Wprowadzenie do specjalności: Psychologia kliniczna i psychoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PKP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do specjalności: Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | psychologia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02; PS_W03; PS_W04; PS_W08; PS_W09;PS_W11; PS_W13; PS_W14; PS_W16; PS_U03; PS_U04; PS_U11; PS_K01; PS_K04; PS_K06 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów obejmujący wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. |
Pełny opis: |
Cykl wykładów poświęcony psychologii klinicznej i psychoterapii. Obejmuje wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. Przedstawione zostaną kluczowe subdyscypliny psychologii klinicznej, w tym psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji oraz psychogerontologia. Omówione zostaną różne formy praktycznej działalności psychologa klinicznego. Oprócz psychoterapii przedstawione zostaną formy, takie jak poradnictwo psychologiczne, promocja zdrowia i prewencja zaburzeń czy pomoc psychologiczna w sytuacjach kryzysu. Ponadto, scharakteryzowane zostaną kluczowe modele, metody i podstawy postępowania w ramach diagnozy klinicznej. Program wykładów obejmuje także zapoznanie studentów z głównymi systemami i podejściami psychoterapeutycznymi (psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna; terapia poznawczo-behawioralna; psychoterapia egzystencjalna i humanistyczna; koncepcje systemowe). Zaprezentowane zostaną także podstawowe grupy zaburzeń psychicznych zawarte w aktualnie funkcjonujących systemach klasyfikacyjnych oraz możliwe sposoby ich leczenia. Omówione zostanie znaczenie praktyki opartej na dowodach empirycznych. Przedstawione zostaną badania nad skutecznością psychoterapii, a także nowe trendy i dalsze kierunki rozwoju psychoterapii. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza EK 1. Student zna podstawowe kompetencje i umiejętności psychologa klinicznego i psychoterapeuty. EK 2. Student posiada wiedzę na temat zapobiegania i przeciwdziałania kryzysom, stresorom, zjawiskom patologicznym w życiu człowieka. EK 3. Student zna najważniejsze obszary dotyczące prowadzenia terapii i jej techniki w zakresie różnych kierunków terapeutycznych. EK 4. Student zna różne dziedziny psychologii klinicznej, służące analizowaniu i interpretowaniu roli czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym, uzależnieniom, zapobieganiu potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Umiejętności EK 5. Student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz dopasować do nich odpowiednią pomoc psychologiczną. Kompetencje społeczne EK 6. Student jest gotów do organizowania i planowania własnych badań z zakresu psychologii klinicznej i psychoterapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie wystawiana na podstawie egzaminu końcowego. Zakres materiału egzaminacyjnego obejmuje treść wykładów oraz podaną literaturę obowiązkową. Zasady oceniania: poniżej 51% - ocena niedostateczna (2,0) od 51 do 60% - ocena dostateczna (3,0) od 61 do 70% - ocena dostateczna plus (3,5) od 71 do 80% - ocena dobra (4,0) od 81 do 90% - ocena dobra plus (4,5) od 91 do 100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patryk Łakuta | |
Prowadzący grup: | Patryk Łakuta | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayHFgxHwZmeW3QEpFCUSVVFVIEEbjZNjrhyWciB_gplU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bec8e217-8f38-43d9-a572-3d199299c13f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w wykładzie: 30 godz. studium literatury, przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cykl wykładów stanowiących wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa): Cierpiałkowska, L. i Sęk, H. (red). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Cierpiałkowska, L. (red). (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia. Cierpiałkowska, L. i Suszek, H. (red). (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia. Feltham, C., Horton, I. (red.) (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Freyberger, H. J., Schneider, W. i Stieglitz, R. D. (red.). (2014). Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej. Warszawa: Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Grzesiuk, L., Styła, R. (2009). Psychoterapia bez tajemnic. Podstawowa wiedza i praktyczne wskazówki. Warszawa: Difin. Sęk, H (2023). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kłosowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Kłosowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.