Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-PK
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W13,PS_ W16, PS_U05,

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Cele przedmiotu:

Cele: Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z jedną z najważniejszych dziedzin psychologii stosowanej jaką jest psychologia kliniczna, z jej przedmiotem – zaburzeniami zachowania, specyficznymi metodami diagnozy i terapii, wreszcie z zadaniami, które odnoszą się do profilaktyki, etiologii zaburzeń, diagnozy, terapii i rehabilitacji.

Podstawowe założenie to ukazanie najczęściej występujących zaburzeń zachowania w świetle różnych koncepcji teoretycznh i wskazanie na przydatność sposobów przeciwdziałania zaburzeniom wypracowanym w tych koncepcjach.

Efekt kształcenia: postawa – kształtowanie nastawień do ujmowania problemów związanych z zaburzeniami zachowania w ramach bio – psycho – społecznych współzależności.

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne: wiedza z biologicznych podstaw zachowania, psychologii rozwojowej i różnic indywidualnych.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

:

1. Pojęcie, definicja, przedmiot psychologii klinicznej

2. Historia rozwoju, psychologii klinicznej i koncepcji wyjaśniających genezę zaburzeń zachowania

3. Podejście psychodynamiczne, teorie uczenia się, podejście behawioralne i poznawcze w wyjaśnianiu zaburzeń zachowania w okresach rozwoju człowieka.

4. Rodzaje zaburzeń zachowania – diagnoza, terapia

5. Obszary działań psychologii klinicznej (psychoprofilaktyka, wspomaganie leczenia somatycznego interwencje w sytuacjach kryzysu, pogramy naukowo – badawcze)

Metody oceny:

Literatura:

1. „Społeczna psychologia kliniczna”, Red. H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

2. Skrzyński W., „Wprowadzenie do psychologii klinicznej”,Warszawa 2001.

3. „Lęk i zaburzenia psychosomatyczne”. W: David L. Rosenhan, Martin E.P. Seligman, „Psychopatologia „, T I s. 221-313.

4. „Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Problemy człowieka chorego”. Red. St. Steuden, M. Ledwoch, Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2005.

Skrócony opis przedmiotu

Metody i kryteria oceniania:

Test wiadomości.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)