Antropologia a psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-AP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia a psychologia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01; PS_W02; PS_W05; PS_W08 |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Antropologia a psychologia" wprowadza w dyscyplinę antropologii i jej subdyscypliny oraz ich związki z psychologią. |
Pełny opis: |
1. Antropologia: źródłosłów, historia, prekursorzy, ważne daty, podstawowe pojęcia i idee, definicje, subdyscypliny, nauki pomocnicze, działy, cechy i założenia nauki. 2. Style i metody uprawiania antropologii. 3. Człowiek: w przyrodzie, w umyśle i podmiocie, w interakcji, w kulturze, w Absolucie. 4. Antropologia filozoficzna: koncepcje historyczne i współczesne filozofii człowieka. 5. Antropologia fizyczna: specyfika człowieka, antropogeneza (homo sapiens). 6. Antropologia kulturowa: koncepcje klasyczne i najnowsze, antropologia religii, psychokulturalizm, antropologia kognitywna, antropologia refleksyjna C. Geertza (homo culturalis). 7. Antropologia teologiczna/religijna: antropologia chrześcijańska, personalizm (homo religiosus). 8. Antropologia wiedzy: nieklasyczna historia i teoria wiedzy naukowej (L. Fleck). 9. Podstawowe antropologiczne wyzwania psychologii: soma a psyche, wolność woli, świadomość-nieświadomość, zachowanie czy doświadczenie, natura czy kultura, powszechność czy wyjątek, intelekt czy uczucia, prawda-dobro-piękno, pamieć i tożsamość (ja, czyli kto?), ja a ludzki i nie-ludzki Inny, wiara, nadzieja i miłość. 10. Antropologie psychologiczne a paradygmaty psychologiczne: obrazy i metafory człowieka obecne w psychologii, psychologiczne koncepcje człowieka – klasyczne i alternatywne, w tym polskie a kontekst historyczno-kulturowy. 11. Antropologia psychologiczna E. Boescha a inne współczesne psychologie człowieka. 12. Związki antropologii i psychologii: doświadczenie, dusza, osoba ludzka, mit/kultura/religia. 13. Filozofia, biologia, nauki o kulturze, teologia a psychologia człowieka. 14. Psychologia realna (psychozofia): perspektywa duszy (J. Hillman). 15. Psychologia anthropologica: proweniencja, założenia, metody, styl myślowy psychologii antropologicznej. |
Literatura: |
Baumaister, R.F. (2011). Zwierzę kulturowe. Warszawa: PWN. Bettelheim, B. (1991). Freud a dusza ludzka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Bittner, I. (2000). Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk. Łódź: WUŁ. Bowie, F. (2008). Antropologia religii. Wprowadzenie. Kraków: WUJ. Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka. Eller, J. D. (2009). Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. Kraków: WUJ. Frankl, V. (2019). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Galarowicz, J. (2017). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Ujęcie fenomenologiczno-personalistyczne. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewecki. Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Haeffner, G. (2006). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Kraków: WAM. Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum. Ingarden, R. (2017). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Kobierzycki, T. (2001). Filozofie osobowości: od antycznej idei duszy do współczesnej teorii osoby. Warszawa: Eneteia. Kowalczyk, M. (2014). Antropologia teologiczna w perspektywie personalizmu chrześcijańskiego. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PWN. Le-Vine, R.A. (ed.) (2010). Psychological Anthropology. Chichester: Blackwell Publishing. Łukaszewski, W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP. Malinowski, A. (red.) (1980). Antropologia fizyczna. Warszawa-Poznań: PWN. May, R. (1997). Błaganie o mit. Poznań: Zysk i S-ka. Nowicka, E. (1991). Świat człowieka świat kultury. Warszawa: PWN. Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia. Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP. Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed. Pankalla, A. (red.) (2015). Homo religiosus a psychologia. Poznań: Kunke Poligrafia. Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas. Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr. Tischner, J. (2011). Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak. Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy. Warszawa: PWN. Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu zajęć student: 1. Definiuje i rozróżnia podstawowe subdyscypliny antropologii. 2. Określa i rozumie pojęcie człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym, kulturowym, społecznym i duchowym. 3. Postrzega i rozumie zależności pomiędzy antropologią a psychologią. 4. Analizuje podstawowe antropologiczne wyzwania psychologii. 5. Prezentuje i krytycznie omawia klasyczne i współczesne koncepcje psychologiczne człowieka w kontekście historyczno-kulturowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Egzamin pisemny - składający się z dwóch części: test wyboru i pytania otwarte problemowe. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot "Antropologia a psychologia" wprowadza w dyscyplinę antropologii i jej subdyscypliny oraz ich związki z psychologią. |
