Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia kryzysu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-KR Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kryzysu
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W13,PS_U12, PS_K06

Skrócony opis:

Kryzys pojawia się w sytuacji gdy zostanie przekroczona osobista zdolność do radzenia sobie. Kryzysy mogą być wywołane przez wiele różnych sytuacji, w tym : trudnych sytuacji życiowych, doświadczeń zagrożenia życia, napaści seksualnych, przewlekłej choroby, zaburzeń psychicznych, przestępstw, straty,bezdomność , drastycznej zmiany sytuacji życiowej.

Pełny opis:

Kryzys pojawia się w sytuacji gdy zostanie przekroczona osobista zdolność do radzenia sobie . Kryzysy mogą być wywoływane przez wiele różnych sytuacji w tym: nagłej zmiany pracy, długotrwałej choroby, nagłych wypadków, społecznych lub rodzinnych zawirowań.

Osoba w kryzysie przeżywa stany nierównowagi lub zaburzeń psychicznych równoważone stanami struktury ja. Te mechanizmy radzenia sobie to: przezywane silne emocje (płacz, wycofanie), mechanizmy obronne osobowości (zaprzeczanie, represja), pochopne decyzje, wycofanie - unikanie

Interwencja kryzysowa stanowi pomoc psychologiczną, która powinna być zastosowana w jak najszybszym czasie. Jest to pomoc krótkoterminowa dla osób z trudnymi doświadczeniami: emocjonalnymi, behawioralnymi czy fizycznymi uszkodzeniami.

Typowy przebieg interwencji kryzysowej odbywa się zgodnie określonymi etapami, krok po kroku i zaczyna się od określenia sytuacji. Indywidualna reakcja na kryzys składa się z: reakcji emocjonalnej, reakcji mentalnej,reakcji zmieniającej zachowanie.

Działanie powinno być poprzedzone zebraniem informacji na temat osobistych zasobów, umiejętności radzenia sobie, możliwym wsparciu istniejącej sieci społecznej.

Literatura:

1. Badura-Madej W, Dobrzyńska -Msterhazy A. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków, UJ.

2. JamesRK, Gililand B (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa. PARPA

3. Kubacka -Jasiecka D. (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie i Profesjonlane

4. Cierpiałkowska L, Sęk H. (2016) Psychologia Kliniczna. PWN

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia

Wiedza

Student będzie posiadał wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.

Umiejętności

Student będzie posiadał umiejętność rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.

Kompetencje

Student będzie potrafił rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im podstawowej pomocy.

ECTS:

- udział w ćwiczeniach (e-learning) - 32

- przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 10

- przygotowanie do testu- 10

LICZBA ECTS – 4

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Wiedza

-na ocenę 5: Student będzie posiadał szeroką wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił bardzo dobrze scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.

-na ocenę 4: Student będzie posiadał dość szeroką wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił dobrze scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.

-na ocenę 3: Student będzie posiadał wiedzę, chociaż w umiarkowanym zakresie, na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił, chociaż niezbyt sprawnie, scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.

-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wiedzy na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także nie będzie potrafił scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej.

Umiejętności

-na ocenę 5: Student będzie posiadał umiejętność szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił prawidłowo rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.

-na ocenę 4: Student będzie posiadał umiejętność dość szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił dość prawidłowo rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.

-na ocenę 3: Student będzie posiadał umiejętność, chociaż będzie to czynił to z trudnością, rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił prawidłowo, chociaż z trudem, rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy.

-na ocenę 2: Student nie będzie posiadał umiejętności szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz nie będzie potrafił prawidłowo rozpoznać potrzeby udzielenia im pomocy.

Kompetencje

-na ocenę 5: Student będzie potrafił z dużym wyczuciem i empatią rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im bardzo sprawnie podstawowej pomocy.

-na ocenę 4: Student będzie potrafił z wyczuciem i empatią rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im dość sprawnie podstawowej pomocy.

-na ocenę 3: Student będzie potrafił rozmawiać, aczkolwiek z pewnym trudem, z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im dość sprawnie, chociaż z trudnością, podstawowej pomocy.

-na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz nie będzie potrafił udzielić im podstawowej pomocy.

