Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-N-ET
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W01; PS_W02; PS_W05;PS_W08

Skrócony opis:

Spory etyczne są ważną częścią współczesnego dyskursu publicznego. W zróżnicowanym, pluralistycznym społeczeństwie ścierają się poglądy dotyczące moralnego znaczenia różnych działań. Profesjonaliści wielu dziedzin szukają jasnych i możliwych do przyjęcia co najmniej przez znaczącą większość zasad postępowania w swojej pracy. Toczy się wreszcie spór dotyczący samej natury etyki.

Celem wykładu jest przedstawienie ogólnych zasad etyki personalistycznej na tle innych poglądów moralnych obecnych we współczesnym świecie.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest koncepcja etyki jako dziedziny normatywnej i jej podstawowe założenia. Przedstawiony jest – na tle obecnych w historii nurtów – personalistyczny model teorii moralności wraz z jego zastosowaniem w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności. Omówiona jest więc koncepcja czynu ludzkiego jako aktu rozumnego i zasady jego moralnej specyfikacji. Analizie poddane są pojęcia sumienia i odpowiedzialności, prawa i cnoty.

Literatura:

T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002

T. Styczeń, W drodze do etyki, Lublin 1984

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007

A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995

A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne, zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje

Umiejętności: student analizuje, interpretuje i poddaje krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej, potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne z uwzględnieniem ich aplikacji psychologicznych

Kompetencje: student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, potrafi wyciągać odpowiednie wnioski, przedstawiać racjonalne argumenty oraz formułować wiarygodne oceny moralne, dostrzega moralny wymiar rzeczywistości, będąc świadomym jej wieloaspektowości, docenia wagę wartości moralnych w życiu każdego człowieka

ECTS:

Udział w wykładzie - 30 godzin

Lektura tekstów - 10 godzin

Pisemna analiza tekstu - 5 godzin

Przygotowanie do egzaminu - 10 godzin

Konsultacje - 5 godzin

Suma godzin - 60 : 30 = 2 punkty ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst): student nie wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, nie zna głównych kierunków etycznych, nie definiuje podstawowych kategorii etycznych

- na ocenę 3 (dst.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne, ale nie potrafi ich objaśnić, definiuje podstawowe kategorie etyczne

- na ocenę 4 (db.): student student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i potrafi je krótko opisać, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne

- na ocenę 5 (bdb.): student wie czym jest etyka jako dyscyplina naukowa, zna główne kierunki etyczne i dokładnie je opisuje, wskazuje zasady moralnej oceny ludzkiego działania, definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne

Umiejętności:

- na ocenę 2 (ndst.): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, nie potrafi uzasadnić określonego stanowiska etycznego

- na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii

- na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne

- na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej

Kompetencje:

Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości, a także zdolność do podjęcia dyskusji o kwestiach etycznych: wyciągania odpowiednich wniosków i dobierania argumentów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Spory etyczne są ważną częścią współczesnego dyskursu publicznego. W zróżnicowanym, pluralistycznym społeczeństwie ścierają się poglądy dotyczące moralnego znaczenia różnych działań. Profesjonaliści wielu dziedzin szukają jasnych i możliwych do przyjęcia co najmniej przez znaczącą większość zasad postępowania w swojej pracy. Toczy się wreszcie spór dotyczący samej natury etyki.

Celem wykładu jest przedstawienie ogólnych zasad etyki personalistycznej na tle innych poglądów moralnych obecnych we współczesnym świecie.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest koncepcja etyki jako dziedziny normatywnej i jej podstawowe założenia. Przedstawiony jest – na tle obecnych w historii nurtów – personalistyczny model teorii moralności wraz z jego zastosowaniem w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności. Omówiona jest więc koncepcja czynu ludzkiego jako aktu rozumnego i zasady jego moralnej specyfikacji. Analizie poddane są pojęcia sumienia i odpowiedzialności, prawa i cnoty.

Literatura:

T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002

T. Styczeń, W drodze do etyki, Lublin 1984

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007

A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995

A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Spory etyczne są ważną częścią współczesnego dyskursu publicznego. W zróżnicowanym, pluralistycznym społeczeństwie ścierają się poglądy dotyczące moralnego znaczenia różnych działań. Profesjonaliści wielu dziedzin szukają jasnych i możliwych do przyjęcia co najmniej przez znaczącą większość zasad postępowania w swojej pracy. Toczy się wreszcie spór dotyczący samej natury etyki.

Celem wykładu jest przedstawienie ogólnych zasad etyki personalistycznej na tle innych poglądów moralnych obecnych we współczesnym świecie.

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu jest koncepcja etyki jako dziedziny normatywnej i jej podstawowe założenia. Przedstawiony jest – na tle obecnych w historii nurtów – personalistyczny model teorii moralności wraz z jego zastosowaniem w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności. Omówiona jest więc koncepcja czynu ludzkiego jako aktu rozumnego i zasady jego moralnej specyfikacji. Analizie poddane są pojęcia sumienia i odpowiedzialności, prawa i cnoty.

Literatura:

T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002

T. Styczeń, W drodze do etyki, Lublin 1984

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007

A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995

A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)