Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla trzeciego roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08, PS-U04,PS_U05, PS_K01 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: (1) zaprezentowanie aktualnego stanu wiedzy teoretycznej i empirycznej z zakresu społecznego funkcjonowania człowieka, (2) umożliwiającej interpretację zjawisk społecznych, zachodzących w otaczającej człowieka rzeczywistości. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zaprezentowanie przeglądu podstawowych teorii, wyjaśniających działanie mechanizmów psychologicznych, leżących u podstaw kształtowania się wiedzy o świecie społecznym i wzajemnego wywierania wpływu jednych ludzi na drugich. Celem ćwiczeń jest zintegrowanie wiedzy teoretycznej z empirycznym doświadczeniem w ramach omawianych zagadnień. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Wojciszke, B. (2014) Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (2006). Psychologia społeczna. Warszawa: Zysk i S-ka. Buss, D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. Haidt, J. (2014). Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot: Smak Słowa Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP. Kossowska, M., Kofta, M. (2009). Psychologia poznania społecznego. Warszawa: PWN Moskowitz, G.B. (2009). Zrozumieć siebie i innych. Psychologia poznania społecznego. Gdańsk: GWP Wojciszke, B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Student posiada wiedzę z zakresu: (1) spostrzegania społecznego, (2) kształtowania się wiedzy o samym sobie i (3) świecie społecznym, (4) formułowania ocen na temat innych ludzi, (5) wywieranie na nich wpływu i (6) działania na rzecz innych ludzi, a także (7) czynników nasilających i hamujących agresję. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych w świetle omówionych teorii, a także zaplanować badania, umożliwiające weryfikację wynikających z teorii hipotez. KOMPETENCJE: Student samodzielnie poszerza swoją wiedzę i rozwija kompetencje w zakresie psychologii społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA: ocena 2: nie posiada wiedzy z zakresu omówionych teorii, opisujących ludzkie zachowania społeczne i nie potrafi za ich pomocą wyjaśniać obserwowanych zjawisk społecznych; ocena 3: zna tylko niektóre z omówionych teorii, opisujących ludzkie zachowania społeczne i w słabym stopniu opanował umiejętność wyjaśniania za ich pomocą obserwowanych zjawisk społecznych; ocena 4: zna większość omówionych teorii, opisujących ludzkie zachowania społeczne i w znacznym zakresie potrafi za ich pomocą wyjaśniać obserwowane zjawiska społeczne; ocena 5: zna wszystkie omówione teorie, opisujące ludzkie zachowania społeczne i potrafi w pełnym zakresie za ich pomocą wyjaśniać obserwowane zjawiska społeczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.