Metody oceniania

Egzamin pisemny (test - 15 pytań jednokrotnego wyboru)

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maryla Malewicz-Sawicka
Prowadzący grup: Maryla Malewicz-Sawicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Kryzys może odnosić się do każdej sytuacji w której osoba doświadcza nagłej utraty zdolności do poradzenia sobie z tą trudnością, rozwiązaniem problemu, załamaniem umiejętności zaradczych. Do sytuacji uznawanych za kryzysowe uznaje się: zagrożenie życia, przemoc seksualną lub inne zagrożenia o kryminalnej naturze, choroba somatyczna lub psychiczna, myśli samobójcze, zabójstwo. Straty lub drastyczne zmiany w relacjach (śmierć bliskiej osoby, rozwód).

Pełny opis:

Kryzys pojawia się w sytuacji gdy zostaje przekroczona osobista zdolność do radzenia sobie. Kryzysy mogą być wywołane przez wiele różnych sytuacji: nagłej zmiany pracy, długotrwałej choroby, nagłych wypadków, społecznych lub rodzinnych zawirowań. osoba w kryzysie przeżywa stany nierównowagi lub zaburzeń psychicznych równoważone stanami ego. Te mechanizmy zaradcze to: silnie przeżywane emocje (płacz,wycofanie), mechanizmy obronne (zaprzeczanie, represja), pochopne decyzje, wycofanie - unikanie.

Typowa interwencja kryzysowa przechodzi przez kilka etapów. Rozpoczyna się od oceny tego co się stało w czasie kryzysu i reakcji na to zdarzenie. osobnicze reakcje na kryzys zawierają: reakcje emocjonalne, poznawcze, somatyczne, behawioralne. Zawsze należy ocenić ryzyko popełnienia samobójstwa. Ważna jest także ocena zasobów- mocnych stron jednostki, umiejętności radzenia sobie oraz wydolności sieci wsparcia społecznego.

Literatura:

1. James RK, (2004) Strategie interwencji kryzysowej. PARPA

2. Kubacka - Jasieniaca (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa

3. Cierpiałkowska L, Sęk H. (2016) Psychologia kliniczna. PWN

4. Popiel A, Zawadzki B, Pragłowska E, Habrat P, Gaja P. (2019) Skuteczne działanie w stresie.

5. Bronowski P, Kaszyński H, Maciejewska O. (2019) Kryzys Psychiczny. DIFIN.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acfaf83848c62476f9a79fc75c13356f0%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab8ee1c9-88c0-434b-8b54-a0e8c8919d04&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu i jego pokonywaniu.

Pełny opis:

Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu. Kryzys psychiczny to silne, przejściowe doświadczenie zakłócenia równowagi psychicznej, spowodowane zagrożeniami powiązanymi z sensem życia, systemem wartości, koncepcji własnej osoby, skutkiem konfrontacji z zaskakującą sytuacją bądź wydarzeniem krytycznym. Doświadczenie takie przekracza możliwości samodzielnego poradzenia sobie osoby.

Literatura:

1. Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O. (2019). Kryzys Psychiczny. Warszawa: Warszawa: Difin.

2. James R.K., (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA

3. Kubacka - Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: WAiP.

4. Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

5. Popiel A., Zawadzki B., Pragłowska E., Habrat P., Gaja P. (2019). Skuteczne działanie w stresie. Gdańsk: GWP.

Wymagania wstępne:

1. Zainteresowanie się tematyką kryzysu psychicznego

2. Pracowitość

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Starzomska-Romanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu i jego pokonywaniu.

Pełny opis:

Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu. Kryzys psychiczny to silne, przejściowe doświadczenie zakłócenia równowagi psychicznej, spowodowane zagrożeniami powiązanymi z sensem życia, systemem wartości, koncepcji własnej osoby, skutkiem konfrontacji z zaskakującą sytuacją bądź wydarzeniem krytycznym. Doświadczenie takie przekracza możliwości samodzielnego poradzenia sobie osoby.

Literatura:

1. Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O. (2019). Kryzys Psychiczny. Warszawa: Warszawa: Difin.

2. James R.K., (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA

3. Kubacka - Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: WAiP.

4. Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

5. Popiel A., Zawadzki B., Pragłowska E., Habrat P., Gaja P. (2019). Skuteczne działanie w stresie. Gdańsk: GWP.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.