WM: Religia dla ateistów: Don Cupitt, Alain de Button i inni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-R-FI-WMRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Religia dla ateistów: Don Cupitt, Alain de Button i inni |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SD_Fl_W02 SD_Fl_W04 SD_Fl_W05 SD_Fl_K04 SD_Fl_K05 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie koncepcji religii dla ateistów. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 2. Koncepcje ateizmu. 3. Religia dla ateistów - Cuppit 4. Religia dla ateistów - Button 5. Religia dla ateistów - Compte-Sponville 6. Religia dla ateistów - Elzenberg |
Literatura: |
Cupitt D., Po Bogu. O przyszłości religii. Od tradycyjnej wiary po nową wizję religii, tłum. P. Sitarski, Warszawa 1998. Coffy R., Bóg niewierzących, tłum. P. Zdziechowski, Paris 1968. Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000. Comte-Sponville A., Euvé F., Lecointre G., Dieu et la science, Paris 2010. Comte-Sponville A., Duchowość ateistyczna, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. Comte-Sponville A , C’est chose tendre que la vie, Paris 2015. Dawkins R., Bóg urojony, tłum. P. Szwajcer, Warszawa 2007. Eilstein H., Szkice ateistyczne, Koszalin 2000. Fernandez I., Dieu avec esprit. Réponse à Michel Onfray, Paris 2005. Ferry L., Człowiek-Bóg czyli O sensie życia, tłum. A. Miś, H. Miś, Warszawa 1998. Ferry L., Gauchet M., Le Religieux après la religion, Paris 2004. Ferry L., Jerphagnon L., La Tentation du chistianisme, Paris 2009. Ferry L., Jak żyć?, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011. Gauchet M., La Religion dans la démocratie : parcours de la laïcité, Paris 1998. Gauchet M., Un monde désenchanté ?, Ivry-Sur-Seine 2004. Gauchet M., La Démocratie contre elle-même, Paris 2012. Gauchet M., Que faire ?: Dialogue sur le communisme, le capitalisme et l'avenir de la démocratie, Paris 2016. Gilson E., Bóg i ateizm, tłum. M. Kochanowska, P. Murzański, Kraków 1996. Halik, T., Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą, tłum. A. Babuchowski, Kraków 2009. Hitchens Ch., bóg nie jest wielki, tłum. C. Murawski, Katowice 2014., Kłoczowski J.A., Szkoła duchowości, Poznań 2012. Kruczyńska S., Zrozumieć niewiarę, Gdańsk 2011. Lohfink G., Jakie argumenty ma nowy ateizm, tłum. J. Machnacz, Wrocław 2009. Lubac de H., Ateizm i sens człowieka, tłum. O. Scherer, Paris 1969. Mariański J., Sekularyzacja. Desekularyzacja. Nowa duchowość. Studium socjologiczne, Kraków 2013. Nemo Ph., La belle mort de l’atheisme moderne, Paris 2012. Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu. Sto lat dyskusji na temat Boga, tłum. A. Turowiczowa, Paris 1980. Nowa duchowość w społeczeństwach monokulturowych i pluralistycznych, red. K. Leszczyńska, Z. Pasek, Kraków 2008. Onfray M., Traktat ateologiczny, tłum. M. Kwaterko, Warszawa 2009. Onfray M., Un requiem athée, Paris 2013 Onfray M., Le Miroir aux alouettes. Principes d'athéisme social, Paris, 2016 Plantinga A., God and other minds. A study of the rational justification of belief of God, Ithaca 1994. Sochoń J., Ateizm, Warszawa 2003. Sochoń J., Ponowoczesne losy religii, Warszawa 2004. Wobec nowego ateizmu, red. I. Mokwa, M. Jagodziński, Warszawa 2011. Woleński J., Granice niewiary, Kraków 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 doktorant wie czym jest religia dla ateistów, EK_2 zna główne sposoby analiz zagadnień w tym nurcie. EK_3 zna zasady interpretacji tekstów z tego zakresu. Umiejętności: EK_4 doktorant czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu ateizmu, EK_5 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, EK_6 potrafi ocenić ich wartość poznawczą. EK_7 Umie uzasadnić swoje stanowisko w kwestii religii dla ateistów |
Metody i kryteria oceniania: |
Doktorant jest zobowiązany do systematycznego uczestnictwa w seminariach doktoranckich. Doktorant zobowiązany jest do: 1. wygłoszenia na jednym wykładzie 20 komentarza do omawianego zagadnienia. Na ocenę 2: Nie uczestniczył systematycznie w wykładzie, Na ocenę 3: Uczestniczył systematycznie, ale nie brał brał w nich czynnego udziału. Na ocenę 4: Uczestniczył systematycznie, brał w nich czynny udział, przeczytał kilka artykułów, jednak przedstawiony referat nie zawierał problemu filozoficznego. Na ocenę 5: Brał czynny udział , wykazał się dużym oczytaniem w badanym przez siebie obszarze poznawczym, zaprezentował komentarz zawierający problem filozoficzny i sposób jego rozwiązania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.