Psychologia rewalidacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-RW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rewalidacyjna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W15; PS_U05 ;PS_U07, PS_U10 |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmach regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy, psychologicznym zasadom rewalidacji, uczenia się i uczenia oraz psychologicznej charakterystyki wybranych rodzajów niepełnosprawności. Efekt kształcenia: to ukształtowanie postawy racjonalnego i teoretycznego rozumienia osoby niepełnosprawnej, jako jednostki posiadającej te same prawa funkcjonowania w społeczeństwie. Kompetencja: znajomość dyscypliny psychologii rehabilitacyjnej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Metody oceny: Napisanie pracy rocznej na uzgodniony ze studentem temat Treści programowe: 1 Niepełnosprawność- pojęcie, definicje 2.Rewalidacja, rehabilitacja-formy i metody oddziaływań 3.Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności 4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych. 5.Niepełnosprawność jako czynnik wywołujący frustrację potrzeb, ból, lęk, stres, ograniczenie aktywności fizycznej i psychicznej. 6.Przewlekła choroba a psychika. 7.Psychologiczne czynniki determinujące zachowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych. 8.Psychologiczne mechanizmy przystosowania do inwalidztwa, do życia w społeczności, do pracy. 9.Pojęcie akceptacji siebie i niepełnosprawności. 10.Stymulowanie zastępczych i pobudzanie zachowanych funkcji psychicznych i fizycznych. 11.Rozwijanie i zwiększanie aktywności własnej. 12. Psychologiczne zasady działań rehabilitacyjnych |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1.A.Hulek ( red.);Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa 1978 2.B.Wright; Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa. Warszawa 1978 3.E.Levin,J.Garret; Praktyka psychologiczna w rehabilitacji inwalidów. Warszawa 1972 4.J.Heflich-Piątkowska; Problemy psychopatologiczne w ciężkich uszkodzeniach narządu ruchu. Warszawa 1975 5.K.J.Zabłocki; Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń 1998 6.K.J.Zabłocki, W. Brejnak(red.); Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. Warszawa 2004 7.St.Kowalik; Psychologia rehabilitacji. Warszawa 2007 Literatura dodatkowa: 8.I.Obuchowska (red.); Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995 2. T. Witkowski; Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa 1993 3. K.J.Zabłocki; Autyzm. Płock 2002 4. K.j. Zabłocki; Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. Warszawa 2000 K.J. Zabłocki, J.Placha; Pedagogika wczoraj - dziś i jutro. Olecko 2003 5. K.J.Zabłocki, D.Gorajewska ( red.); Pedagogika specjalna - kontynuacja tradycji dla przyszłości. Warszawa 2004 6. Z. Łosiowski(red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zaburzenia neurorozwojowe. Warszawa 1997, T.I 7.M.Borkowska (red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Usprawnianie ruchowe. Warszawa 1997, T.II 8. E.Mazanek ( red.); Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wychowanie i nauczanie. T.III |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia Wiedza Student będzie potrafił wyjaśnić, czym jest niepełnosprawność, a ponadto będzie potrafił scharakteryzować sytuację psychologiczną osób niepełnosprawnych oraz wyjaśnić jak psychologia (w tym także psychologia pozytywna) może przyjść z pomocą tym osobom. Umiejętności Student będzie potrafił wykorzystać zdobytą wiedzę na temat niepełnosprawności i rewalidacji w przypadku tych osób w tym sensie, że będzie potrafił rozpoznać specyficzne problemy psychologiczne osób niepełnosprawnych oraz zaproponować skuteczne metody pomocy psychologicznej tym osobom. Kompetencje Student będzie potrafił rozmawiać z empatią z osobami niepełnosprawnymi, będzie potrafił rozpoznać ich problemy i potrzeby oraz będzie potrafił podjąć podstawowe oddziaływania rewalidacyjne w przypadku osób niepełnosprawnych. ECTS: - udział w ćwiczeniach (e-learning) - 24 - przygotowanie do ćwiczeń (lektura tekstów) - 10 - przygotowanie do testu- 5 LICZBA ECTS – 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Wiedza -na ocenę 5: Student będzie potrafił bardzo sprawnie wyjaśnić, czym jest niepełnosprawność, a ponadto będzie potrafił bardzo dobrze scharakteryzować sytuację psychologiczną osób niepełnosprawnych oraz wyjaśnić jak psychologia (w tym także psychologia pozytywna) może przyjść z pomocą tym osobom. