WM: Kompetencje społeczne: budowanie relacji interpersonalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-R-PS-WKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.41
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Kompetencje społeczne: budowanie relacji interpersonalnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Doktoranci Przedmioty dla doktorantów psychologii Wykłady monograficzne kierunkowe z psychologii Wykłady monograficzne pozakierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SD_ PS _W02 SD_ PS _W04 SD_ PS _W05 SD_ PS _K04 SD_ PS _K05 P8S_WG; P8S_WK |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje zagadnienie kompetencji interpersonalnych i kontaktów międzyosobowych. Umiejętność optymalnego funkcjonowania w relacjach społecznych stanowi podstawę ich pozytywnych doświadczeń i warunkuje odniesienie sukcesu. Kompetencje interpersonalne pozwalają nawiązywać znajomości, przyjaźnie. Wielu studentów czas studiowania, a zwłaszcza początkowe jego miesiące, określa jako okres zmagania się z wieloma trudnościami, które nie wynikają z braku posiadanych zdolności intelektualnych, ale związane są z niepewnością i obawami dotyczącymi nowej sytuacji oraz brakiem radzenia sobie w relacjach interpersonalnych zarówno z rówieśnikami, jak również nauczycielami akademickimi. Problemy doświadczane przez studentów mają swoje źródło w braku umiejętności społecznego funkcjonowania, a zwłaszcza budowania relacji interpersonalnych i rozumienia siebie oraz innych. W relacjach międzyosobowych wielu studentów poszukuje zrozumienia, wsparcia, pomocy, motywacji do działania, akceptacji. |
Pełny opis: |
Zachowania interpersonalne są podstawową formą społecznej aktywności człowieka. Naturalną skłonnością człowieka jest inicjowanie, tworzenie i rozwijanie relacji interpersonalnych, które stanowią podstawowy rodzaj więzi społecznych. Związki interpersonalne zaspokajają potrzeby przynależności, bliskości, łączności z innymi osobami oraz wynikają z motywu przetrwania (Aronson, 2011; Klinkosz, 2004). Umiejętność radzenia sobie w relacjach z innymi ludźmi uzależniona jest od posiadanych przez nas kompetencji interpersonalnych, które osoba nabywa podczas treningu społecznego. Wpływają one na przebieg relacji interpersonalnych decydując o ich efektywności w czasie nawiązywaniu oraz podtrzymywaniu (Matczak, 2001). Kompetencje interpersonalne wiążą się z określonymi właściwościami osoby, które zwiększają efektywność funkcjonowania w relacjach międzyludzkich. Ujawniane są w konkretnych sytuacjach czyniąc zachowanie bardziej skutecznym. Umożliwiają nawiązywanie kontaktu i budowanie więzi z innymi ludźmi w różnych sytuacjach społecznych będących udziałem człowieka (Klinkosz, Iskra, Dawidowicz, 2017). Stanowią umiejętności, które warunkują sprawne zarządzanie sobą oraz wysoką skuteczność w relacjach z innymi. Pozwalają skutecznie nawiązywać i podtrzymywać kontakty interpersonalne, radzić sobie z trudnościami i konfliktami, organizować pracę swoją i innych, konstruktywnie wdrażać nowatorskie pomysły, a ponieważ większość naszych zachowań ma charakter interpersonalny, znajomość swoich możliwości w tym zakresie jest niezbędna w codziennym życiu osobistym oraz zawodowym. Do najważniejszych wyznaczników kompetencji interpersonalnych należą: skuteczność radzenia sobie z konkretnymi wyzwaniami interpersonalnymi oraz umiejętność podejmowania adekwatnych działań w danej sytuacji; zakres wyzwań interpersonalnych, w których potrafimy być skuteczni; satysfakcja z posiadanych kontaktów i relacji interpersonalnych oraz własnego wizerunku społecznego (Smółka, 2016). Kompetencje interpersonalne warunkują relacje z innymi osobami, wymagają ujawniania siebie i mogą powstawać w ramach różnego typu bliskich więziach społecznych, jak np. miłość czy przyjaźń, ale również w kontaktach z lekarzem, psychologiem, nauczycielem. Podstawą budowania relacji interpersonalnych jest umiejętność odsłaniania siebie oraz zaufanie. |
Literatura: |
1. Smółka, P. (2016). kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Warszawa: Wolters Kluwer. 2. Argyle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN. 3. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 4. Klinkosz, W., Iskra, J., Dawidowicz, M. (2017). Kwestionariusz Kompetencji Interpersonalnych ICQ-R D, Buhrmester, W. Furman, M.T. Wittenberg, H.T. Reis. Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych. 5. Sękowski, A.E., Klinkosz, W. (2016). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe IAS Jerry'ego S. Wigginsa. Podręcznik. Adaptacja polska. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 6. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Warszawa: Rebis. 7. Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych, doskonale rozumie ich znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych i potrafi dokonać pomiaru wskaźników kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych a także dokonać prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników. - na ocenę 4 (bdb.): dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych, doskonale rozumie ich znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych i potrafi dokonać pomiaru wskaźników kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych a także dokonać prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników. - na ocenę 3 (dst.): słabo identyfikuje podstawowe koncepcje kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych, doskonale rozumie ich znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych i potrafi dokonać pomiaru wskaźników kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych ale nie potrafi dokonać prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników. - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej najważniejszych koncepcji kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych, nie rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, nie potrafi przeprowadzić badania kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych. Umiejętności: - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze dostrzega istniejące różnice pomiędzy różnymi rodzajami kompetencji społecznych oraz relacjami interpersonalnymi; potrafi wskazać na prawidłowości pomiędzy kompetencjami społecznymi oraz relacjami interpersonalnymi. - na ocenę 4 (db.): dostrzega istniejące różnice pomiędzy różnymi rodzajami kompetencji społecznych oraz relacjami interpersonalnymi; potrafi wskazać na prawidłowości pomiędzy kompetencjami społecznymi oraz relacjami interpersonalnymi. - na ocenę 3 (dst.): słabo dostrzega istniejące różnice pomiędzy różnymi rodzajami kompetencji społecznych oraz relacjami interpersonalnymi; nie potrafi wskazać na prawidłowości pomiędzy kompetencjami społecznymi oraz relacjami interpersonalnymi. - na ocenę 2 (ndst.): nie dostrzega istniejących różnic pomiędzy różnymi rodzajami kompetencji społecznych oraz relacjami interpersonalnymi; nie potrafi wskazać na prawidłowości pomiędzy kompetencjami społecznymi oraz relacjami interpersonalnymi. Kompetencje (postawy): Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi w zakresie kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych a także postawa etyczna oraz świadomość odpowiedzialności za stawianą diagnozę kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych i postawa wsparcia dla osobistego rozwoju kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Praca pisemna dotycząca treści prezentowanych podczas wykładu oraz oceny kompetencji interpersonalnych albo relacji interpersonalnych. - Aktywność na platformie e-learningowej (Teams) - 15 godzin. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.