Doradztwo i pomoc psychologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PPC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo i pomoc psychologiczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13;PS_U10; PS_U11, PS_K02; PS_K06 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznane słuchaczy z problemami prowadzenia zawodoznawstwa, doradztwa zawodowego i pomocy psychologiczne w obszarze psychologii pracy i organizacji. |
Pełny opis: |
1. Rola doradztwa psychologicznego we współczesnym rozwoju społecznym. 2. Specyfika doradztwa psychologicznego na współczesnym rynku pracy (diagnoza predyspozycji: specjalistycznych, zawodowych, sportowych oraz poradnictwo w wyborze ścieżki rozwoju i edukacji, wyboru zawodu) 3. Prawne aspekty funkcjonowania doradztwa psychologicznego (poradnie psychologiczne samorządowe, prywatne- zakres działania, uprawnienia, dokumenty dla klientów) 4. Organizacja doradztwa psychologicznych w Polsce (PPP, agencje doboru personalnego, pracownie psychologiczne/psychotechniczne, placówki i gabinety komercyjne) |
Literatura: |
Buckingham M., 1. Buckingham M., Coffman C., Po pierwsze: Złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej, MT Biznes, Warszawa 2012. Czahajda R., Wydrych K., Jak błędy poznawcze wpływają na wynik rozmowy rekrutacyjnej?, W:Human Resources Management Evidence Based. Podręcznik Eksperta, 2019, s. 78-88. Diekmann, J., & König, C. J. (2015). Personality testing in personnel selection: Love it? Leave it? Understand it! In I. Nikolaou & J. K. Oostrom (Eds.), Employee recruitment, selection, and assessment: Contemporary issues for theory and practice (pp. 117–135). Routledge/Taylor & Francis Group. Hornowska, E. (2003). Testy psychologiczne: Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Januszkiwcz, K. (2016). Wykorzystanie testów psychologicznych w praktyce zarządzania. Zeszyty Naukowe, 7(955), 57-96. Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN,1. Warszawa 2008. Lipinska-Grobelny, A. (2005). Ośrodek oceny (Assessment Centre). Zarzadzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4, 102-112, Szustrowa T., Testy w biznesie standardy i praktyka, Wyd. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2011, Wekselberg V., (2009), Trafna procedura. Koszty i walidacja metod selekcji menedżerów w Polsce, Personel i Zarządzanie, 10, Suchar M., (2005), Rekrutacja i selekcja pracowników, Wyd. CH Beck, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Na ocenę-5: w wysokim stopniu opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia doradztwa zawodowego Na ocenę- 4: dobrze opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia badań doradztwa zawodowego Na ocenę- 3: w wystarczającym stopniu opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia doradztwa zawodowego Na ocenę- 2: nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy niezbędnej do prowadzenia doradztwa zawodowego Wiedza Na ocenę-5: w wysokim stopniu opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia badań diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego. Na ocenę- 4: dobrze opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia badań diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego. Na ocenę- 3: w wystarczającym stopniu opanował wiedzą niezbędną do prowadzenia badań w zakresie doradztwa zawodowego. Na ocenę- 2: nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy niezbędnej do prowadzenia badań w zakresie doradztwa zawodowego. Umiejętności Na ocenę- 5: umie samodzielnie zaplanować i prowadzić badania oraz udzielać porad w zakresie doradztwa zawodowego. Na ocenę- 4: podczas planowania procesu diagnostycznego, prowadzenia kontraktu Na ocenę- 3: nie potrafi właściwie przeprowadzić kontraktu psychologicznego, a podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy. Na ocenę- 2: nie potrafi właściwe przeprowadzić badań psychologicznych. Kompetencje (postawy): Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie diagnostyki psychologiczne, postępuje etycznie. . Umiejętności Na ocenę- 5: umie samodzielnie dokonać zaplanować przebieg procesu diagnostycznego i wybrać adekwatne narzędzia diagnostyczne, umie bdb. przeprowadzić kontrakt psychologiczny, samodzielnie przeprowadzić diagnozę, zinterpretować, zintegrować uzyskane dane i dokonać diagnozy; potrafi bardzo dobrze przekazywać informacje zwrotne o wynikach badania. Na ocenę- 4: podczas planowania procesu diagnostycznego, prowadzenia kontraktu psychologicznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych na ogół jest mało samodzielny i wymaga pewnej pomocy. Na ocenę- 3: nie potrafi właściwie przeprowadzić kontraktu psychologicznego, a podczas planowania procesu diagnostycznego, wykonywania diagnozy, interpretowania wyników oraz przekazywania informacji zwrotnych nie jest samodzielny i wymaga znacznej pomocy. Na ocenę- 2: nie potrafi właściwe przeprowadzić badań psychologicznych. Kompetencje (postawy): Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w zakresie diagnostyki psychologiczne, postępuje etycznie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos, Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos, Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką doradztwa zawodowego, zawodoznawstwa, oraz tworzenia ścieżek kariery zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kűhn-Dymecka, Łukasz Subramanian | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kűhn-Dymecka, Łukasz Subramanian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką doradztwa zawodowego, zawodoznawstwa, oraz tworzenia ścieżek kariery zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Czuma, Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Prowadzący grup: | Iwona Czuma, Aleksandra Kűhn-Dymecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]: udział w ćwiczeniach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz. suma godzin: 90 [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką doradztwa zawodowego, zawodoznawstwa, oraz tworzenia ścieżek kariery zawodowej. Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi umiejętnościami niezbędnymi dla właściwego prowadzenia pomocy psychologicznej w zależności od potrzeby osób, którym jest udzielana |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi umiejętnościami niezbędnymi do prawidłowego prowadzenia pomocy psychologicznej. Zapoznanie studentów ze specyfiką prowadzenia pomocy psychologicznej dla różnych grup odbiorców. Zwrócenie uwagi na podstawowe zjawiska występujące podczas nawiązania kontaktu i prowadzenia pomocy psychologicznej |
|
Literatura: |
Czabała Cz., Kluczyńska S. (red.)(2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: PWN Drat-Ruszczak E., Drążkowska-Zielińska E. (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica Egan G. (2002).Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, Jones C., Shilito-Clarke C., Syme G., Hill D., Casemore R., Murdin L. (2005). Co wolno a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Knapp H. 2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: PWN Kottler J.A. (2005). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne McKay M., Davis M., Fanning P. (2004). Sztuka porozumiewania się. Gdańsk: GWP Miller W.R, Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Steward J. (red.) (2003). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej.Warszawa: PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.