Psychosomatyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-MT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychosomatyka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W07, PS_W11,PS_W13, PS_U04, PS_U12, PS_K04 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie psychosomatyki jako dyscypliny zajmującej się zagadnieniami dwustronnej zależności pomiędzy psychiką a somatycznymi funkcjami organizmu człowieka. Podstawowym założeniem jest przekonanie o istotnym udziale czynników psychospołecznych etiologii i rozwoju każdej choroby somatycznej Efekt kształcenia: postawa – ukształtowanie postawy rozumienia własnego udziału w genezie niektórych zaburzeń zdrowia psychicznego i somatycznego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Pojęcie, definicja i główne koncepcje psychosomatyki. 2. Mechanizmy rozwojowe zaburzeń psychosomatycznych w świetle różnych teorii. Klasyfikacja zaburzeń. 3. Choroby i zaburzenia psychosomatyczne: choroby układu krążenia, choroba wrzodowa układu trawiennego, dermatozy, zaburzenia seksualne, bóle głowy, zaburzenia snu, zaburzenia odżywiania, otyłość. 4. Metody terapii psychologicznej w zaburzeniach psychosomatycznych. |
Literatura: |
1. Alexander F.(1996) “Psychosomatic Medicine”. New York, Horton 2. Benson H.(1980) “The mind and body effect”. New York, Berkeley books, 3. Chapman A. H.(1973) „Leczenie zaburzeń emocjonalnych”, Warszawa, PZWL 4. Luban Plozza B. Pololinger W. Kroger F., Wasilewski B.(1995) „Zaburzenia psychosomatyczne w praktyce lekarskiej’ Warszawa, PZWL, 5. Kielholz P i wsp. (1981) “Psychosoamtic cardiovascular disorders – when and how to treat?” , Bern Stuttgart, Vienna: Hans Huber Publisher 6. Tylka J. „Psychosomatyka”, Warszawa 2000, Wydawnictwo UKSW |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt kształcenia: postawa – ukształtowanie postawy rozumienia własnego udziału w genezie niektórych zaburzeń zdrowia psychicznego i somatycznego Wiedza PS_W01 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychosomatyki PS_W07 - student dysponuje uporządkowaną znajomością biologicznych podstaw psychosomatyki i potrafi rozpoznać i zinterpretować mechanizmy biologiczne leżące u podłoża procesów PS_W13 - student zna i rozumie jakie jest znaczenie stresu, kryzysów i konfliktów w życiu człowieka oraz posiada wiedzę nt zapobiegania i przeciwdziałania tym zjawiskom Umiejętności PS_ U03- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami z zakresu psychosomatyki PS_U07 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru psychosomatyki, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać PS_U12 - student potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne Kompetencje PS_K04 student wykazuje zainteresowanie dyskusją podczas podejmowania problematyki z zakresu psychosomatyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: egzamin testowy na końcu roku; obowiązuje materiał z wykładów oraz wskazane pozycje piśmiennictwa. Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić podstawowych pojęć z zakresu psychologii zdrowia oraz nie dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki na ocenę 3 (dst.):Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu psychosomatyki bez szczegółowych charakterystyk, jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy. Student dysponuje częściową znajomością zagadnień obszaru psychosomatyki - nie są uporządkowane na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymieniać i charakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu psychosomatyki oraz dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia z obszaru psychosomatyki oraz dysponuje bardzo dobrze uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychosomatyki |
Praktyki zawodowe: |
nie wymaga |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie psychosomatyki jako dyscypliny zajmującej się zagadnieniami dwustronnej zależności pomiędzy psychiką a somatycznymi funkcjami organizmu człowieka. Podstawowym założeniem jest przekonanie o istotnym udziale czynników psychospołecznych etiologii i rozwoju każdej choroby somatycznej Efekt kształcenia: postawa – ukształtowanie postawy rozumienia własnego udziału w genezie niektórych zaburzeń zdrowia psychicznego i somatycznego. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Pojęcie, definicja i główne koncepcje psychosomatyki. 2. Mechanizmy rozwojowe zaburzeń psychosomatycznych w świetle różnych teorii. Klasyfikacja zaburzeń. 3. Choroby i zaburzenia psychosomatyczne: choroby układu krążenia, choroba wrzodowa układu trawiennego, dermatozy, zaburzenia seksualne, bóle głowy, zaburzenia snu, zaburzenia odżywiania, otyłość. 4. Metody terapii psychologicznej w zaburzeniach psychosomatycznych. |
|
Literatura: |
1. Alexander F.(1996) “Psychosomatic Medicine”. New York, Horton 2. Benson H.(1980) “The mind and body effect”. New York, Berkeley books, 3. Chapman A. H.(1973) „Leczenie zaburzeń emocjonalnych”, Warszawa, PZWL 4. Luban Plozza B. Pololinger W. Kroger F., Wasilewski B.(1995) „Zaburzenia psychosomatyczne w praktyce lekarskiej’ Warszawa, PZWL, 5. Kielholz P i wsp. (1981) “Psychosoamtic cardiovascular disorders – when and how to treat?” , Bern Stuttgart, Vienna: Hans Huber Publisher 6. Tylka J. „Psychosomatyka”, Warszawa 2000, Wydawnictwo UKSW |
|
Wymagania wstępne: |
podstawowa znajomość psychofizjologii oraz psychologii osobowości. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.