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość sprawnie wyjaśnić, czym jest niepełnosprawność, a ponadto będzie potrafił dość dobrze scharakteryzować sytuację psychologiczną osób niepełnosprawnych oraz wyjaśnić jak psychologia (w tym także psychologia pozytywna) może przyjść z pomocą tym osobom. -na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z pewnymi trudnościami, wyjaśnić, czym jest niepełnosprawność, a ponadto będzie potrafił scharakteryzować, chociaż z trudem, sytuację psychologiczną osób niepełnosprawnych oraz wyjaśnić jak psychologia (w tym także psychologia pozytywna) może przyjść z pomocą tym osobom. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił wyjaśnić, czym jest niepełnosprawność, a ponadto nie będzie potrafił scharakteryzować sytuacji psychologicznej osób niepełnosprawnych oraz wyjaśnić jak psychologia (w tym także psychologia pozytywna) może przyjść z pomocą tym osobom. Umiejętności -na ocenę 5: Student będzie potrafił z dużą biegłością wykorzystać zdobytą wiedzę na temat niepełnosprawności i rewalidacji w przypadku tych osób w tym sensie, że będzie potrafił bardzo trafnie rozpoznać specyficzne problemy psychologiczne osób niepełnosprawnych oraz będzie potrafił bardzo sprawnie zaproponować skuteczne metody pomocy psychologicznej tym osobom. -na ocenę 4: Student będzie potrafił dość dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę na temat niepełnosprawności i rewalidacji w przypadku tych osób w tym sensie, że będzie potrafił dość trafnie rozpoznać specyficzne problemy psychologiczne osób niepełnosprawnych oraz będzie potrafił dość sprawnie zaproponować skuteczne metody pomocy psychologicznej tym osobom. -na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z dużą trudnością, wykorzystać zdobytą wiedzę na temat niepełnosprawności i rewalidacji w przypadku tych osób w tym sensie, że będzie potrafił, chociaż z trudem, rozpoznać specyficzne problemy psychologiczne osób niepełnosprawnych oraz będzie potrafił, chociaż z trudnością, zaproponować skuteczne metody pomocy psychologicznej tym osobom. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił wykorzystać zdobytej wiedzy na temat niepełnosprawności i rewalidacji w przypadku tych osób w tym sensie, że nie będzie potrafił rozpoznać specyficznych problemów psychologicznych osób niepełnosprawnych oraz nie będzie potrafił zaproponować skutecznych metod pomocy psychologicznej tym osobom. Kompetencje -na ocenę 5: Student będzie potrafił z dużym wyczuciem rozmawiać z osobami niepełnosprawnymi, będzie potrafił bardzo dobrze rozpoznać ich problemy i potrzeby oraz będzie potrafił bardzo sprawnie podjąć podstawowe oddziaływania rewalidacyjne w przypadku osób niepełnosprawnych. -na ocenę 4: Student będzie potrafił z dość dużym wyczuciem rozmawiać z osobami niepełnosprawnymi, będzie potrafił dość dobrze rozpoznać ich problemy i potrzeby oraz będzie potrafił dość sprawnie podjąć podstawowe oddziaływania rewalidacyjne w przypadku osób niepełnosprawnych. -na ocenę 3: Student będzie potrafił, chociaż z niewielkim wyczuciem rozmawiać z osobami niepełnosprawnymi, będzie potrafił dość dobrze, chociaż z trudem, rozpoznać ich problemy i potrzeby oraz będzie potrafił dość sprawnie, chociaż z trudnościami podjąć podstawowe oddziaływania rewalidacyjne w przypadku osób niepełnosprawnych. -na ocenę 2: Student nie będzie potrafił rozmawiać z osobami niepełnosprawnymi, nie będzie potrafił rozpoznać ich problemów i potrzeb oraz nie będzie potrafił podjąć podstawowych oddziaływań rewalidacyjnych w przypadku osób niepełnosprawnych. Metody oceniania Egzamin pisemny (test - 15 pytań jednokrotnego wyboru) |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Starzomska-Romanowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a19f673ba3ee847c9bca6c57029c7bb74%40thread.tacv2/conversations?groupId=f7deb728-a1af-4545-9fae-f0156acf9fa6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Niepełnosprawność to wyzwanie dla osoby nią dotkniętej, ale także dla medyków i psychologów oraz pracowników socjalnych, którzy są zobowiązani optymalnie pomóc takiej osobie. Nie ma prostych rozwiązań, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z wielowymiarowym cierpieniem, które wydaje się przekraczać siły człowieka. Wykład stanowi okazję do zaprezentowania studentom z jednej strony skali cierpienia osób niepełnosprawnych, z drugiej zaś strony - stanowi próbę przeciwstawienia się fatalistycznej wizji niepełnosprawności, wskazując, że rozwiązania - istnieją. |
