Podstawowe umiejętności psychologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-N-PUP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe umiejętności psychologiczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W01; PS_W02; PS_U01; PS_K01; PS_K07 |
Skrócony opis: |
celem zajęć jest ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy psychologicznej, a w tym: nawiązania kontaktu, podążania za rozmówcą, stosowania parafrazy, formułowania problemu i celu pracy psychologicznej, świadomość istnienia oporów, rodzaje oporów i sposoby reagowania na opór, kontrakt, zasady interpretacji materiału uzyskanego w trakcie rozmowy psychologicznej, czynniki wpływające na zniekształcenia interpretacyjne. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: - zasady nawiązania kontaktu - aktywne słuchanie i zjawiska przeniesienia i przeciwprzeniesienia - zasady stosowania parafrazy - formułowania problemu i celu pracy psychologicznej oraz podstawy anamnezy - zjawisko oporu i praca nad oporem, rodzaje oporów i sposoby reagowania na opór - budowanie kontraktu - zasady interpretacji materiału uzyskanego w trakcie rozmowy psychologicznej - co zniekształca kontakt i jakie czynniki wpływają na zniekształcenia interpretacyjne. |
Literatura: |
Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne nr 3 Johnson D. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. Steward J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sztander W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wymienia zasady prowadzenia rozmowy psychologicznej: - Przedstawia cel pracy psychologicznej z daną osobą - Wymienia kryteria sformułowania kontraktu - Interpretuje materiał uzyskany w trakcie rozmowy psychologicznej Postawy. Student: - Argumentuje zasadność stosowania parafraz w pracy psychologicznej - Dostrzega czynniki wpływające na zniekształcenia interpretacyjne - Widzi związek między pracą nad własnym warsztatem psychologa a rzetelnością pracy z klientem Umiejętności. Student: - Posługuje się wypowiedzią rozumiejącą - Prowadzi rozmowę z klientem w kierunku dookreślenia problemu - Prawidłowo buduje kontrakt z klientem |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę oceny stanowi: 1. obecność na zajęciach 2. aktywność w czasie zajęć (np. aktywny udział w dyskusji) 3. zaliczenie ustne na ostatnich zajeciach Zakres wiedzy: 2 - student nie ma podstawowej wiedzy z podstawowych umiejętności psychologicznych i nie umie ich zdefiniować 3 - student posiada ogólną wiedzę z podstawowych umiejętności psychologicznych i umie je zdefiniować 4 - student ma poprawną wiedzę z podstawowych umiejętności psychologicznych i umie je zdefiniować oraz odpowiednio różnicować 5 - student doskonale orientuje się w zakresie podstawowych umiejętności psychologicznych i umie je zdefiniować oraz odpowiednio różnicować jednocześnie znając z jakich teorii osobowości i podejść teoretycznych do pomocy psychologicznej pochodzi. Zakres umiejętności: 2 - student nie potrafi powiązać podstawowych umiejętności psychologicznych ze sobą. 3 - student ma trudności z podstawowymi umiejętnościami psychologicznymi, nie do końca rozumie wartość poznawczą i praktyczną umiejętności tych w pracy psychologa 4 - student poprawnie rozpoznaje podstawowe umiejętności psychologiczne i rozumie wartość poznawczą i praktyczną w pracy psychologa, jednocześnie potrafi interpretować je kontekście rozwoju społecznego. 5 - student doskonale rozpoznaje podstawowe umiejętności psychologiczne i rozumie wartość poznawczą i praktyczną w pracy psychologa, jednocześnie potrafi interpretować je kontekście rozwoju społecznego. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mędrzycki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mędrzycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gregorczyk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gregorczyk | |
Prowadzący grup: | Monika Gregorczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.