Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-HF |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFlNE7JxBBOkTgmUDvyX6djT414-48jDuQAyfHCzS6aU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f748d55e-37af-43d9-9b34-9267bcf454d4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01; PS_W02; PS_W05;PS_W08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest ukazanie najważniejszych stanowisk filozoficznych. Psychologia genetycznie związana jest z filozofią – była jej częścią i dopiero z czasem wyodrębniła się jako samodzielna dyscyplina naukowa – stąd wiele pytań, które dziś rozwiązuje psychologia stawianych było na gruncie filozofii. Wykład będzie koncentrował się na tych właśnie problemach, które dziś rozwiązuje psychologia, a które korzenie swoje mają w filozofii. |
Pełny opis: |
Wykład pokazuje specyfikę europejskiej myśli filozoficznej w ujęciu historycznym. Skupiając się na prześledzeniu zmiany w podejmowanej tematyce, sposobie rozwiązywania problemów intelektualnych, przemianach zainteresowań badawczych w poszczególnych epokach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. F. Copleston, Historia Filozofii, t. 1-9. (wiele wydań) 2. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1-3 (wiele wydań). 3. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-5. 4. Höffe O., Mała historia filozofii, Warszawa 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Zna i rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne Rozumie pluralizm stanowisk filozoficznych, jego przyczyny i konsekwencje Umiejętności: Potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji nad problemami filozoficznymi poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu. Kompetencje społeczne Jest krytyczny wobec różnych poglądów dotyczących świata i człowieka, oraz jest ostrożny w wypowiadaniu jednoznacznych i ostatecznych twierdzeń Zachowuje otwartość na różne argumenty filozoficzne Ma świadomość, że bogactwo rzeczywistości w której żyjemy nie pozwala na zamknięcie jej w jednoznacznych i ostatecznych odpowiedziach |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs zakończony jest pisemnym kolokwium sprawdzającym wiedzę studentów. Na kolokwium ocenia się zrozumienie opisywanych zagadnień, sposób prezentowania swojej wiedzy oraz umiejętność krytycznej oceny. zasady oceniania: 60% dobrych odpowiedzi ocena 3 70 % dobrych odpowiedzi ocena 3,5 80% dobrych odpowiedzi ocena 4 90 % dobrych odpowiedzi ocena 4,5 100 % dobrych odpowiedzi ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Dzwonkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1d9a54c9111749a19c3c00798692441b%40thread.tacv2/conversations?groupId=a9c16109-b46e-47dc-8b08-d4012c71253b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest ukazanie najważniejszych stanowisk filozoficznych. Psychologia genetycznie związana jest z filozofią – była jej częścią i dopiero z czasem wyodrębniła się jako samodzielna dyscyplina naukowa – stąd wiele pytań, które dziś rozwiązuje psychologia stawianych było na gruncie filozofii. Wykład będzie koncentrował się na tych właśnie problemach, które dziś rozwiązuje psychologia, a które korzenie swoje mają w filozofii. |
|
Pełny opis: |
Wykład pokazuje specyfikę europejskiej myśli filozoficznej w ujęciu historycznym. Skupiając się na prześledzeniu zmiany w podejmowanej tematyce, sposobie rozwiązywania problemów intelektualnych, przemianach zainteresowań badawczych w poszczególnych epokach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. F. Copleston, Historia Filozofii, t. 1-9. (wiele wydań) 2. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1-3 (wiele wydań). 3. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-5. 4. Höffe O., Mała historia filozofii, Warszawa 2004. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Dzwonkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aFlNE7JxBBOkTgmUDvyX6djT414-48jDuQAyfHCzS6aU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f748d55e-37af-43d9-9b34-9267bcf454d4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest ukazanie najważniejszych stanowisk filozoficznych. Psychologia genetycznie związana jest z filozofią – była jej częścią i dopiero z czasem wyodrębniła się jako samodzielna dyscyplina naukowa – stąd wiele pytań, które dziś rozwiązuje psychologia stawianych było na gruncie filozofii. Wykład będzie koncentrował się na tych właśnie problemach, które dziś rozwiązuje psychologia, a które korzenie swoje mają w filozofii. |
|
Pełny opis: |
Wykład pokazuje specyfikę europejskiej myśli filozoficznej w ujęciu historycznym. Skupiając się na prześledzeniu zmiany w podejmowanej tematyce, sposobie rozwiązywania problemów intelektualnych, przemianach zainteresowań badawczych w poszczególnych epokach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. F. Copleston, Historia Filozofii, t. 1-9. (wiele wydań) 2. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1-3 (wiele wydań). 3. Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1-5. 4. Höffe O., Mała historia filozofii, Warszawa 2004. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Dzwonkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Dzwonkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Dzwonkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.