Etyka zawodu psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-ET |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu psychologa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W10 PS_U02 PS_K05 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu etyki. |
Skrócony opis: |
Celem konserwatorium z Etyki zawodu psychologa jest omówienie etycznych aspektów funkcjonowania psychologa w różnych aspektach pracy zawodowej. Podczas zajęć studenci uświadomią sobie możliwość istnienia różnorodnych dylematów etycznych w ich przyszłej pracy. Kwestie te będą poddawane dyskusji w trakcie zajęć. Zajęcia te mają na celu uwrażliwienie studentów na drugiego człowieka i pracę z nim w aspekcie etycznym. |
Pełny opis: |
Metody oceny: Na podstawie frekwencji (możliwa jedna nieobecność); kolokwium ustne na podstawie omówionego materiału, aktywność na zajęciach. Treści programowe: 1.Tożsamość zawodowa psychologa. Prezentacja Kodeksu Etyczno - Zawodowego PTP, kodeksu psychoterapeuty 2.Etyczne problemy psychologii - argumenty za i przeciw istnieniu kodeksów etycznych. Etyczny wymiar eksperymentowania w psychologii 3.Tajemnica zawodowa, w działalności badawczej i praktycznej, psychologów 4.Relacja terapeutyczna - podmiotowe i przedmiotowe podejście do człowieka 5.Trening interpersonalny a humanizacja relacji społecznych. Praca z grupą – aspekty etyczne 6.Dziecko w badaniach psychologicznych 7.Psycholog w szpitalu. Psycholog w sądzie. Dylematy etyczne psychologa pracującego w biznesie 8.Diagnoza psychologiczna – nauka i etyka w przeprowadzaniu badań psychologicznych, analizie i opracowywaniu wyników. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Nowe wydanie. Warszawa: WN PWN Uzupełniająca: Aronson, E,. (1995). Człowiek - istota społeczna. Warszawa: WN PWN. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna - serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Brzeziński, J., Poznaniak W. (red.) (1994). Etyczne problemy działalności badawczej i praktycznej psychologów. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska M. (red.) (2000). Etyczne dylematy psychologii. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Brzeziński, J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 125 - 178. Kępiński, A. (2002). Poznanie chorego. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (1992). Kodeks Etyczno - Zawodowy Psychologa. Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy: W1 student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne, W2 zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje Efekty umiejętności: U1 student potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne z uwzględnieniem ich aplikacji psychologicznych Efekty kompetencji: K1 student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, K2 potrafi także wyciągnąć odpowiednie wnioski i sformułować ocenę danej interpretacji, dotyczącej problematyki moralnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu etyki zawodu psychologa. Student nie umie opisać trudności i dylematów etycznych, z jakimi może spotkać się w pracy psycholog. Student nie zna kodeksu etyki zawodu psychologa. na ocenę 3 (dst.): Student zna kodeks etyki zawodu, ale nie rozumie go i zasad w nim zawartych. Jest to wiedza wyrywkowa i nieusystematyzowana. Student nie potrafi dyskutować na temat etycznych problemów psychologii. Wypowiedzi słowne studenta świadczą o istotnych lukach w tym obszarze. na ocenę 4 (db.): Student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy posługiwać się pojęciami z zakresu etyki zawodu psychologa. Student umie opisać trudności i dylematy etyczne, z którymi mogą borykać się osoby pracujące w zawodzie psychologa. Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu etyki zawodu psychologa. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy posługiwać się pojęciami z zakresu etyki zawodu psychologa. Student umie opisać trudności, z którymi borykają się osoby wykonujące ten zawód, podejmuje często refleksję własną odnośnie przyszłej pracy z ludźmi. Student wykazuje się podmiotowym traktowaniem drugiego człowieka. Zna on i potrafi wyjaśnić takie pojęcia jak: tożsamość zawodowa psychologa, tajemnica zawodowa, relacja terapeutyczna, diagnoza, potrafi dyskutować na temat metod pracy z poszczególnymi grupami ludzi. Student potrafi dyskutować, pracować w grupach, argumentować, wykazuje się refleksją. Umiejętności: na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi rozpoznawać problemów specyficznych dla etyki zawodu psychologa. Student nie umie dobrać metod odpowiednich dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student nie wykazuje się postawą refleksyjną, jest mu obce podmiotowe traktowanie drugiego człowieka i pomoc innym. na ocenę 3 (dst.