WM: Bayesowskie modele poznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-R-PS-WMBM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Bayesowskie modele poznawcze |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Doktoranci Przedmioty dla doktorantów psychologii Wykłady monograficzne kierunkowe z psychologii Wykłady monograficzne pozakierunkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SD_ PS _W02 SD_ PS _W04 SD_ PS _W05 SD_ PS _K04 SD_ PS _K05 |
Skrócony opis: |
System poznawczy człowieka i zwierząt nieustannie musi radzić sobie z niepewnością zawartą w złożonych i zmiennych danych napływających ze środowiska. Wydaje się, że nasze poznanie radzi sobie z tym zadaniem nadspodziewanie dobrze. W ostatnich dwóch dekadach, psychologia poznawcza próbuje odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób, dzięki jakim strategiom ta skuteczność jest osiągana. Modele probabilistyczne, zwane bayesowskimi, opisują takie procesy jak percepcja, przetwarzanie języka czy rozumowanie w kategoriach procesów wnioskowania probabilistycznego. Celem wykładu będzie zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami tego nowego podejścia w psychologii poznawczej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Wprowadzenie. Bayesowskie podejście do poznania. Poziomy wyjaśnień. 2. Wnioskowanie probabilistyczne i tzw. analiza racjonalna. 3. Percepcja jako wnioskowanie probabilistyczne. 4. Rozumowanie w podejściu bayesowskim. 5. Modele oceniania i podejmowania decyzji. O pragmatycznycznych uwarunkowaniach oceny racjonalności sądów 6. Racjonalna teoria nabywania informacji. 7. Bayesowskie modele pamięci. 8. Pseudokontyngencje. Uczenie się przyczynowości. Podsumowanie |
Literatura: |
Knill, D., Richards, W. (red.). (1996). Perception as Bayesian Inference. Cambridge: Cambridge University Press. Chater, N., Oaksford, M. (red.). (2008). The Probabilistic Mind: Prospects for Bayesian cognitive science. Oxford: Oxford University Press. Oaksford, M., Chater N. (2007). Bayesian Rationality. Oxford University Press, New York |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna i rozumie źródła i zamierzenia podejścia probabilistycznego w psychologii poznawczej oraz jego umiejscowienie w kontekście historii myśli psychologicznej. Wiedza: Student zna i rozumie na czym polega odmienność interpretacji poznania w podejściu bayesowskim. Umiejętności: Student potrafi wyjaśnić czym jest tzw. analiza racjonalna i jakie są jej ograniczenia. ECTS: 1 pkt 15 godzin zajęć 10 godzin zapoznanie z literaturą 5 godzin przygotowanie do egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy z najważniejszych informacji dyskutowanych na wykładzie. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest otrzymanie co najmniej 50% punków z testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.