Psychologia kryzysu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-KR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kryzysu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13,PS_U12, PS_K06 |
Skrócony opis: |
Kryzys pojawia się w sytuacji gdy zostanie przekroczona osobista zdolność do radzenia sobie. Kryzysy mogą być wywołane przez wiele różnych sytuacji, w tym : trudnych sytuacji życiowych, doświadczeń zagrożenia życia, napaści seksualnych, przewlekłej choroby, zaburzeń psychicznych, przestępstw, straty,bezdomność , drastycznej zmiany sytuacji życiowej. |
Pełny opis: |
Kryzys pojawia się w sytuacji gdy zostanie przekroczona osobista zdolność do radzenia sobie . Kryzysy mogą być wywoływane przez wiele różnych sytuacji w tym: nagłej zmiany pracy, długotrwałej choroby, nagłych wypadków, społecznych lub rodzinnych zawirowań. Osoba w kryzysie przeżywa stany nierównowagi lub zaburzeń psychicznych równoważone stanami struktury ja. Te mechanizmy radzenia sobie to: przezywane silne emocje (płacz, wycofanie), mechanizmy obronne osobowości (zaprzeczanie, represja), pochopne decyzje, wycofanie - unikanie Interwencja kryzysowa stanowi pomoc psychologiczną, która powinna być zastosowana w jak najszybszym czasie. Jest to pomoc krótkoterminowa dla osób z trudnymi doświadczeniami: emocjonalnymi, behawioralnymi czy fizycznymi uszkodzeniami. Typowy przebieg interwencji kryzysowej odbywa się zgodnie określonymi etapami, krok po kroku i zaczyna się od określenia sytuacji. Indywidualna reakcja na kryzys składa się z: reakcji emocjonalnej, reakcji mentalnej,reakcji zmieniającej zachowanie. Działanie powinno być poprzedzone zebraniem informacji na temat osobistych zasobów, umiejętności radzenia sobie, możliwym wsparciu istniejącej sieci społecznej. |
Literatura: |
1. Badura-Madej W, Dobrzyńska -Msterhazy A. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków, UJ. 2. JamesRK, Gililand B (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa. PARPA 3. Kubacka -Jasiecka D. (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie i Profesjonlane 4. Cierpiałkowska L, Sęk H. (2016) Psychologia Kliniczna. PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia Wiedza Student będzie posiadał wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej. Umiejętności Student będzie posiadał umiejętność rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy. Kompetencje Student będzie potrafił rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im podstawowej pomocy. ECTS: - udział w ćwiczeniach (e-learning) - 32 - przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 10 - przygotowanie do testu- 10 LICZBA ECTS – 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Wiedza -na ocenę 5: Student będzie posiadał szeroką wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił bardzo dobrze scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej. -na ocenę 4: Student będzie posiadał dość szeroką wiedzę na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił dobrze scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej. -na ocenę 3: Student będzie posiadał wiedzę, chociaż w umiarkowanym zakresie, na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także będzie potrafił, chociaż niezbyt sprawnie, scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał wiedzy na temat przyczyn, przejawów i etapów kryzysu psychicznego, a także nie będzie potrafił scharakteryzować etapy interwencji kryzysowej. Umiejętności -na ocenę 5: Student będzie posiadał umiejętność szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił prawidłowo rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy. -na ocenę 4: Student będzie posiadał umiejętność dość szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił dość prawidłowo rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy. -na ocenę 3: Student będzie posiadał umiejętność, chociaż będzie to czynił to z trudnością, rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz będzie potrafił prawidłowo, chociaż z trudem, rozpoznać potrzebę udzielenia im pomocy. -na ocenę 2: Student nie będzie posiadał umiejętności szybkiego i trafnego rozpoznawania osób znajdujących się w kryzysie psychicznym oraz nie będzie potrafił prawidłowo rozpoznać potrzeby udzielenia im pomocy. Kompetencje -na ocenę 5: Student będzie potrafił z dużym wyczuciem i empatią rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im bardzo sprawnie podstawowej pomocy. -na ocenę 4: Student będzie potrafił z wyczuciem i empatią rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im dość sprawnie podstawowej pomocy. -na ocenę 3: Student będzie potrafił rozmawiać, aczkolwiek z pewnym trudem, z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz będzie potrafił udzielić im dość sprawnie, chociaż z trudnością, podstawowej pomocy. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami w kryzysie psychicznym , w tym z osobami po przeżytej traumie oraz nie będzie potrafił udzielić im podstawowej pomocy. Metody oceniania Egzamin pisemny (test - 15 pytań jednokrotnego wyboru) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acfaf83848c62476f9a79fc75c13356f0%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab8ee1c9-88c0-434b-8b54-a0e8c8919d04&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu i jego pokonywaniu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu. Kryzys psychiczny to silne, przejściowe doświadczenie zakłócenia równowagi psychicznej, spowodowane zagrożeniami powiązanymi z sensem życia, systemem wartości, koncepcji własnej osoby, skutkiem konfrontacji z zaskakującą sytuacją bądź wydarzeniem krytycznym. Doświadczenie takie przekracza możliwości samodzielnego poradzenia sobie osoby. |
|
Literatura: |
1. Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O. (2019). Kryzys Psychiczny. Warszawa: Warszawa: Difin. 2. James R.K., (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA 3. Kubacka - Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: WAiP. 4. Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Popiel A., Zawadzki B., Pragłowska E., Habrat P., Gaja P. (2019). Skuteczne działanie w stresie. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
1. Zainteresowanie się tematyką kryzysu psychicznego 2. Pracowitość |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu i jego pokonywaniu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia zostaną poświęcone kryzysowi psychicznemu. Kryzys psychiczny to silne, przejściowe doświadczenie zakłócenia równowagi psychicznej, spowodowane zagrożeniami powiązanymi z sensem życia, systemem wartości, koncepcji własnej osoby, skutkiem konfrontacji z zaskakującą sytuacją bądź wydarzeniem krytycznym. Doświadczenie takie przekracza możliwości samodzielnego poradzenia sobie osoby. |
|
Literatura: |
1. Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O. (2019). Kryzys Psychiczny. Warszawa: Warszawa: Difin. 2. James R.K., (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA 3. Kubacka - Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: WAiP. 4. Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Popiel A., Zawadzki B., Pragłowska E., Habrat P., Gaja P. (2019). Skuteczne działanie w stresie. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.