Ćwiczenia z psychologii ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z psychologii ogólnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla drugiego roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W03, PS_W09, PS_U04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wzbogacenie i poszerzenie wiadomości dotyczących procesów poznawczych, które studenci nabyli na wykładach z tego przedmiotu. Na zajęciach przedstawione zostaną główne prace empiryczne, które doprowadziły do sformułowania i weryfikacji czołowych teorii tego działu psychologii; zaprezentowane zostaną także podstawowe metody i narzędzia, którymi posługują się psychologowie poznawczy. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Kontekst filozoficzny badań prowadzonych przez psychologów poznawczych. Test Turinga. Argument "chińskiego pokoju" Johna Searle'a. 2. Techniki skalowania w psychofizyce. 3. Złudzenia percepcyjne. Różnice międzykulturowe w percepcji obrazów (badania J. Deręgowskiego). Wskazówki głębi stosowane w obrazach. 4. Badania E. Gibson nad rozwojem percepcji. Teorie rozpoznawania wzoru - badania Michaela Posnera (stanowisko prototypowe). Rotacje umysłowe. 5. Metody badania funkcji uwagi. (m.in. Test d2, CPT, Zegar Mackwortha). 6. Kontrolowane i automatyczne przetwarzanie - eksperymenty Schneidera i Shiffrina. 7. Metody badawcze psycholingwistyki. Dyferencjał semantyczny. 8. Badanie przebiegu procesów rozwiązywania problemów - analiza protokołów werbalnych. Inkubacja a twórcze rozwiązywanie problemów. 9. Badania A. Lewickiego nad nabywaniem pojęć. Efekt typowości w badaniach E. Rosch. Relacja podobieństwa w ujęciu Tversky'ego. 10. Klasyczne badania pamięci. Krzywe uczenia się. Krzywa pozycji w serii, interferencja retroaktywna i proaktywna. 11. Metody eksperymentalne badania pamięci - fazy procedury badawczej. 12. Pamięć sensoryczna. Procedura maskowania wstecznego. Badania Sperlinga metodą protokołów częściowych. 13. Metody badania zakresu pamięci krótkotrwałej. Efekt przyrostka. 14. Testy do badania sprawności funkcji wykonawczych i pojemności pamięci roboczej. 15. Skale badania pamięci w praktyce klinicznej. 16. Podsumowanie i zaliczenie zajęć. |
Literatura: |
Chlewiński Z. (red.) (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hock R.R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Czasopisma: Przegląd Psychologiczny Studia Psychologiczne |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: ukształtowanie empirycznego podejścia w psychologii; rozumienie procedur badawczych, ich założeń i celów; znajomość dyscypliny – psychologia poznawcza |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę według kryteriów podanych przez prowadzącego zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.