Psychometria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychometria |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W06, PS_U4, PS_U06, |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu statystyki i metodologii badań psychologicznych. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych w klasycznym i nowoczesnym (nieklasycznym) ujęciu. Podjęta zostanie również problematyka diagnozy psychologicznej. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe problemy psychometrii. 2. Klasyczna teoria testów. 3. Teoria odpowiedzi na pozycje testu (IRT – Item Response Theory). 4. Teoria generalizowalności wyników 5. Przegląd narzędzi najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej (testy zdolności, testowe badanie osobowości). 6. Podstawy konstrukcji testów psychologicznych. 7. Rodzaje rzetelności i sposoby jej szacowania. Moc dyskryminacyjna pozycji testowych. 8. Trafność pomiaru – rodzaje trafności i sposoby szacowania. 9. Trafność czynnikowa narzędzia. 10. Standaryzacja i normalizacja narzędzi 11. Kulturowa adaptacja testów 12. Testy psychologiczne a prawo i etyka. 13. Diagnoza psychologiczna – zagadnienia wstępne |
Literatura: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Warszawa: PTP. Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP. Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: 1. znajomość pojęć i teorii psychometrycznych; 2. znajomość procedur konstruowania narzędzi psychometrycznych; 3. znajomość metod prowadzenia diagnozy psychologicznej Kompetencje: 4. ocena jakości i przydatności narzędzi psychometrycznych w badaniach indywidualnych, grupowych, naukowych, diagnozie indywidualnej; Umiejętność: 5. konstruowanie własnych narzędzi psychometrycznych, spełniających standardy dla testów stosowanych w psychologii; 6. prowadzenie wywiadu psychologicznego i obserwacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: egzamin pisemny (należy uzyskać co najmniej 51% możliwych punktów na ocenę 3). Na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; bardzo dobrze zna procedury konstruowania testów; potrafi bardzo dobrze wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; bardzo dobrze prowadzi wywiad psychologiczny i obserwacje. Na ocenę dobrą: student dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; dobrze zna procedury konstruowania testów; potrafi dobrze wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; dobrze prowadzi wywiad psychologiczny i obserwacje. Na ocenę dostateczną: student zna pojęcia i teorie psychometryczne; zna procedury konstruowania testów; potrafi wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; zna podstawy prowadzenia wywiadu psychologicznego i obserwacji. Na ocenę niedostateczną: student nie zna pojęć i teorii psychometrycznych; nie zna procedury konstruowania testów; nie potrafi wskazać procedur i metod diagnozy psychologicznej; błędnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; nie zna podstaw prowadzenia wywiadu psychologicznego i obserwacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych w klasycznym i nowoczesnym (nieklasycznym) ujęciu. Podjęta zostanie również problematyka diagnozy psychologicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe problemy psychometrii. 2. Klasyczna teoria testów. 3. Teoria odpowiedzi na pozycje testu (IRT – Item Response Theory). 4. Teoria generalizowalności wyników 5. Przegląd narzędzi najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej (testy zdolności, testowe badanie osobowości). 6. Podstawy konstrukcji testów psychologicznych. 7. Rodzaje rzetelności i sposoby jej szacowania. Moc dyskryminacyjna pozycji testowych. 8. Trafność pomiaru – rodzaje trafności i sposoby szacowania. 9. Trafność czynnikowa narzędzia. 10. Standaryzacja i normalizacja narzędzi 11. Kulturowa adaptacja testów 12. Testy psychologiczne a prawo i etyka. 13. Diagnoza psychologiczna – zagadnienia wstępne. |
|
Literatura: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Warszawa: PTP. Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP. Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczony przedmiot "Statystyka" E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axXjplC0K3Eo57P94RWRPqXiOCHcniPPiuN7K67n3ACY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b868c20-43aa-4860-9ccc-92ea4b79ee9a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (3 pkt): Udział w zajęciach: 16 h przygotowanie do wykładów: 18 h czas na naukę do egzaminu: 41 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych w klasycznym i nowoczesnym (nieklasycznym) ujęciu. Podjęta zostanie również problematyka diagnozy psychologicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe problemy psychometrii. 2. Klasyczna teoria testów. 3. Teoria odpowiedzi na pozycje testu (IRT – Item Response Theory). 4. Teoria generalizowalności wyników 5. Przegląd narzędzi najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej (testy zdolności, testowe badanie osobowości). 6. Podstawy konstrukcji testów psychologicznych. 7. Rodzaje rzetelności i sposoby jej szacowania. Moc dyskryminacyjna pozycji testowych. 8. Trafność pomiaru – rodzaje trafności i sposoby szacowania. 9. Trafność czynnikowa narzędzia. 10. Standaryzacja i normalizacja narzędzi 11. Kulturowa adaptacja testów 12. Testy psychologiczne a prawo i etyka. 13. Diagnoza psychologiczna – zagadnienia wstępne. |
|
Literatura: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Warszawa: PTP. Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP. Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczony przedmiot "Statystyka" |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Gołuch | |
Prowadzący grup: | Dominik Gołuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (3 pkt): Udział w zajęciach: 16 h przygotowanie do wykładów: 18 h czas na naukę do egzaminu: 41 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sposobami konstruowania narzędzi psychologicznych oraz charakterystyką ich własności psychometrycznych w klasycznym i nowoczesnym (nieklasycznym) ujęciu. Podjęta zostanie również problematyka diagnozy psychologicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawowe problemy psychometrii. 2. Klasyczna teoria testów. 3. Teoria odpowiedzi na pozycje testu (IRT – Item Response Theory). 4. Teoria generalizowalności wyników 5. Przegląd narzędzi najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej (testy zdolności, testowe badanie osobowości). 6. Podstawy konstrukcji testów psychologicznych. 7. Rodzaje rzetelności i sposoby jej szacowania. Moc dyskryminacyjna pozycji testowych. 8. Trafność pomiaru – rodzaje trafności i sposoby szacowania. 9. Trafność czynnikowa narzędzia. 10. Standaryzacja i normalizacja narzędzi 11. Kulturowa adaptacja testów 12. Testy psychologiczne a prawo i etyka. 13. Diagnoza psychologiczna – zagadnienia wstępne. |
|
Literatura: |
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Warszawa: PTP. Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP. Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. |
|
Wymagania wstępne: |
Zaliczony przedmiot "Statystyka" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.