Psychologia stresu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-PU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia stresu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MmY5NjU4Y2MtN2M5OS00NWNmLWEyZDUtZTJiN2M1YzA5ZDMx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%22391e323e-9049-4528-95cf-dad3a59d0441%22%7d |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W 1; PS_W 14 ;PS_U04, PS_U07, PS_K04 |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami sytuacji stresowych i ich wpływem na funkcjonowanie: społeczne, zdrowotne, etc. |
Pełny opis: |
Poziom przedmiotu:przedmiotu:średnio zaawansowany, Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klasyfikacją źródeł stresu.Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii radzenia sobie ze stresem i zmiennymi modyfikującymi procesy zaradcze Efekt kształcenia:Umiejętność identyfikacji źródeł stresu oraz posługiwania się teoretycznymi pojęciami opisującymi stres. Nabycie umiejętności stawiania diagnozy reakcji na stres oraz strategii i stylów radzenia sobie ze stresem. Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotów psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji, motywacji i różnic indywidualnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA. 2. Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. Literatura pomocnicza: 1. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 2.Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press. 3Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. 3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG. 6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu, EK 2; student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień psychologii stresu, EK 3; student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie psychologii stresu. Umiejętności: EK 4; student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst naukowy z zakresu psychologii stresu, EK 5; student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia naukowe z zakresu psychologii stresu oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu psychologii stresu, EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu psychologii stresu. Kompetencje: EK 7; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu psychologii stresu, EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 32 godz. przygotowanie do wykładów: 0 / 50 godz przygotowanie do egzaminu: 60 godz suma godzin: 150 [150/25=6] liczba ECTS: 6 |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Opis ECTS. -aktywność na platformie e-learningowej -30 godz. -przygotowanie do zajęć /praca domowa/ praca na podstawie e-learningowej -5 godz. -przygotowanie i napisanie artykułu specjalistycznego -5 godz. --przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5 -przygotowanie i napisanie semestralnej pracy kontrolnej -15 godz. b) warunki zaliczenia przedmiotu • semestralna praca kontrolna w postaci eseju, termin oddania- drugi tydzień 01.2022r., • przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej, wg grafiku dla grupy dziekańskiej, Kryteria oceniania: • semestralna praca kontrolna w postaci eseju (0 ÷ 50 punktów], Skala ocen: dst.: 20- punktów, dst+: 21-30 punktów, db: 31-40 punktów, db+: 41-45 punktów, bdb: 46-50-punktów |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MmY5NjU4Y2MtN2M5OS00NWNmLWEyZDUtZTJiN2M1YzA5ZDMx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%22391e323e-9049-4528-95cf-dad3a59d0441%22%7d | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami sytuacji stresowych i ich wpływem na funkcjonowanie: społeczne, zdrowotne, etc. |
|
Pełny opis: |
Poziom przedmiotu:przedmiotu:średnio zaawansowany, Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klasyfikacją źródeł stresu.Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii radzenia sobie ze stresem i zmiennymi modyfikującymi procesy zaradcze Efekt kształcenia:Umiejętność identyfikacji źródeł stresu oraz posługiwania się teoretycznymi pojęciami opisującymi stres. Nabycie umiejętności stawiania diagnozy reakcji na stres oraz strategii i stylów radzenia sobie ze stresem. Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotów psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji, motywacji i różnic indywidualnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA. 2. Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. Literatura pomocnicza: 1. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 2.Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press. 3Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. 3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG. 6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Kobos | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Kobos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami sytuacji stresowych i ich wpływem na funkcjonowanie: społeczne, zdrowotne, etc. |
|
Pełny opis: |
Poziom przedmiotu:przedmiotu:średnio zaawansowany, Cele wykładu: Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii stresu oraz identyfikacją i klasyfikacją źródeł stresu.Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami psychologii radzenia sobie ze stresem i zmiennymi modyfikującymi procesy zaradcze Efekt kształcenia:Umiejętność identyfikacji źródeł stresu oraz posługiwania się teoretycznymi pojęciami opisującymi stres. Nabycie umiejętności stawiania diagnozy reakcji na stres oraz strategii i stylów radzenia sobie ze stresem. Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotów psychologii teoretycznej, zwłaszcza z zakresu osobowości, emocji, motywacji i różnic indywidualnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Terelak J.F. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA. 2. Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk. Literatura pomocnicza: 1. Terelak J.F. (red). (2007). Stres zawodowy: Charakterystyka psychologiczna wybranych zawodów stresowych. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. 2.Fink, G. (Ed.) (2007). Encyklopedia of Stress. Second Edition, T.1-4. London: Academic Press. 3Heszen-Niejodek Irena, Ratajczak Zofia (red): (1996). Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. 3.Sęk Helena (red) (2000). Wypalenie zawodowe – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Strelau J. (red) (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5.Terelak J.F. (2005). Stres organizacyjny. Warszawa: Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG. 6.Tucholska, S. (2003). Wypalenie się zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań.Lublin: Wyd. KUL |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.