Ćwiczenia z psychologii rewalidacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-RW1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z psychologii rewalidacyjnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=13796 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W15; PS_U05 ;PS_U07, PS_U10 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają przybliżyć problemy psychologiczne, społeczne oraz problematykę niesienia pomocy rewalidacyjnej i rehabilitacyjnej osób niepełnosprawnych, Problematyka ta dotyczy także osób chorób przewlekle chorych - osób będących na granicy trwałego naruszenia zdrowia i niepełnosprawności. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu rewalidacji, przybliżenie trudności osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przedstawione zostaną wybrane terapie i metody adresowane do dziec, młodzieży i dorosłych z różnymi rodzajami niepełnosprawności. |
Literatura: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Kosakowski, Cz., Krause, A., Żyta, A. (2007) (red.) Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego. Kowalik; S.(2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Zabłocki; K. J. (2002). Autyzm. Płock Zabłocki; K.J. (2000). Dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii i terapii. Warszawa Zabłocki, K. J. (2000). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń Zabłocki, K.J. W. Brejnak(red.) (2004). Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student jest w stanie analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających postawom pozytywnym/negatywnym wobec osób z niepełnosprawnością Student rozumie uwarunkowania w zakresie rozwoju kompetencji społecznych u osób niepełnosprawnych Student potrafi wymienić sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością Umiejętności: Student umie rozpoznać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej i udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do innych specjalistów Kompetencje: Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością Student wykazuje się postawą tolerancji wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności Punkty ECTS uczestnictwo w zajęciach 15 przygotowanie projektu 15 [30/15=2] Liczba ECTS= 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności- zarówno usprawiedliwiona jak i nieusprawiedliwiona). Aktywne uczestnictwo- ocenianie ciągłe Pojekt (praca zespołowa) Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wymienić czynników sprzyjających postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student nie rozumie uwarunkowań w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością. Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić sposobów udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. na ocenę 3 (dst.): Student potrafi wymienić niektóre z czynników sprzyjających postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student rozumie częściowo uwarunkowania w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością. Student potrafi wymienić choć nie scharakteryzować sposobów udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. Wypowiedzi słowne studenta świadczą o istotnych lukach w tym obszarze. na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymienić czynniki sprzyjające postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student rozumie uwarunkowania w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością. Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić czynniki sprzyjające postawom pozytywnym wobec osób z niepełnosprawnością. Student rozumie uwarunkowania w zakresie kompetencji społecznych u osób z niepełnosprawnością- podejmuje własną refleksję nt przeszkód i wyzwań.Student potrafi wymienić i trafnie scharakteryzować sposoby udzielania pomocy psychologicznej osobom z niepełnosprawnością. Umiejętności: na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi rozpoznawać problemów specyficznych dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student nie umie dobrać metod odpowiednich dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student nie potrafi dopasować adekwatnych form pomocy psychologicznej oraz udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do innych specjalistów. na ocenę 3 (dst.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności- choć nie wszystkich. Student umie choć z trudem dobrać metod odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, ale nie wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub nie umie skierować do odpowiednich specjalistów. - na ocenę 4 (db.): student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do odpowiednich specjalistów. na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Student umie dobrać metody odpowiednie dla procesu rewalidacji i rehabilitacji w kontekście danej niepełnosprawności. Student potrafi dopasować adekwatne formy pomocy psychologicznej, wie jak udzielić odpowiedniej pomocy psychologicznej lub skierować do odpowiednich specjalistów. Kompetencje: na ocenę 2 (ndst.): Student nie jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się postawą negatywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student nie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student nie jest obecny na zajęciach- posiada więcej niż 2 nieobecności bez chęci wyjaśniania absencji. na ocenę 3 (dst.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej pozytywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student czasami uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. Student ma 3 nieobecności, ale wykazuje chęć wyjaśnienia swoich absencji. na ocenę 4 (db.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się chęcią zmiany na postawę bardziej pozytywną wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student w miarę aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. na ocenę 5 (bdb.): Student jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością. Student wykazuje się postawą tolerancji wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Student aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach i pracach zespołowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu rewalidacji, i rehabilitacji . Przedstawione zostaną wybrane terapie i metody adresowane do dzieci, młodzieży i dorosłych z różnymi rodzajami niepełnosprawności |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne (omówienie celu, programu zajęć oraz wymagań). .Podstawowe pojęcia z zakresu rewalidacji. Diagnoza i WWRD 2. Kwestionariusze HPI, PAC - diagnoza i drogi rewalidacji. 3. Psychologiczne problemy osób niewidomych lub/i osób głuchych. Rewalidacja dziecka z niepełnosprawnością sensoryczną. 4.Ogólne zagadnienia dotyczące integracji sensorycznej oraz alternatywnej komunikacji 5. Metoda ruchu rozwijającego V.Sherborne- propozycja pracy z dzieckiem autystycznym lub/i z niepełnosprawnością intelektualną 6. Metoda Christophera i Marianny Knill 7. Podsumowanie zajęć, test Treści programowe mogą ulec modyfikacji- w zależności od potrzeb słuchaczy Ćwiczenia prowadzone synchronicznie za pomocą platformy MS Teams |
|
Literatura: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Rosińska | |
Prowadzący grup: | Paulina Rosińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu rewalidacji, i rehabilitacji . Przedstawione zostaną wybrane terapie i metody adresowane do dzieci, młodzieży i dorosłych z różnymi rodzajami niepełnosprawności |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne (omówienie celu, programu zajęć oraz wymagań). Wprowadzenie w metodę projektową. 2. Przygotowanie karty projektów. Podstawowe pojęcia z zakresu rewalidacji. Diagnoza i WWRD 2. Kwestionariusze HPI, PAC - diagnoza i drogi rewalidacji. 3. 4. Praca projektowa 5. Ogólne zagadnienia dotyczące integracji sensorycznej oraz alternatywnej komunikacji 6. Metoda ruchu rozwijającego V.Sherborne- propozycja pracy z dzieckiem autystycznym lub/i z niepełnosprawnością intelektualną. Metoda Christophera i Marianny Knill 7 8. Podsumowanie zajęć, prezentacja projektów Treści programowe mogą ulec modyfikacji- w zależności od potrzeb słuchaczy |
|
Literatura: |
Jakoniuk- Diallo, A. Kubiak, H. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Difin. Otrębski W., Wiącek G., Mariańczyk K. (2017). Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością. W: W. J. Paluchowski (red.), Diagnozowanie – wyzwania i konteksty (s. 301-321). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM Płatos, M. (red.)(2016). Ogólnopolski spis autyzmu (OSA). Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max” Otrębski, W., Mariańczyk, K. (2016). Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Lublin: Harmonia Uniwersalis Palak, Z., Bujnowska, A., Pawlak, A. (red.) (2010). Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Pisula, E., Danilewicz, D. (2007) (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Szabała, B. (2009). Rodzina dziecka z cukrzycą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej. Szluz, B. (2019). Doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.