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla etyki zawodu psychologa. Zdarza się, że student umie dobrać metody odpowiednie dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student czasami wykazuje się postawą refleksyjną, traktuje ludzi podmiotowo i zwykle wykazuje chęć pomocy im lub przynajmniej chęć przekierowania do innego specjalisty. - na ocenę 4 (db.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla etyki zawodu psychologa. Student umie dobrać metody odpowiednie dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student wykazuje się postawą refleksyjną, traktuje ludzi podmiotowo i wykazuje chęć pomocy im lub chęć przekierowania do innego specjalisty. na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie rozpoznawać problemy specyficzne dla etyki zawodu psychologa. Student zna i umie sprawnie dobrać metody odpowiednie dla rozwiązywania konkretnych dylematów etycznych. Student wykazuje się postawą refleksyjną, traktuje ludzi podmiotowo i wykazuje chęć pomocy im lub chęć przekierowania do innego specjalisty. Student w życiu zawodowym i osobistym przejawia postawę zgodną z etyką pracy psychologa. Swoja postawą stara się on dawać przykład młodszym i mniej doświadczonym zawodowo kolegom. Kompetencje: na ocenę 2 (ndst.): Student nie jest wrażliwy na problemy innych osób. Student wykazuje się postawą negatywną wobec rozstrzygania dylematów etycznych. Student nie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student nie jest obecny na zajęciach- posiada więcej niż 2 nieobecności bez chęci wyjaśniania absencji. na ocenę 3 (dst.): Student jest wrażliwy na problemy innych osób. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej refleksyjną, wykazuje chęć zainteresowania się problemami etyki zawodu psychologa. Student czasami uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student ma 2 nieobecności, ale wykazuje chęć wyjaśnienia swoich absencji. na ocenę 4 (db.): Student jest wrażliwy na problemy innych osób. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej refleksyjną, zauważa dylematy etyczne w pracy psychologa. Student w miarę aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. na ocenę 5 (bdb.): Student jest wrażliwy na problemy innych osób. Student jest refleksyjny, aktywnie dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Student aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wrzosek-Bartnik | |
Prowadzący grup: | Joanna Wrzosek-Bartnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4 ECTS: - uczestnictwo w zajęciach: 32 h - przygotowanie zadań na e-learningu: 18 h - przygotowanie pracy zaliczeniowej 30 h - przygotowanie do kolokwium 20 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem konserwatorium z Etyki zawodu psychologa jest omówienie etycznych aspektów funkcjonowania psychologa w różnych aspektach pracy zawodowej. Podczas zajęć studenci uświadomią sobie możliwość istnienia różnorodnych dylematów etycznych w ich przyszłej pracy. Kwestie te będą poddawane dyskusji w trakcie zajęć. Zajęcia te mają na celu uwrażliwienie studentów na drugiego człowieka i pracę z nim w aspekcie etycznym. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące tematy: Co to jest zawód psychologa? Podstawy prawne funkcjonowania psychologów Diagnoza psychologiczna – zagadnienia ogólne Testy psychologiczne a praktyka i prawo Kodeksy etyczne w różnych organizacjach Psycholog jako terapeuta Psycholog kliniczny Psycholog szkolny, przedszkolny, poradnie Psycholog w sądzie Psycholog w biznesie Psycholog pracy Psycholog jako badacz Psycholog jako autorytet |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Nowe wydanie. Warszawa: WN PWN Uzupełniająca: Aronson, E,. (1995). Człowiek - istota społeczna. Warszawa: WN PWN. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna - serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Brzeziński, J., Poznaniak W. (red.) (1994). Etyczne problemy działalności badawczej i praktycznej psychologów. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Brzeziński, J., Toeplitz-Winiewska M. (red.) (2000). Etyczne dylematy psychologii. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Brzeziński, J. (2002). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 125 - 178. Kępiński, A. (2002). Poznanie chorego. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (1992). Kodeks Etyczno - Zawodowy Psychologa. Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.