a.

2. Posiada znajomość psychologicznych ujęć dojrzałości osobowej/psychospołecznej/emocjonalnej.

3. Rozpoznaje przejawy dojrzałości vs niedojrzałości osobowej.

4. Posiada wiedzę dotyczącą wyższych stadiów rozwojowych w sferze osobowości i rozwoju moralnego.

5. Zna problematykę związaną z autonomią, odpowiedzialnością i samowychowaniem człowieka dorosłego oraz znaczeniem integracji osobowej dla zdrowia psychicznego i dobrej jakości życia.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci słuchają wykładów, biorą udział w dyskusjach.

Na ocenę końcową składają się:

- obecność na zajęciach (25%)

- wynik egzaminu końcowego (75%).

Egzamin ma charakter pisemny o progu trudności 60% (trzy pytania otwarte). Każda odpowiedź punktowana jest na skali od 0 do 3 pkt (próg zaliczenia 5 pkt). Do egzaminu obowiązuje treść wykładów oraz materiały wstawione na stronie zajęć na platformie MSTeams. Podejść do egzaminu mogą osoby, które były obecne na co najmniej trzech wykładach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Zagórska
Prowadzący grup: Wanda Zagórska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Zagórska
Prowadzący grup: Wanda Zagórska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)