|
Pełny opis: |
1. Antropologia: źródłosłów, historia, prekursorzy, ważne daty, podstawowe pojęcia i idee, definicje, subdyscypliny, nauki pomocnicze, działy, cechy i założenia nauki. 2. Style i metody uprawiania antropologii. 3. Człowiek: w przyrodzie, w umyśle i podmiocie, w interakcji, w kulturze, w Absolucie. 4. Antropologia filozoficzna: koncepcje historyczne i współczesne filozofii człowieka. 5. Antropologia fizyczna: specyfika człowieka, antropogeneza (homo sapiens). 6. Antropologia kulturowa: koncepcje klasyczne i najnowsze, antropologia religii, psychokulturalizm, antropologia kognitywna, antropologia refleksyjna C. Geertza (homo culturalis). 7. Antropologia teologiczna/religijna: antropologia chrześcijańska, personalizm (homo religiosus). 8. Antropologia wiedzy: nieklasyczna historia i teoria wiedzy naukowej (L. Fleck). 9. Podstawowe antropologiczne wyzwania psychologii: soma a psyche, wolność woli, świadomość-nieświadomość, zachowanie czy doświadczenie, natura czy kultura, powszechność czy wyjątek, intelekt czy uczucia, prawda-dobro-piękno, pamieć i tożsamość (ja, czyli kto?), ja a ludzki i nie-ludzki Inny, wiara, nadzieja i miłość. 10. Antropologie psychologiczne a paradygmaty psychologiczne: obrazy i metafory człowieka obecne w psychologii, psychologiczne koncepcje człowieka – klasyczne i alternatywne, w tym polskie a kontekst historyczno-kulturowy. 11. Antropologia psychologiczna E. Boescha a inne współczesne psychologie człowieka. 12. Związki antropologii i psychologii: doświadczenie, dusza, osoba ludzka, mit/kultura/religia. 13. Filozofia, biologia, nauki o kulturze, teologia a psychologia człowieka. 14. Psychologia realna (psychozofia): perspektywa duszy (J. Hillman). 15. Psychologia anthropologica: proweniencja, założenia, metody, styl myślowy psychologii antropologicznej. |
|
Literatura: |
Baumaister, R.F. (2011). Zwierzę kulturowe. Warszawa: PWN. Bettelheim, B. (1991). Freud a dusza ludzka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Bittner, I. (2000). Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk. Łódź: WUŁ. Bowie, F. (2008). Antropologia religii. Wprowadzenie. Kraków: WUJ. Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka. Eller, J. D. (2009). Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. Kraków: WUJ. Frankl, V. (2019). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Galarowicz, J. (2017). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Ujęcie fenomenologiczno-personalistyczne. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewecki. Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Haeffner, G. (2006). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Kraków: WAM. Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum. Ingarden, R. (2017). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Kobierzycki, T. (2001). Filozofie osobowości: od antycznej idei duszy do współczesnej teorii osoby. Warszawa: Eneteia. Kowalczyk, M. (2014). Antropologia teologiczna w perspektywie personalizmu chrześcijańskiego. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PWN. Le-Vine, R.A. (ed.) (2010). Psychological Anthropology. Chichester: Blackwell Publishing. Łukaszewski, W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP. Malinowski, A. (red.) (1980). Antropologia fizyczna. Warszawa-Poznań: PWN. May, R. (1997). Błaganie o mit. Poznań: Zysk i S-ka. Nowicka, E. (1991). Świat człowieka świat kultury. Warszawa: PWN. Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia. Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP. Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed. Pankalla, A. (red.) (2015). Homo religiosus a psychologia. Poznań: Kunke Poligrafia. Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas. Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr. Tischner, J. (2011). Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak. Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy. Warszawa: PWN. Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. |
|
Wymagania wstępne: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pankalla | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pankalla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.