Neuropsychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-NPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://brak |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_Wo7; PS_U0r, PS_U07 |
Wymagania wstępne: | zdany egzamin z anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zaliczone ćwiczenia z różnic indywidualnych |
Skrócony opis: |
Studenci zostaną zapoznani z podstawami diagnostyki neuropsychologicznej z użyciem standaryzowanych testów psychologicznych. Podczas omawiania testów zostanie szczególnie uwzględniona perspektywa pacjentów z chorobami ośrodkowego układu nerwowego. |
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń Studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: 1. Zastosowanie Testu pamięci wzrokowej Bentona BVRT we wstępnej diagnozie różnicowej. 2. Przesiewowe metody diagnostyczne w chorobach otępiennych – zastosowanie Krótkiej skali oceny stanu umysłowego MMSE oraz Testu rysowania zegara TRZ. 3. Badanie kontroli poznawczej z użyciem Kolorowego testu połączeń CTT oraz Testu płynności figuralnej Ruffa RFFT. 4. Badanie deficytów uwagi z użyciem Testu uwagi d-2. 5. Diagnoza zaburzeń pamięci materiału językowo-słuchowego z użyciem Kalifornijskiego testu uczenia się językowego CVLT. |
Literatura: |
Benton, A.L. (autor), Jaworowska, A., Bac, I. i Stańczak, J. (polska normalizacja) (2019). Test pamięci wzrokowej Bentona BVRT, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Brickenkamp, R., Schmidt-Atzert, L. i Liepmann, D. (autorzy), Bac, I. i Stańczak, J. (polska normalizacja) (2020). Zrewidowana wersja testu do badania uwagi i koncentracji d2-R, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego D’Elia, L.F., Satz, P., Uchiyama, C.L. i White, T. (autorzy), Łojek, E. i Stańczak, J. (polska normalizacja) (2012), Kolorowy test połączeń. Wersja dla dorosłych CTT, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Delis, D.C., Kramer, J.H., Kaplan, E. i Ober, B.A. (autorzy), Łojek, E. i Stańczak, J. (polska normalizacja) (2010). Kalifornijski test uczenia się językowego CVLT, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Folstein, M.F., Folstein, S.E. i Fanjiang, G. (autorzy), Stańczak, J. (polska normalizacja) (2013). Krótka skala oceny stanu umysłowego (MINIMENTAL) MMSE, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Krzymiński S. (1995). Test rysowania zegara. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 4, suplement 1(2), 21-30 Ruff, R.M. (autor), Łojek, E. i Stańczak, J. (polska normalizacja) (2007). Test płynności figuralnej Ruffa RFFT, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Seniów, J. (red.) (2019). Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Instytut Psychiatrii i Neurologii |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedzy: student charakteryzuje podstawy teoretyczne, konstrukcji i zastosowania testów neuropsychologicznych; wyjaśnia zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych wobec osób z dysfunkcjami mózgu. Umiejętności: student posługuje się testami neuropsychologicznymi; potrafi uzasadnić zastosowanie konkretnych testów; proponuje oddziaływania rehabilitacyjne i psychoterapeutyczne wobec osób z dysfunkcjami mózgu. Kompetencji społecznych: student jest otwarty, wrażliwy i gotowy na kontakt z pacjentem; zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii; postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie charakteryzuje podstaw teoretycznych, konstrukcji i zastosowania podstawowych testów neuropsychologicznych; nie wyjaśnia praktycznych aspektów rehabilitacji pacjentów po uszkodzeniu mózgu ani specyfiki pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu - na ocenę 3 (dst.): student charakteryzuje podstawy teoretyczne, konstrukcji i zastosowania kilku testów neuropsychologicznych; student wyjaśnia praktyczne aspekty rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu, ale nie podaje specyfiki - na ocenę 4 (db.): student charakteryzuje podstawy teoretyczne, konstrukcji i zastosowania testów neuropsychologicznych; krótko wyjaśnia praktyczne aspekty i specyfikę rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu - na ocenę 5 (bdb): student szczegółowo charakteryzuje podstawy teoretyczne, konstrukcji i zastosowania testów neuropsychologicznych; obszernie wyjaśnia zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych wobec osób z dysfunkcjami mózgu Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst.): student nie dobiera i nie posługuje się prawidłowo testami do diagnozy neuropsychologicznej; nie planuje, nie opracowuje oddziaływań terapeutycznych wobec pacjentów z dysfunkcjami mózgu - na ocenę 3 (dst.): student dobiera i posługuje się kilkoma testami do diagnozy neuropsychologicznej; w ogólnym zarysie potrafi przedstawić plan rehabilitacji i oddziaływań terapeutycznych wobec pacjentów z dysfunkcjami mózgu - na ocenę 4 (db.): student prawidłowo dobiera i potrafi zastosować testy neuropsychologiczne, ale ma trudności z globalnym ujęciem w diagnozie; prawidłowo dobiera materiał do pracy z pacjentem neurologicznym; - na ocenę 5 (bdb): student swobodnie posługuje się testami neuropsychologicznymi; potrafi bardzo dobrze uzasadnić zastosowanie konkretnych testów; proponuje adekwatne oddziaływania rehabilitacyjne i psychoterapeutyczne wobec osób z dysfunkcjami mózgu Kompetencje: student jest otwarty, wrażliwy i gotowy na kontakt z pacjentem; zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii; postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa; jest kreatywny w doborze technik i narzędzi w rehabilitacji neuropsychologicznej. Punktacja i oceny: można zdobyć 50 pkt łącznie za: 25 pkt za wykonane zadania na testach neuropsychologicznych oraz 25 pkt za wykonane zadania podczas kolokwium; podczas każdego spotkania można uzyskać 1 pkt za aktywność wyróżniającą się na tle grupy; za obie części zadaniowe należy uzyskać co najmniej połowę punktów, by w ogóle móc wystawić ocenę końcową; punktacja do poszczególnych ocen przedstawia się następująco: 46 – 50 pkt bdb 41 – 45 pkt db+ 36 – 40 pkt db 31 – 35 pkt dst+ 26 – 30 pkt dst 0 – 25 pkt ndst UWAGA: wymagana jest bezwzględnie obecność na wszystkich spotkaniach. W sytuacjach uzasadnionych nieobecności jest możliwość wykonania zadania związanego z tematem danego spotkania w celu anulowania nieobecności i uzyskania za nie odpowiednich punktów. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Swebodziński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Swebodziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Swebodziński | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Swebodziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.