|
Pełny opis: |
Niepełnosprawność to wyzwanie dla osoby nią dotkniętej, ale także dla medyków i psychologów oraz pracowników socjalnych, którzy są zobowiązani optymalnie pomóc takiej osobie. Nie ma prostych rozwiązań, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z wielowymiarowym cierpieniem, które wydaje się przekraczać siły człowieka. Wykład stanowi okazję do zaprezentowania studentom z jednej strony skali cierpienia osób niepełnosprawnych, z drugiej zaś strony - stanowi próbę przeciwstawienia się fatalistycznej wizji niepełnosprawności, wskazując, że rozwiązania - istnieją. Zakres tematów: 1. Zrozumieć niepełnosprawność – wyjaśnienie pojęcia, definicje 2. Niepełnosprawność w literaturze psychologicznej 3.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych: ból, lęk, stres, smutek, wstyd 4. Co to znaczy wsłuchiwać się w osoby niepełnosprawne? 5. Rewalidacja a rehabilitacja 6. Dlaczego psychologia jest ważna w rewalidacji osób niepełnosprawnych? 7. Radzenie sobie i modele poznawczo-behawioralne w pomocy osobom niepełnosprawnym 8. Ku pozytywnej wizji niepełnosprawności – rola psychologii pozytywnej i nie tylko |
|
Literatura: |
1. Elfström M. L. (2007). Coping and cognitive behavioural models in physical and psychological rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (34-48). London and New York: Routledge 2. Elliot T.R., Warren A.M. (2007). Why psychology is important in rehabilitation. W: Kennedy P. (ed.). Psychological management of physical disability A practitioner’s guide (14-33). London and New York : Routledge 3. Gorfin, L., McGlaughlin A. (2005). Listening to the disempowered. The Psychologist, 18, 7, 426-428. 4. Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: WAiP. 4. Lawthom, R., Goodley, D. (2005). Community psychology. Towards an empowering vision of disability. The Psychologist, 18, 7, 423-425. 5. O’Brien M. Positive Psychology: Supporting individuals with disabilities in higher education and in the workplace, website: https://www.ahead.ie/journal/Positive-Psychology-Supporting-individuals-with-disabilities-in-higher-education-and-in-the-workplace. 6. Supple S. (2005). Getting our house in order. The Psychologist, 18, 7, 419-420. 7. Understanding disability (2011). W: World report on disability (1 – 17), Geneva: WHO. 8. Woolfson L. (2005). Disability and the parenting paradox. The Psychologist, 18, 7, 421-422. 9. Zabłocki K. J. (1998). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. |
|
Wymagania wstępne: |
1. zainteresowanie sytuacją psychologiczną osób niepełnosprawnych 2. pracowitość |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aNuzILqTKIL-C4m-b50Pnt0zkmvgoszMZ8ZEZcXtXD_Y1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=565fbc0b-f8a6-44fd-85a1-de22141315f3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest dostarczenie wiadomości o procesie rewalidacji osób nie-pełnosprawnych, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy a także przedstawienie psychologicznej charakterystyki wybranych rodzajów niepełnosprawności. Efekt kształcenia: to ukształtowanie postawy racjonalnego i teoretycznego rozumienia osoby niepełnosprawnej, jako jednostki posiadającej te same prawa funkcjonowania w społeczeństwie. Kompetencja: znajomość dyscypliny psychologii rehabilitacyjnej. |
|
Pełny opis: |
1. Niepełnosprawność - pojęcie, definicje 2. Rewalidacja, rehabilitacja i jej formy i zakresy 3. Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności 4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych 5. Psychologiczne czynniki determinujące rehabilitację osób niepełnosprawnych 6. Psychologiczne ocena właściwości i możliwości osób niepełnosprawnych 7. Akceptacja niepełnosprawności 8 Psychologiczne zasady rehabilitacji 9 Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych Problematyka może ulegać modyfikacji w zależności od potrzeb i wiedzy słuchaczy |
|
Literatura: |
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR Kowalska, J., Dziurla, R., Bargiel- Matusewicz, K. (2018). Kultura a zdrowie i niepełnosprawność. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Szluz, B. (2019). Doświadczenie choroby w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.